בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רק טוב

תגובות

השנה שהתחילה זה עתה היא ה'תשס"ז, 5,767 שנים מבריאת העולם (ביום ראשון) או בריאת האדם (ביום שישי). קטונתי מלהביע דעה על שנת ה'תשס"ו שזה עתה תמה, ומסכמים מקצועיים סיפקו את הסחורה בשבוע שעבר. על העתיד אינני יכול להתחייב (ואף אחד אחר לא יכול, אבל לא כולם מוכנים להודות).

מה שנשאר הוא גימטריה, חשבון של אותיות לפי ערכיהן במספרים. אמנם אנחנו תמיד סבורים שהיינו ראשונים בכל דבר, אבל היוונים עסקו בחישובי מספרים על פי ערך האותיות לפנינו, ואפילו שמו של העיסוק עצמו הוא מיוונית: geometria היא תורת מדידת האדמה, gamma האות השלישית באלף-בית היווני וערכה המספרי הוא שלוש, tria ביוונית.

גימטריה היא סוג של נומרולוגיה, עיסוק בחיפוש ומציאת משמעות וניבוי באמצעותן על פי מספרים. כבר במשנה עסקו בכך, אך התמחות ספציפית של חכמי הקבלה היתה מציאת פסוקים ושברי פסוקים בספרי תורה, נביאים או כתובים, שסכום אותיותיו זהה לשם, תאריך או אמרה. הם עשו את זה בעזרת זיכרונם המופלא. היום עומדות לרשותנו תוכנות מחשב לביצוע המשימה, וזה אחד הדברים (הרבים והמגוונים) שמאפשר התקליטור של פרויקט השו"ת (שאלות ותשובות בהלכה) של אוניברסיטת בר אילן.

כדי לבדוק עד כמה גימטריה זה עניין רציני, הקלדתי למכונת החיפוש של פרויקט השו"ת את שמי: מיכאל הנדלזלץ = 317, שזה שווה לגימטריה של המלה "ויקרא" (למשל, בראשית א', ה'); או "רק טוב" (בראשית, כ"ו, כ"ט). סכום אותיות שם המשפחה, 216, שווה ל"אלוהים עמך" (בראשית, כ"א, כ"ב). השם הפרטי "מיכאל" (101) שווה ל"ויהי כן". וגם "נאכל".

אתם רואים בעצמכם שגימטריה זה עניין באמת רציני, מה גם ש"גימטריה" בגימטריה נותן לנו את הפסוק "כי לא יזנח לעולם אדני" (איכה, ג', ל"א). אילו הייתי מאיית "גימטריא", הייתי מוצא את הצירוף "ויהוה אמר". וגם "ארבע".

נדמה לי שכבר הוכחתי כי יש טעם רב לנבא בגימטריה כיצד תהיה שנת ה'תשס"ז. התוכנה לא מצאה פסוק שלם שסכום אותיותיו 5,767, אבל מצאה שני קטעי פסוקים שמהם אפשר להפיק משמעות נבואית. האחד הוא בספר ויקרא, (כ"ג, כ"ב): "ובקצרכם את קציר ארצכם לא תכלה פאת שדך בקצרך ולקט קצירך אל תלקט לעני ולגר תעזב אתם". לפי זה מן הראוי לנו לעסוק בצמצום הפערים החברתיים בשנה הקרובה. חלק הפסוק שלא נכלל במניין 5,767 הוא "אני יהוה אלהיכם".

הפסוק האחר הוא בספר מלכים א' (י', ט'), שכל פוליטיקאי יכול לאמץ לעצמו בשנה הקרובה: "אשר חפץ בך לתתך על כסא ישראל באהבת יהוה את ישראל לעלם וישימך למלך לעשות משפט וצדקה". גם כאן, המלים שצריך להשמיט מן הפסוק כדי לא לחרוג מן הסכום המותר הן "יהי יהוה אלהיך ברוך".

אבל הרי רק המהדרין כותבים את התאריך המלא, ה'תשס"ז, וביום יום משתמשים ב"תשס"ז", 767. חלק פסוק המתאים לסכום זה הוא, "ארורה האדמה בעבורך" (בראשית, ג', י"ז), מנת חלקו של אדם על כי שמע בקול אשתו ואכל מן העץ. מה שיפה בשעשועים גימטריים הוא שאפשר להתעלם ממה שלא מוצא חן בעינינו. חוץ מזה, "גימטריה" שווה בגימטריה גם ל"ונחמד העץ".

יש רק פסוק שלם אחד שסכום אותיותיו הוא תשס"ז, והוא בספר בראשית (ל"א, מ"ה): "ויקח יעקב אבן וירימה מצבה". זהו אחד מרגעי השיא בסכסוך המשפחתי-טריטוריאלי בין יעקב ללבן. אחרי שנאלץ לעבוד את לבן 14 שנים כדי לשאת את לאה ורחל, ועוד שש עבד כדי לעשות לביתו, לקח יעקב את המשפחה והרכוש וברח. משום שרחל לקחה אתה גם את ה"תרפים" של אביה, רדף לבן אחרי יעקב. אחרי משא ומתן סוער החליטו הצדדים להציב ביניהם גבול.

האם אפשר להעלות על הדעת נבואה סמלית ברורה יותר לשנת תשס"ז, המרמזת על פתרון חיוני לסכסוך הטריטוריאלי-ההיסטורי בינינו לבין בני-דודנו? צריך להציב גבול ברור, גם אם כל אחד מן הצדדים יקרא לגבול בשם אחר: יעקב קרא למצבה "גלעד"; לבן קרא לו "יגר שהדותא". עדיין לא מספיק ברור? אז הגימטריה של "גימטריה" היא גם "ויהי גבול הכנעני" (בראשית, י', י"ט).

מי שעוקב קצת אחרי חישובי גימטריה של חכמינו השונים ויכולתם למצוא משמעויות הנוחות להם ולהתעלם מאלה שלא נוחות להן, אינו יכול שלא להגיע למסקנה כי מדובר בקשקוש מוחלט. אין משמעות שאי אפשר למצוא, אם מתאמצים. לעומת זאת, סיפור תולדות האנשים המתעסקים בקשקוש המשעשע הזה, המעשים שעשו (או לא עשו) בעקבות חישוביהם, זה בהחלט דיסציפלינה מדעית ראויה.

את המלה האחרונה על הנושא הזה אמר ר' אברהם אבן עזרא (טודילה 1089 אנגליה, 1164), פילוסוף, מתרגם, אסטרונום ואסטרולוג משורר, מדקדק ופרשן תנ"ך, שלא היסס להתווכח עם פרשנים אחרים ואף ללעוג להם. וכך כתב על פירושי עמיתיו לפסוק מספר דניאל: "וכל החושבים המלות או האותיות בחשבון גימטריא הכל הבל ורעות רוח".



גימטריה זה באמת עניין רציני



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו