בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שישים ריבוא ניצוצין

רבי נחמן מברסלב: צער העולם וכיסופי משיח, שתי מסות מאת הלל צייטלין, סדרת יריעות בעריכת אלחנן ריינר, גדעון עפרת וישראל תא-שמע, 2006

תגובות

מספרים על רבי אלימלך מליז'נסק שהיה לו צער גדול שלא הכיר את הבעל שם-טוב, והיתה לו השתוקקות עצומה לראותו. פעם אחת דפקו בחלונו בחצות לילה ואמרו שכעת יוכל לראות את הבעש"ט, וכנגד ביתו היה הר נמוך וראה עליו אש גדולה מתלקחת ובתוכה כדמות אדם, ואמרו לו שזה הבעש"ט, ואחר כך התפוצץ האש על שישים ריבוא ניצוצין וכל ניצוץ היה דמותו של הבעש"ט הקדוש.

הסיפור על רבי אלימלך הוא סיפור חסידי זעיר, וכמוהו קיימים עוד סיפורים חסידיים רבים, ברם הוא אחד הנדירים והמיוחדים שבהם. מספר הניצוצין שרואה רבי אלימלך הוא מספר סמלי, כמניין בני ישראל שעמדו מול הר סיני בזמן קבלת התורה. אפשר לטעון ולומר ששש מאות אלף הניצוצין שראה רבי אלימלך אינם אלא שכפול של פרצוף אחד, כמו שקורה לאדם העומד ומביט במראה אשר מולה עומדת עוד מראה ומבעד לשתיהן הוא נשקף לעצמו פעמים אינספור. ראיית הניצוצין כשכפול הולמת את אלה המתייחסים לטקסט כפולחן. הם נוטים להחזיק בטקסט ככלי להתארגנות קהילתית חדגונית, פוזיטיווית ופרודוקטיווית.

לא מעט מהשטחיות האופפת בזמננו את דמותו של רבי נחמן מברסלב נובעת מהידלדלות אוצרותיו ותכונותיו אצל חסידיו הנוכחיים. רבי נחמן, הצדיק הדחוי שלא היתה עליו הסכמה מרובה, שלא נהה אחר ההמוניות וההמון לא נהה אחריו, נהיה בימינו כוכב המוני המוקף מכל עבר עובדי פולחנים הממעטים להתייחס לעומק תורתו.

כמו שקרה לרבי אלימלך מליז'נסק ברגע ההתגלות, כך יכול כל קורא, או מאמין, שתתחולל בו התנפצות של טקסט או דמות, שעשויים להתפרש במשך הזמן באופנים שונים ולעתים סותרים או מנוגדים. כך אירע להוגה הדעות והמיסטיקן הלל צייטלין (1872-1943), לפי שתי מסותיו על רבי נחמן מברסלב, המתפרסמות בחוברת האחרונה של "יריעות" בלוויית ביאורים וכותרתן: "רבי נחמן מברסלב: צער העולם וכיסופי משיח". רבי אלימלך מליז'נסק זכה, לדעתי, לראות את גווניו הכמו אינסופיים של הבעש"ט ואגב כך זכה גם להיווכח באפשרויות המרובות של זהותו שלו, גם אם לא יוכל לממש אותן כולן הן נגלו לו. במקרה של חסד נגלה פוטנציאל זה גם לקוראו של הסיפור, שהאדם הוא פרצופים ותכונות אינספור.

בחוברת "יריעות", שיונתן מאיר הקדים לה מבוא מקיף והוסיף הערות, נגלים ההבדלים העקרוניים בין הלל צייטלין הצעיר לזה המבוגר יותר. צייטלין הצעיר קורא את רבי נחמן כרומנטיקן בן זמנם של ברנר וגנסין, המושפעים מהחוויה האירופית הניאו-רומנטית, ומסיק מכך מסקנות על אופיו של רבי נחמן. הצעיר הבין את רבי נחמן כמשורר רומנטי, רווי מתח פנימי, ומשווה אותו ל"פאוסט" של גיתה, מפני שראה אז כמהות בפני עצמה את הספרות היפה והאסתטיקה, ולכן העניק חיות מוחלטת לטקסט כשלעצמו ולדמויותיו. אילולא כן היה אולי משווה בין רבי נחמן לגיתה ולא לפאוסט, שהוא דמות ספרותית.

שנים מאוחר יותר נכתבה המסה השנייה, וניצוץ ברסלבי שונה לחלוטין מופיע מול עינינו. בעולמו הרוחני של צייטלין חלה תפנית. חסידותו השתנתה, משיכתו הרומנטית והאסתטית, הכמעט חילונית, לחסידות בכלל ולחסידות ברסלב בפרט, נגוזה ואת מקומה תפסה האמונה האקטיוויסטית המיסטית והמשיחית. ניצוץ המשורר הרומנטי נוסח פאוסט חלף, ובמקומו נצצה דמותו של רבי נחמן מבשר הגאולה ובוא המשיח. מרתק לעקוב אחר המעברים הדרמטיים בחייו הרוחניים והדתיים של הלל צייטלין (מה גם שאמונתו המשיחית באה לסופה עם מותו בגטו ורשה), כיצד נתחלפה קריאתו הרומנטית והמינורית בקריאה פרקטית, המפענחת את הטקסט של רבי נחמן בקודים משיחיים. שני הקטבים הללו יכולים להסביר את מה שהתחולל בתפישת רבי נחמן לאורך הדורות: כיצד נע ונד לו הטקסט הברסלבי בין טקסט רומנטי, אישי ואסתטי לקריאה מכונת פולחן.

מעין הדבר הזה קרה גם לי. את הניצוץ הראשון שהראה לי רבי נחמן ראיתי בתחילת שנות השמונים בין כותלי האוניברסיטה העברית, בקורס על הסיפור החסידי. סיפורי המעשיות של רבי נחמן כבשו את לבי מיד. הם לא היו ידועים אז וסוד אפף אותם. פעם ביקרתי חבר, סטודנט אמריקאי שגר ברחביה, וחדרו היה מלא ספרים. מערימה אחת הוא הוציא עותק של "סיפורי מעשיות" עם המקור ביידיש ועם פירוש בשם יפהפה "כפתור ופרח", וכמו פרח נפתחה התודעה שלי לפרשנות הפסיכואנליטית הרווחת באמריקה לסיפורי המעשיות של רבי נחמן. ימים ספורים לאחר מכן הלכתי למאה שערים וקניתי באחת החנויות את סיפורי המעשיות. בני מלכים, נסיכות, תלמידי חכמים, מסעות, נדודים, געגועים ועוד קסמים רבים כבשו את לבי, כמו שכבשו לפני כן את לבו של הלל צייטלין הצעיר. רבי נחמן היה אחד מטובי המשוררים שקראתי - עד שהגעתי לניצוץ נוסף שלו, ל"ליקוטי מוהר"ן", שהוא לדעתי ספרו הנפלא והעמוק ביותר. את מקום העולם האסתטי והרומנטי שב"סיפורי מעשיות" משנים קדמוניות תפס מעתה עולם ההלכה החסידית לפי התפישה של ליקוטי מוהר"ן ועמדתי לחזור בתשובה.

רבי נחמן נמצא תמיד בין קוטב לקוטב, כפי אחת האימרות המפורסמות שלו: "כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד כלל". אימרה שחוקה זו ייצגה תנועה פוליטית, נהפכה לסיסמה של עצרות, כדורגל וכדורסל. הניצוצין של רבי נחמן הגיעו אפילו עד הודו, ומשם שבו לציון עם החוזרים בתשובה בצורת מנטרה יהודית שאין לה אח ורע במסורת היהודית: "נ נח נחמ נחמן מאומן", מנטרה מופלאה שאפשר לשנוא אך גם לאהוב. היא מסמלת את התחנות שעושה החסיד בדרך מן ה"נ" הסתמי אל ה"נח" המסתלבט בהודו, אל ה"נחמ" והנחמה עם גילוי הפנים היהודיות, עד ההתרפקות על הצדיק שאין חי ממנו במותו... "נחמן", ואז התחנה הסופית, היא "אומן".

כך הולך ונפרד רבי נחמן יותר ויותר מכוחו הטקסטואלי ונמלא פולחן. מעטים שומרים על ירושתו המופלאה, שהוריש באמצעות כוחו הכמעט על-אנושי של תלמידו המסור רבי נתן מנמירוב. המצוינים שבהם אלו חסידי ברסלב מדורי דורות, שמרכזם במאה שערים ולהם הוצאת הספרים "נחל נובע", וכן כמה משוררים וסופרים ואנשי אקדמיה נאמנים, וביניהם אלה שהוציאו לאור את החוברת שבזכותה נתעוררתי לכתוב על רבי נחמן.

בשמחת תורה לא יצאתי לבית הכנסת לרקוד עם ספרי התורה, אלא ישבתי בביתי וקראתי בספר "כוכבי אור", המכיל "סיפורים נפלאים ודברים נעימים ונחמדים על אודות יקר הדרת קדושת שמו של אדמו"ר אור האורות רבנו נחמן מברסלב". בין הניצוצין הרבים מצאתי קטע שאינו "נחמד ונעים", פיסקה מא מהפרק "אבניה ברזל": "השיחה נוקם ונוטר כנחש, נאמרה בלילה שלפני הברית של הילד רבי יעקב ז"ל. ואחר הברית כשבאו אליו אנשי שלומנו אמר להם רבנו זצוק"ל: מדוע אתם נוסעים אלי, אני שונא אתכם". צריך כל אחד ואחד לבדוק בניצוצין שמול עיניו איזה רבי נחמן מברסלב הוא רואה ולבחון שמא חלילה וחס זה רבי נחמן מקטע מא של "אבניה ברזל", כי גם ניצוץ כזה יש ברבי נחמן של המרקדים והעולים לרגל.



חסידי ברסלב במירון



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו