בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כרמלית, מטרונית, ועכשיו קבלו את הרכבל

אחרי שנים ארוכות של פקקים ועצבים חיפה ופרבריה עומדים להיהפך ל"מעבדת ניסוי" של מערכת הסעת המונים בישראל

תגובות

ליריב רז, תושב קרית-מוצקין וסטודנט למשפטים באוניברסיטת חיפה, לוקח שעה וחצי עד שעתיים להגיע מביתו ללימודים. כשהמרצים לא שובתים, הוא יוצא ב-6:30 בבוקר כדי להספיק לשיעור הראשון ב-8:30. בדרך, האוטובוס שבו הוא נוסע עובר פקקי תנועה במפרץ חיפה ודרך ריחות קשים מהמפעלים שבפאתי העיר. בצומת הצ'ק פוסט רז מחליף אוטובוס, כדי להגיע סוף-סוף לאוניברסיטה. "זה סיוטו של כל סטודנט שמגיע מהקריות", סיפר, "אתה מתחיל להילחץ מהאיחור לשיעור ומגיע עצבני ועייף מהנסיעה הארוכה. היום נהרס לפני שהתחלת אותו. סטודנטים רבים התייאשו וקנו מכונית".

בכבישי מפרץ חיפה, ובעיקר באזור לב המפרץ (צומת הצ'ק פוסט) ובשדרות ההסתדרות המחברות בין הקריות לעיר המרכזית בצפון, יש עומסי תנועה קשים בבקרים. בניסיון להקל את הפקקים באמצעות הגברת השימוש בתחבורה ציבורית, נראה שחיפה ופרבריה עומדים להיהפך ל"מעבדת ניסוי" של מערכת הסעת המונים בישראל. כך, העבודות על פרויקט ה"מטרונית", אוטובוסים משוכללים שייסעו מ-2010 בנתיב מיוחד בין הקריות לחיפה, נמצאות בעיצומן; וחברת האוטובוסים "אגד" הוזילה משמעותית את תעריפי הנסיעה באזור. במקביל, בעוד כחודשיים תחל הקמת רכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל, שיחבר בין צומת הצ'ק פוסט לאוניברסיטת חיפה ולטכניון ושיקצר משמעותית את זמני הנסיעה.

לפי התוכנית, הרכבל, באורך 4.4 קילומטרים, יחל לפעול ב-2010, תוך ניצול הפרש גובה של כ-450 מטרים. הנסיעה מצומת הצ'ק פוסט שלמרגלות הכרמל לטכניון תארך כעשר דקות, בעוד נסיעה לתחנה הסופית, אוניברסיטת חיפה, תארך 15 דקות. לדברי דורון מגיד, מנכ"ל החברה העירונית "יפה נוף" האחראית בחלקה על תכנון ותפעול הרכבל, הוא יפעל "כמו סרט נע של קרונות" - מדי 11 שניות ייצא קרון שבו יכולים לנסוע שמונה נוסעים.

לפי תחזיות עיריית חיפה, מדי שנה ישתמשו ברכבל בין 4.5 ל-5 מיליון נוסעים, רובם סטודנטים ועובדי המוסדות האקדמיים מהקריות, מעכו ומהגליל. חלק מהנוסעים יהיו תושבי השכונות הסמוכות, כמו נוה-שאנן ושכונות הכרמל. מחיר הנסיעה ברכבל יהיה דומה לזה של נסיעה באוטובוס. עלות הפרויקט כולו, אותו מממנים משרד התחבורה ועיריית חיפה, תהיה כ-180 מיליון שקל. לפי התוכנית, בצומת הצ'ק פוסט ייבנה מרכז תחבורה, שיכלול תחנת רכבת, אוטובוס, "מטרונית" - ורכבל.

"אנחנו באזור מבונה ברובו ואי אפשר להרחיב כבישים יותר מדי", הסביר ביום חמישי ראש העיר חיפה, יונה יהב, "לכן הפתרון הוא לשדרג את התחבורה הציבורית ולהפוך אותה לזמינה וכדאית יותר".

למרות הציפיות הרבות, הרכבל לבדו לא יוכל לפתור את כל בעיית הפקקים. "עיקר הסבל הוא באזור המפרץ, לפני ההגעה לצ'ק פוסט", סיפר הסטודנט רז. נראה שגם בעתיד הסטודנטים מהקריות יצטרכו להשתמש בשני כלי תחבורה כדי להגיע ללימודים: "מטרונית" מהקריות לצ'ק פוסט, ורכבל משם לאוניברסיטת חיפה או לטכניון. "הרכבל ישלים את ה'מטרונית' ולהפך", הרגיע מגיד, "זו מערכת אחת שלמה של תחבורה ציבורית, מתואמת מבחינת התשתית הפיסית, כרטוס וזמן". עם השלמת הפרויקטים התחבורתיים באזור, ייתכן שהפקקים יפסיקו להטריד את הסטודנטים מדי בוקר. הדאגה הבאה, כפי שהעיד רז, היא לדאוג להסדר בין אגודת הסטודנטים לחברות התחבורה, כדי להוזיל את מחירי הנסיעות בעבורם.

10 דקות לטכניון, 19 דקות לאוניברסיטה

רכבלים בישראל

הרכבל המתוכנן בחיפה יהיה רכבל התחבורה הראשון בישראל, שיתווסף לחמשת רכבלי התיירות הקיימים - בחיפה, בקיבוץ מנרה, באתר החרמון, במצדה ובראש הנקרה (בתצלום)



כך זה ייראה (הדמיית מחשב)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו