בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ותודה שקניתם את בלקן אייר

תגובות

בית המשפט בבולגריה אמור להחליט היום אם חברת התעופה הבולגרית בלקן אייר, בבעלות איש העסקים גד זאבי, תפסיק לפעול, או תמשיך לפעול תחת כונס נכסים. יהיה זה אחד משיאיו של סכסוך מתמשך בין זאבי לממשלת בולגריה, סכסוך שאותו ניסה עיתון בולגרי להמחיש בשבוע שעבר כשפירסם קריקטורה שבה נראה מטוס של בלקן אייר שבור לשניים, וממנו "זורמים" דולרים לכיסו של זאבי.

הקשר העסקי בין בלקן אייר לזאבי התחיל ב-99', כשממשלת בולגריה החליטה להפריט את חברת התעופה הלאומית של המדינה. זאבי התמודד יחד עם כנפיים, החברה האם של חברת התעופה ארקיע, על רכישת 75% מהאחזקות בבלקן אייר - וזכה במכרז, שבו השתתפו גם קבוצה מגרמניה וקבוצה מרוסיה.

ביולי 99' חתמו כנפיים וקבוצת זאבי על הסכם לרכישת 75% מהאחזקות בבלקן אייר - 38.5% לקבוצת גד זאבי ו-36.5% לכנפיים. זאבי וכנפיים התחייבו להשקיע עד 100 מיליון דולר בחברת התעופה הבולגרית בתוך עשר שנים.

חודשיים לאחר מכן, בספטמבר 99', התגלו הבעיות הראשונות בעסקה, כשכנפיים ביקשה לגייס 30-25 מיליון דולר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. בתשקיף היה על כנפיים לתת פירוט נרחב על רכישת בלקן אייר, אך מכיוון שהחברה הבולגרית לא יכלה באותו שלב לעמוד בכללי הגילוי הנאות, החליטה כנפיים לצאת מהעסקה.

באוקטובר 99' דיווחה כנפיים לבורסה בתל אביב כי סיכמה עם זאבי על ביטול הרכישה המשותפת של האחזקות בבלקן אייר. לאחר פרישתה בעלי האחזקות בחברה הבולגרית נותרו זאבי אחזקות (75%), ממשלת בולגריה (20%) ועובדי החברה (5%).

במקביל החלה חברת בלקן אייר בארגון מחדש, בהתאם להמלצותיה של חברת הייעוץ הבריטית ספידווינג. בין היתר התחילה החברה הבולגרית להתרכז ביעדים באירופה ובאגן הים התיכון וביטלה קווים ליעדים ארוכי טווח. החברה אף התחילה להשתמש בציוד מערבי, והוסיפה לצי המטוסים שלה בואינג מדגם 737-300. כחלק מההיערכות החדשה מינתה בלקן אייר בנובמבר 99' את חברת אופן סקיי לנציגתה בישראל.

אך למרות הארגון מחדש, נמשכו הבעיות בחברה הבולגרית. ב-3 במאי 2000 פתחו טייסי החברה בשביתה, במסגרת מאבק על שיפור שכרם. הם טענו כי שכרם - 500 דולר לחודש - אינו תואם את מעמדם. השביתה הסתיימה בפשרה, וביוני 2000 מונה מנכ"ל חדש לחברה הבולגרית - צבי פרנק, שעזב במפתיע את תפקידו כראש מינהלת פרויקט נתב"ג 2000 ברשות שדות התעופה.

מינויו של פרנק לא מנע את משבר האמון הראשון בין קבוצת זאבי לממשלת בולגריה. משבר זה פרץ באוקטובר 2000, כשהקבוצה איימה להפסיק את פעילותה של בלקן אייר, בטענה שממשלת בולגריה אינה ממלאת את התחייבויותיה. בקבוצת זאבי אמרו אז כי אף שבחוזה הרכישה נקבע שהקבוצה תהיה אחראית לחובות של לא יותר מ-30 מיליון דולר, דורשת ממנה ממשלת בולגריה לכסות את כל חובות העבר של בלקן אייר, המסתכמים ביותר מ-100 מיליון דולר.

עוד טענה קבוצת זאבי כי מיד לאחר שהועברה הבעלות על בלקן אייר, העלתה ממשלת בולגריה במאות אחוזים את האגרות שנדרשת החברה לשלם לרשות שדות התעופה הבולגרית, ובכך הגדילה את הוצאותיה בכ-6 מיליון דולר לשנה. קבוצת זאבי טענה גם כי לאחר חתימת ההסכם התברר שממשלת בולגריה לא העבירה לבלקן אייר נכסים בשווי של עשרות מיליוני דולרים, שהוצגו במאזני החברה לקראת חתימת העסקה.

ממשלת בולגריה דחתה את טענותיה של קבוצת זאבי בטענה כי הקבוצה הישראלית לא עמדה בהתחייבויותיה על פי ההסכם. לפי פרסומים בכלי תקשורת בבולגריה, מכרה הקבוצה הישראלית חלק ממטוסי החברה וחכרה במקומם מטוסים אחרים, דבר שהביא לגידול בהוצאותיה - גידול מיותר, לטענת הבולגרים.

הבולגרים גם טוענים כי הבעלים מישראל ויתרו על זכויות טיס שהיו לבלקן אייר, ומכרו אותן לחברות תעופה אחרות - צעד שהקטין גם הוא את ההכנסות. בין היתר, טוענים הבולגרים, ביטלה החברה קווים למדינות ערב. טענות נוספות התייחסו להתנהגותה של קבוצת זאבי כלפי עובדי החברה. כך למשל, בעיתונות הבולגרית פורסם כי הנהלת החברה הישראלית פיטרה עובדים בלא תיאום עם הוועד וללא התחשבות או רגישות ליחסי עבודה.

בפברואר הגיע הסכסוך לשיאו, כשבלקן אייר הפסיקה את פעילותה וביטלה את כל טיסותיה, לאחר שזאבי הפסיק להזרים לה כספים. זאבי גם הגיש תביעה בסך 230 מיליון דולר נגד ממשלת בולגריה, במסגרת הליך בוררות בבית הדין של האו"ם בפאריס. זאבי הציע ליעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, להתמנות לבורר מטעמו, אך אתמול הודיע פרנקל כי הוא דוחה את ההצעה.

התביעה שבה צפוי לפסוק היום בית המשפט בבולגריה הוגשה על ידי חברת הביטוח הבולגרית בולסטראט לפני כחודש - נגד זאבי. החברה טוענת כי בלקן אייר חייבת לה 11 מיליון דולר.

בית המשפט מינה שני עורכי דין מקומיים לכונסי נכסים זמניים של בלקן אייר, והיום הוא אמור לפסוק אם ייהפכו למפרקים קבועים שימצאו מקורות מימון להמשך הפעלת החברה - או שהחברה תפסיק לפעול.

בלקן אייר

* מספר העובדים: 1,800, מהם 180 טייסים

* אחזקות בחברה: זאבי אחזקות (75%), ממשלת בולגריה (20%) עובדי החברה (5%)

* מספר נוסעים ב-1.2 :2000 מיליון

* מחזור ב-140 :2000 מיליון דולר

* מטוסים בבעלות החברה: טופולב 154, שלושה מטוסי אנטונוב 24 וארבעה מטוסי אנטונוב 12

* יעדים עיקריים: לונדון, פאריס, רומא, ציריך, פרנקפורט, מוסקווה, תל אביב, קהיר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו