בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שרון הכריע: ישופץ קו הרכבת הישן מתל אביב לירושלים

תגובות

ראש הממשלה, אריאל שרון, הכריע אתמול את הוויכוח שהתנהל לאחרונה על חידוש קו הרכבת תל אביב-ירושלים. בישיבה שהתקיימה בלשכתו, בהשתתפות שר האוצר סילבן שלום ושר התחבורה אפרים סנה, קיבל שרון את המלצת סנה לשפץ מייד את קו הרכבת הישן ולהפעילו במקביל לקידומו של קו מהיר וחדש, העובר דרך נתב"ג ומודיעין. ראש הממשלה דחה את עמדת משרד האוצר, לפיה ההשקעה בשיפוץ הקו הישן עלולה לדחות את הקמתו של הקו החדש בשנים רבות.

מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן ציון, אמר בדיון כי מאחר שתוכניות השיפוץ מוכנות, ניתן להוציא מכרז לעבודות בתוך חודש ולחתום על חוזה הביצוע בתוך חודשיים. שרון אמר בתגובה כי בעוד חודשיים יבקר בתוואי הקו, כדי לראות את העובדים. הכוונה היא שהקו יחדש את פעולתו בתוך שנתיים. עלות העבודות לשיפוץ הקו הישן היא כ-340 מיליון שקל.

הקו הישן עובר דרך לוד ובית שמש. בירושלים מתוכננות לו שתי תחנות: במלחה ובתחנת החאן שבמרכז העיר. זמן הנסיעה בקו, לפי משרד התחבורה, יהיה 55 דקות, באמצעות רכבות רוכנות (טילטינג), המאפשרות נסיעה מהירה יחסית בעיקולי המסילה. ואולם, אנשי משרד האוצר דיווחו לראש הממשלה כי לפי הבדיקות שערכו, הנסיעה בקו תארך זמן רב יותר - 70 דקות. הם טענו גם כי העבודות על הקו יארכו תקופה ארוכה בהרבה משנתיים, משום שיהיה צורך ליישר כמה מפיתולי המסילה.

ראש הממשלה לא התרשם מטענות האוצר, ואמר: "ואם ייקח 70 דקות? אז ייסעו 70 דקות.

מתי מתחילים לעבוד?", שאל. בן ציון אמר בתגובה כי יישור הפיתולים אינו מתוכנן, וכי קיימת התחייבות של החברה המייצרת את רכבות הטילטינג לזמן נסיעה של 55 דקות בקו.

הנסיעה בקו המהיר המתוכנן, שעלותו מוערכת בכשלושה מיליארד שקל, תארך רק כ-30 דקות. ואולם, בשל עלותו הגבוהה של הפרויקט ובשל הזמן הרב הנדרש להקמתו (שמונה שנים, ולפי הערכות אחרות - אף יותר), המליצו סנה ומנכ"ל רכבת ישראל, עמוס עוזני, לחדש את פעילות הקו הישן, במקביל לקידום הקו החדש. לטענתם, הקו הישן - שישרת גם את תושבי בית שמש והדרום - ישלים את הקו חדש, שישרת את תושבי גוש דן ומודיעין. לעומתם, באוצר טענו כי הקו הישן יתחרה בחדש ויהפוך את ההשקעה בו ללא כדאית. חלקו הראשון של הקו המהיר - מתל אביב לנתב"ג - כבר נמצא בביצוע, ויושלם בסוף 2002.

בעקבות החלטת ראש הממשלה, בוטלה בדיקה נוספת של החלופות לקו, שעליה הוחלט רק לאחרונה לבקשתו של ראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט. בדיקה זו היתה אמורה לכלול תוכנית שלישית, המועדפת על עיריית ירושלים, לקו חדש שיוקם בתוואי הישן. לפי התוכנית, פיתולי התוואי הישן ייושרו, והקו יעבור בחלקו במנהרה בשטח שמורות הטבע והגנים הלאומיים של הרי ירושלים.

מקורות במשרד התחבורה מסרו עוד שבדיון אתמול הסיר משרד האוצר את התנגדותו לחיבורה של ראשון לציון לרשת המסילות, דרך לוד. קו רכבת לראשון לציון הינו אחד מהדחופים ביותר מבחינה תחבורתית. עד כה טענו באוצר כי עדיף להמתין ולבצע תוכנית טובה יותר, לקו רכבת מראשון לציון דרך חולון ובת ים לתל אביב. ואולם, התוכניות לקו כזה קיימות כבר שנים ועדיין לא קיבלו אישור לביצוען מהממשלה, ולכן החליטו באוצר שלא להתנגד לקו שיעבור דרך לוד.

אורך המסילה המתוכננת הוא 3.5 קילומטרים - מצומת ראשונים (הוורדים) בראשון לציון עד לבאר יעקב, ששם תתחבר המסילה לקו ת"א-לוד-רחובות. עלות קטע המסילה החדש כ-100 מיליון שקל. הנסיעה מת"א לראשון לציון תארך 17 דקות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו