בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהרכבת לקניון

יזמים מממנים הקמה של תחנות רכבת בסמוך לפרויקטים מסחריים, כדי למשוך אליהם מבקרים

תגובות

חברת משה ויגאל גינדי הביעה באחרונה עניין במימון הקמתה של תחנת רכבת בצמוד לפרויקט אמריקן סיטי שהיא בונה ברחובות. נציגי החברה מנהלים בימים האחרונים מגעים עם הנהלת הרכבת על פרטי הפרויקט. לפי התוכנית, התחנה תשתרע על שטח של 2,000 מ"ר הכולל מגרשי חניה. עלות ההקמה נאמדת ב-6-7 מיליון שקל.

זו אינה הפעם הראשונה שבה יזמים פרטיים מממנים את הקמתה של תחנת רכבת בסמוך לפרויקט מסחרי. העלייה המשמעותית במספר הנוסעים ברכבת ישראל בשנים האחרונות, הפכה את התחנות למנוף שבכוחו להגדיל את מספר המבקרים בפרויקט המסחרי. לפיכך נבנו בשנה האחרונה כמה תחנות רכבת במימון מלא או חלקי של יזמים פרטיים.

בתוך כמה שבועות תיפתח תחנת הרכבת "חוצות המפרץ", שהוקמה במימון מלא של יולי עופר. ביוני הוקמה תחנת רכבת בפרדס חנה-כרכור, בהשקעה של 7 מיליון שקל; התחנה מומנה על ידי רכבת ישראל והחברה לפיתוח קיסריה. בתחילת ספטמבר נפתחה תחנת הרכבת "לב המפרץ" בחיפה, שהקמתה מומנה באופן מלא על ידי חברת א.דורי.

מנכ"ל רכבת ישראל, עמוס עוזני, אמר כי הסיוע הכספי שמעניק היזם מקטין את הנטל התקציבי המוטל על רכבת ישראל, ומזרז את הקמת התחנה. לדבריו, יש להתאים את מיקום התחנה לקבוע בתוכנית האב של הרכבת, ולהקימה בכפוף להנחיות ולתכנון רכבת ישראל.

עוזני: "תחנת הרכבת ברחובות נכללת בתוכנית 2020 של הרכבת. ואולם אם אכן תוקם בסופו של דבר על ידי יזם פרטי, ניתן יהיה לפתוח אותה ב-2002 במקום ב-2005".

עוזני הוסיף כי היזמים, המעוניינים בתנועת הולכי רגל באזור הפרויקט, אינם מקבלים מרכבת ישראל כל תמורה עבור השקעתם. הוא העריך כי בתחנת רכבת מרכז למשל, עוברים כחצי מיליון אנשים מדי חודש. להערכתו, בתחנות קטנות יותר מגיע מספר האנשים לכמה עשרות אלפים בחודש. לדברי עוזני, תחנת הרכבת מקלה על מרחב התנועה באזור הפרויקט, וכן מאפשרת לנצל שטחי חניה לבנייה.

גיא גינדי, מחברת משה ויגאל גינדי, אמר כי תחנת הרכבת תזרים אנשים רבים לאמריקן סיטי. לדבריו, בזכות תחנת הרכבת מגיעים לפרויקט עזריאלי מאות אנשים נוספים מדי יום. "הקמת פרויקט בסמוך לתחת רכבת מגדילה את סיכויי הצלחתו, ולכן מדובר בהשקעה משתלמת", אמר גינדי, "זאת בין היתר לנוכח הגידול בתנועת הנוסעים, שנאמד במאות אחוזים, והגברת המודעות ליתרונות הנסיעה ברכבת בשנים האחרונות". הוא הוסיף עם זאת כי החברה רכשה את הקרקע לפני כחמש שנים, עוד לפני הזינוק במספר הנוסעים ברכבת.

לדברי עוזני, היוזמה מגיעה בדרך כלל מהיזמים, המזהים במהירות את הפוטנציאל הגלום בהקמת תחנת רכבת. להערכתו, ככל שיגדל מספר הנוסעים ברכבת תעלה שכיחות התופעה של מימון תחנות על ידי יזמים פרטיים.

"כרגע מתוכננות תחנות נוספות בסמוך לפרויקטים מסחריים", אמר עוזני, "בהן תחנת הרכבת בני דרום באשדוד הסמוכה לפרויקט יזמי גדול, וכן תחנת רכבת בפארק העסקים והטכנולוגיה בדרום נתניה".

התחנה בנתניה תיבנה כחלק ממיזם כולל שמכינה העירייה במתחם בן 15 דונם, שישמש מרכז תחבורה. לדברי עוזני, מתנהלים כיום מגעים עם עיריית נתניה להקמת הפרויקט, וזו האחרונה מנסה לעניין יזמים פרטיים במימון הפרויקט.

רכבת ישראל תיזום בעתיד הקמת מרכזים מסחריים במתחם תחנת הרכבת, לפי מודל אמריקאי ואירופי. לדברי עוזני, עלולה להתעורר בעיה ביישום המודל, כי לרכבת ישראל אין זכויות בקרקע שברשותה והיא פועלת על סמך הרשאה ממשרד האוצר, שמתחדשת אחת לשלוש שנים. לפיכך, אמר עוזני, אין לרכבת אפשרות להשכיר שטחים לתקופה שמעל שלוש שנים, ולכן אינה יכולה ליזום פרויקטים מסחריים ארוכי טווח.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו