בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אותם טעמים תרבותיים, שוב ושוב

גם היום, מוסיקה קלאסית שאינה מערבית מקופחת בישראל

תגובות

בימים אלה יצא לאור הדו"ח לסיכום הפעילות לשנת 1999 של הגופים המוסיקליים בישראל, שערך המרכז למידע ומחקרי תרבות בהזמנת מינהל התרבות שבמשרד המדע התרבות והספורט. מהנתונים בדו"ח מתברר בין השאר, כי 51 שנה לאחר הקמת המדינה חלקה של המוסיקה המערבית בעוגת התמיכה של ממשלת ישראל עומד על כ-56 מיליון שקל (94% מכלל תקציב התמיכה). המוסיקה הלא מערבית "זוכה" ביתרה - 6% בלבד - כ-3.5 מיליון שקל.

בערוץ 1 בטלוויזיה הוצגו נתונים אלה ואחרים מהדו"ח ואף צוטטו דברים מתוכו על הצלחתה הרבה של התזמורת האנדלוסית הישראלית, העוסקת במוסיקה אמנותית לא מערבית וזוכה לקהל הממלא אולמות קונצרטים בפריפריה כמו במרכז, דבר שלא נעשה על ידי תזמורות מערביות. באולפן ישב פרופ' מנחם צור, מלחין וחתן פרס ראש הממשלה לקומפוזיציה, שהוא גם יו"ר איגוד הקומפוזיטורים ומעיד על עצמו כעוסק בחינוך מוסיקלי. תגובתו לדברים היתה אינטואטיווית: "זה עצוב", הוא אמר, וביקש להסביר שמוסיקה אנדלוסית כמו כל המוסיקה הלא מערבית "אינה עמוקה מבחינת מד הסקרנות של הקהל... אין בה שאלות, אין בה תהיות... כל הזמן נותנת תשובות ובדרך כלל אותן תשובות". "זוהי "מוסיקה קלה", הוסיף פרופ' צור, "כל אחד יכול להקיש ביד, ברגל, לשיר... וכאשר אנו מדברים על דו"ח התרבות של מדינת ישראל, אנחנו מדברים על משהו אחר..."

מאיש תרבות, וודאי ממוסיקולוג, היה אפשר לצפות להבנה ולהכרה של המוסיקה הקלאסית לגווניה בעולם. יש מוסיקה קלאסית אירופית, כמו גם הודית, ערבית, אנדלוסית ועוד. לכולן ערך אמנותי רב. יכול אדם לאהוב יותר את האחת ופחות את האחרת, אך אינו רשאי לפסול מוסיקה קלאסית, וודאי מוסיקה שאינו מכיר, שלא נחשף אליה ולא העמיקה בה. כל מוסיקה קלאסית היא לגיטימית.

אם פרופ' צור היה טורח להרים טלפון אחד, הוא היה מוזמן לקונצרט של התזמורת האנדלוסית, ומופנה לביבליוגרפיה רחבת היקף המסבירה את תולדות המוסיקה האנדלוסית הקלאסית שמקורה בספרד המוסלמית שלפני כ-1,300 שנה. הוא היה גם זוכה להסברים מלומדים ואקדמיים על "הנובה" האנדלוסית, שידעה לתאר בערכים אמנותיים ואסתטיים גבוהים ביותר את 24 שעות היממה למשל.

דומה שהחברה הישראלית טרם נרפאה ממחלת הדעה הקדומה, ובוודאי שאינה אפילו קרובה לדמוקרטיזציה של התרבות. בימים אלה מינה שר המדע התרבות והספורט, מתן וילנאי, את חברי הוועדה האמורה לגבש קריטריונים חדשים לחלוקת כספי התמיכה של המשרד למוסדות תרבות. זאת בעקבות הוראת בג"ץ. אי אפשר להתעלם מהרכב הוועדה. שוב אותם פנים, אותם טעמים תרבותיים, כמו רוצה לומר יש רק תרבות אחת במדינת ישראל - מערבית בלבד.

הכותב הוא מנכ"ל התזמורת האנדלוסית הישראלית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו