בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חיבור חיוני לירושלים

תגובות

ראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, ויו"ר הרשות לפיתוח ירושלים, עוזי וכסלר, מתנגדים לתוכניתו של שר התחבורה, אפרים סנה, לחידוש קו הרכבת ירושלים-תל אביב. סנה תומך בשיפוץ קו הרכבת הקיים, הישן, במקביל לקידום קו חדש, מהיר, שיעבור דרך נמל התעופה בן גוריון והעיר מודיעין.

התנגדותם של אולמרט ווכסלר אינה מפתיעה, ואף אין בה חדש. באוגוסט 2000 הם הצליחו לשכנע גם את שר התחבורה אז, אמנון ליפקין-שחק, להסתפק בתוכנית הרכבת ה"קטנה", שעיקרה שדרוג הקו הקיים, ולדחות את ההכרעה בעניין התוכנית ה"גדולה" של הרכבת המהירה. התנגדותם לקו המהיר נתמכה אמנם בנימוקים כלכליים - עלות הקמת הקו המהיר היא כשלושה מיליארדי שקלים - אך שורשיה נעוצים בראייה פוליטית מובהקת וצרה: שניהם מעוניינים בהרחבת גבולות העיר לכיוון הפרוזדור ובית שמש, ונראה שהחיבור החיוני בין הבירה, ששוכנים בה קריית הממשלה, הכנסת, בית המשפט העליון ומוסדות ממלכתיים אחרים, לבין מטרופולין תל אביב - זניח בעיניהם.

אולמרט טוען עוד, כי תמיכת האוצר בהקמת הקו המהיר היא צינית וכי פקידי האוצר מניחים, שממילא לא יימצא בתקציב המדינה הסכום הגדול הדרוש למימוש התוכנית. בעניין זה יש בדבריו של אולמרט גרעין של אמת: זה שנים שממשלות ישראל לא העזו להוציא אל הפועל שום פרויקט תשתית גדול, בעיקר לא בתחום התחבורה. הפרויקטים המעטים שמומשו נתקלו בחסמים רבים ועוכבו במשך שנים. כך קרה בנתיבי אילון, שנפתחו כעשרים שנה לאחר המועד שנקבע, וכך בכביש חוצה ישראל ובמנהרות הכרמל. גם תוכניות שאושרו עקרונית, או הושגה בעניינן הסכמה רחבה, מתעכבות או מונחות במגירות, לובשות צורה ופושטות צורה בחיפוש נוסחה שתאפשר את לידתן.

כך התעכב פיתוחה של רכבת הפרוורים, שזכויות הדרך שלה קיימות על הנייר כבר עשרות שנים, אך נתיבי המסילה שלה עלולים להיסתם בנדל"ן (והנוסעים מכפר סבא ומרעננה לתל אביב תקועים עדיין בפקקים), וכך מתעכבת כבר שנים (מאז שנות השבעים, אז הוצגה התוכנית הראשונה) הרכבת התחתית בתל אביב, שמשרד האוצר אישר סוף סוף את גרסתה הסופית, המתפשרת בין קו עילי לקו תחתי ולמעשה מציעה רכבת קלה ומוותרת על העיקרון החשוב של מערכת הסעת המונים בעלת קיבולת כבדה.

אפשר איפוא להניח, שפקידי האוצר יודעים, כי גדול המרחק בין הסכמתם לתוכנית היקרה לבין מימושה, ועם זאת - מוטב שהממשלה תקבל את הצעת שר התחבורה ותתחיל בהקדם בשיפוץ הקו הישן, שיפתח בתוך שנתיים (יש לקוות) חלק מצוואר הבקבוק המטריד בין ירושלים לתל אביב. במקביל, הממשלה חייבת לקדם את הקמת רכבת מהירה מתל אביב לירושלים ושיפור הנגישות מנמל התעופה לשתי הערים הגדולות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו