בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

60 רכבות עוברות מדי יום ברמלה. אף אחת לא עוצרת בתחנה

תגובות

הרבה ערים בישראל מייחלות להרחבת רשת מסילות הברזל, כך שגם אליהן תגיע הרכבת. ברמלה עוברים לא קו רכבת אחד, כי אם שניים. כ-60 רכבות חולפות דרכה ביום, רובן בקו תל אביב-רחובות והיתר בקו תל אביב-באר שבע - חולפות אבל אינן עוצרות, כי אין בעיר תחנה. התחנה ההיסטורית של העיר שוממה זה שנים. שתי תחנות אחרות שתוכננו נשארות בינתיים על הנייר.

"רמלה סובלת מהרכבות", אומר ראש העיר, יואל לביא, "הן עוברות ברעש ומהומה, המחסומים שיורדים תדיר, בהצטלבויות של המסילה עם כבישי הכניסה לעיר, גורמים לפקקי תנועה. האם תושבי רמלה לא ראויים לפחות לתחנת רכבת? כנראה שלדעת רכבת ישראל לא".

לדברי מנכ"ל הרכבת, עמוס עוזני, את תושבי רמלה משרתות שתי תחנות סמוכות - תחנת לוד ותחנת באר יעקב. לטענת לביא, המרחק בין מרכז רמלה לתחנת לוד הוא כעשר דקות נסיעה, בעוד ש"כל הנסיעה ברכבת מרמלה לתל אביב אמורה לארוך עשר דקות". לדבריו, תושבי רמלה שלא מחזיקים רכב פרטי צריכים להחליף שני אוטובוסים כדי להגיע לתחנת לוד.

אבל הבעיה היא לא רק מרחק הנסיעה מהבית לתחנה. לביא ומהנדס עיריית רמלה, אהוד זקסנברג, מבקשים לשפר את הדימוי העצמי של העיר ותושביה. רמלה סובלת ממאפיינים של עיר פיתוח, על אף שהיא נמצאת במרכז הארץ. משרד השיכון הגדיר את העיר "שכונת שיקום". היא נכללת בפרויקט הטיפול הנקודתי של משרד ראש הממשלה, יחד עם עוד עשרה יישובים, כמו אופקים, בית שאן ותל שבע. זוהי עיר של 66 אלף תושבים, 18% מהם ערבים, 22% עולים, והדירוג הסוציו-אקונומי שלה, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נמוך ביותר.

לביא וזקסנברג מתכננים לבנות שכונות חדשות, מטופחות, שימשכו אליהן אוכלוסייה "חזקה". יש גם תוכניות גדולות לפיתוח אזורי התעשייה, ובעיר העתיקה מתוכננת טיילת תיירותית. כעיר מחוז, נבנתה בה קרית הממשלה - מבנה ענק ומצוחצח, שנראה מאיים לעומת סביבתו המוזנחת. כעיר מחוז, אומרים לביא וזקסנברג, רמלה צריכה שהרכבת תעצור בה. הם לא מבינים מדוע במקומות קטנים כמו כפר חב"ד ובאר יעקב כן, וברמלה לא.

על הפרק עומדות תוכניות לשתי תחנות: האחת על קו תל אביב-באר שבע, בקרבת אזורי התעשייה, קרית הממשלה ותחנת אגד, והשנייה על קו תל אביב-רחובות, באזור נווה דוד והשכונות החדשות המתוכננות. התחנה הראשונה, מסכימים כל הגורמים המעורבים בעניין, חשובה יותר. את הקמתה מעכבת בעיית רחוב תל חי הסמוך, המשמש כאחת היציאות מהעיר. לדברי עוזני, לפני הקמת התחנה חייבים לשקע את הכביש כך שתהיה הפרדה מפלסית בינו לבין המסילה. אחרת, לדבריו, ייחסם הצומת לא רק בכל פעם שרכבת תעבור, אלא גם בכל עצירה שלה בתחנה, מה שיהפוך את התנועה בכביש לבלתי אפשרית.

עיריית רמלה טוענת, ששיקוע הכביש אינו הכרחי. לדברי זקסנברג, אפשר למצוא לעניין פתרון, כמו להזיז את התחנה 100 או 200 מטרים צפונה. עוזני אומר שהוא אינו מכיר פתרון כזה: "כבר שלוש שנים וחצי אנחנו מדברים על הפרדה מפלסית. אני יכול להתחיל לבנות את התחנה מחר בבוקר, אבל כשהכניסה לעיר תידפק, אל מי יבואו בטענות? אלי".

לגבי התחנה באזור נווה דוד אומר עוזני, כי המרחק בינה לבין תחנת לוד הוא 1.1 ק"מ - מרחק שאינו מצדיק הקמת תחנה. כל עצירה, כמובן, מאריכה את משך הנסיעה בקו. עוזני: "זה חסר היגיון. אנחנו לא אוטובוס או רכבת קלה. מבחינת תכנון רשת המסילות הארצית, רמלה ולוד זו עיר אחת". לדבריו, השאיפה היא שהמרחק בין התחנות לא יפחת משלושה ק"מ. עוזני מודה, שתחנת כפר חב"ד לא עומדת בקריטריון הזה, אולם הוא נכנע ללחץ פוליטי להקימה. "אבל אם מפשלים בנקודה אחת זה לא אומר שצריך לפשל בעוד כמה נקודות. צריך לבנות רשת רכבות נורמלית", הוא אומר.

עוזני כבר הסכים, שאם תוקם התחנה באמצעות יזמים פרטיים, תעצור בה הרכבת, אם כי לא בכל פעם: רכבות אקספרס לא יעצרו, רכבות מאסף כן. אם כך, מדוע שלא יקים הוא את התחנה? לדבריו, "אני לא אקים משום שאני לא חושב שזה נכון, ומשום שיש תחנות אחרות שקודמות בסדר העדיפויות שלי. אני בחוסר אדיר". ראש העיר לביא אומר שכל מה שהוא מבקש הוא רציף וקופה. עוזני טוען שמאחר שהמסילה בקו היא כפולה יש לבנות שני רציפים עם מעבר תחתי, בשמונה מיליון שקלים לפחות.

ממשרד ראש הממשלה נמסר, כי המשרד תומך בבקשתה של עיריית רמלהלהקמת תחנת רכבת בעיר וכי הצוות האחראי על פרויקט הטיפול הנקודתי ינסה למצוא פתרון מוסכם על העירייה ועל הרכבת.

הרכבת נוסעת באזורי המגורים בעיר

למי שאינו מורגל בנסיעה מבאר שבע או רחובות לתל אביב דרך כביש 40 מחכה הפתעה לא כל כך נעימה: במקום לנסוע סביב רמלה, הוא מוצא עצמו מסתבך ברחובות העיר, עד שהוא נחלץ, קצר נשימה, מצדה השני, ועולה על כביש 44 בצומת מעשיהו. שנים ארוכות נמשכת האנורמליה הזאת, שמכבידה גם על הנהגים וגם על תושבי העיר. חיבור ישיר בין כביש 40 לכביש 44 אין.

בעוד כחודש, לאחר כשנה של עבודות והשקעה של 78 מיליון שקלים, אמורה להיפתר סוף סוף הבעיה. אז ייפתח לתנועה קטע הכביש החסר בכביש 40 - מחלף העובר מעל רחוב הרצל הראשי ומסילות הברזל - שיאפשר נסיעה חלקה יותר, שעוקפת את אזורי המגורים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו