בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המהפכה השקטה של הרב שטיינמן: עבודה והידברות עם החילונים

דגל התורה / כרוזי השמצה מאשימים את אחד ממנהיגי המפלגה בהובלת רפורמה חדשה

תגובות

פשקעווילים (כרוזי השמצה) שהופצו בימים האחרונים באזורים החרדיים טוענים כי בציבור החרדי הולכת ומתפתחת "תורת ריפורם חדשה המנוהלת על ידי המשכיל המנהיג החדש מבני ברק (...)". העלבונות החריפים האלה מופנים כלפי הרב השני בחשיבותו של המפלגה הליטאית דגל התורה, ראש ישיבת פוניבז' לצעירים אהרון לייב שטיינמן. פשקעוויל אחר נגד שטיינמן האשים אותו ב"מגמה כללית לשינוי פניה של הציבור החרדי לקרב (בין) הציבורים המאמינים והפוקרים בארץ ישראל".

הגורם הישיר לכרוזי ההשמצה היה תוכניתו של סגן שרת החינוך ומקורבו של שטיינמן, הרב אברהם רביץ, לשלב לימודי היי-טק בהיקף רחב בסמינרים החרדיים לבנות. אבל לא מדובר רק בזה. הרב שטיינמן, איש נחבא אל הכלים ומי שהצטייר תחילה כחושש מכל מחלוקת, הולך ויוצר זרם חדש בציבור החרדי, שמזכיר את החרדיות בארה"ב ואירופה. זהו זרם שאינו מאמין שהגברים החרדים כולם חייבים להישאר בישיבה כל חייהם, ומכיר באפשרות של יציאה לעבודה, גם בסביבה לא חרדית.

הרב שטיינמן מבני ברק והרב יוסף שלום אליישיב מי-ם ירשו לפני כחמש שנים את מקומו של הרב אליעזר מנחם שך כמנהיגי הציבור הליטאי ורשימת דגל התורה. אליישיב בכיר יותר, אבל שמרן. שטיינמן מוביל מהלך מהפכני ואמיץ לפתרון הבעיות והמצוקות של הציבור החרדי.

חזונו של הרב שטיינמן לא פורט מעולם בשום מסמך רשמי מפחד הקיצונים החרדים. "יש דברים שעושים ולא מדברים", הסביר אחד מאנשיו. על פי ההשקפה שלו, כדי לפתור את המשבר הכלכלי והחברתי הקשה בציבור החרדי, יש צורך בפתרון מוסכם לבעיית גיוס בחורי הישיבות נוסח ועדת טל ובהגברת ההכשרה המקצועית לגברים ולנשים חרדיות. מחלוקות פנים חרדיות ומאבקים עם החילונים יש לפתור בהידברות ובהסכמים ולא בשיטה החרדית המקובלת של עלבונות, גידופים והפגנות.

המהפך שמוביל הרב שטיינמן מורגש בחמישה תחומים:

* גיוס בחורי הישיבות. שטיינמן תומך בנח"ל החרדי וכן במסלול החדש של עתודה חרדית במסגרת מכון לב, מול התנגדות של כל יתר הרבנים החשובים של דגל התורה. ראש עיריית בני ברק ומקורבו של שטיינמן, הרב מרדכי קרליץ, היה הנציג הבולט של הציבור החרדי בוועדת טל. קרליץ הוא שהביא לוועדה את הרעיון המקורי והמוצלח ביותר שלה - שנת ההכרעה. על פי המלצה זו, בחורי הישיבות יוכלו לצאת בגיל 23 לשנת לימודים או עבודה מבלי שיגויסו. בתום השנה יוכלו לחזור לישיבה או לעשות שירות צבאי או אזרחי מקוצר. ההנחה היא ששנת ההכרעה תאפשר לגברים חרדים רבים שאינם מתאימים ללימודים בישיבה לצאת לשוק העבודה.

* הכשרה מקצועית של גברים חרדים. שטיינמן נותן גיבוי למוסדות ההולכים ומתרבים להכשרה מקצועית לגברים חרדים, שהבולט בהם הוא המרכז החרדי להכשרה מקצועית. באופן רשמי המוסדות האלה מיועדים למי שממילא עוזבים את הישיבה. באופן מעשי, נראה שמדובר בהשקפה לפיה אורח החיים של אברך אינו מתאים לכל אחד, ויש לאפשר לחלק גדול מהגברים החרדים לעזוב את הישיבה באמצע שנות העשרים לחייהם, ולהתחיל לפרנס את עצמם בכבוד. זאת, כפי שנהוג בקרב הגברים החרדים בארה"ב ובאירופה.

* הכשרה מקצועית לנשים חרדיות. בציבור החרדי התפתח נוהג לפיו כל הבנות החרדיות לומדות בסמינרים ומוסמכות להוראה. בפועל, אין די משרות הוראה פנויות אפילו לחלק קטן מהן. שטיינמן עומד מאחורי כוונת סגן שרת החינוך אברהם רביץ להרחיב את המסלולים המקצועיים לנשים חרדיות וללמד בסמינרים מקצועות היי-טק וכן מקצועות בתחום החינוך הטיפולי. במקביל מתפתחות בציבור החרדי גם מסגרות הכשרה אקדמאית לנשים ולגברים חרדים.

* אחדות בציבור החרדי. שטיינמן הוביל בדגל התורה את הקו לפיו יש לשמור על הרשימה המשותפת עם אגודת ישראל הנקראת יהדות התורה גם במחיר ויתורים כואבים. הוא פיתח יחסים קרובים מאוד עם האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה אלתר, והם ערכו נסיעה משותפת לארצות הברית שהותירה רושם גדול בציבור החרדי האמריקאי. למעשה, מעמדו של שטיינמן בקרב החרדים בארה"ב חזק יותר מאשר בארץ. שטיינמן גם מוביל כבר שנים קו לפיו יש למתן את המאבק של דגל התורה בש"ס.

* הידברות עם החילונים. ועדת טל היתה רק דוגמה אחת לאמונתו של שטיינמן שאת המחלוקות עם החילונים יש למתן ולפתור בדרכי הסכמה. אחד מכרוזי ההשמצה טוען ש"המנהיג החדש מבני ברק מוביל מבול גדול להתבוללות בחברה החילונית".

נגד שטיינמן מתייצבת קואליציה של רבנים שמרנים שכוללת את ראש ישיבת באר יעקב הרב משה שמואל שפירא, ראש ישיבת מעלות התורה הרב שמואל אויערבאך ואחרים. גם יריביו של שטיינמן מקבלים את מעמדו כרב גדול ובכיר. על רקע זה, גם הם לא היו יכולים להבליג כאשר בימים האחרונים הופצו נגד שטיינמן כרוזי השמצה חריפים מאוד, שבהם הואשם ב"בגידה", "מהפיכה בכפייה", "חורבן התורה" ושיתוף פעולה עם שונאי ישראל. בכירי הרבנים של דגל התורה בראשות שפירא נאלצו לפרסם מכתב מחאה על הפגיעה בכבוד התורה. אלא ששפירא גם הדגיש במכתב שלו שבינו לבין שטיינמן יש חילוקי דעות עמוקים.

מי מסתתר מאחורי כותבת הפשקעוויל?

מכתב ששלחה לרב שטיינמן אחת בשם יהודית בת הרב מרדכי, ושהפך לפשקעוויל (כרוז השמצה), פתח את הוויכוח בציבור החרדי בנושא לימודי ההיי-טק בסמינרים. אותה יהודית, המזהה עצמה כמורה בסמינר, מאשימה את סגן שרת החינוך אברהם רביץ (דגל התורה) כי הוא מוביל מהפיכה חילונית של הכשרה מקצועית בסמינרים החרדיים לבנות.

רביץ משוכנע שיהודית בת הרב מרדכי לא היתה ולא נבראה ומאחורי השם הזה עומד מי שכתב גם את כל כרוזי ההשמצה האחרים נגדו ונגד הרב שטיינמן. לדבריו, זה דבר חדש ביהדות שכל אישה חייבת להיות מורה. את כותבי הפשקעווילים הוא מכנה "מוגי לב שאין להם טיפה של דרך ארץ בפני תלמידי חכמים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו