בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נזירות כאילו אקסטרווגנטית

רסיטל של אמן הצ'מבלו גוסטב לאונהארדט, במסגרת אירועי "הסדנה למוסיקה עתיקה". אולם קאופמן במוזיאון תל אביב

תגובות

הכותרת לעיל אינה מסכמת את היחס הראוי, הנכון, לאמנות של גוסטב ליאונהארדט; היא מביעה אפשרות אחת, גסה, של התרשמות ממנו. האמן ההולנדי הוותיק הוא "טיפוס", הוא דמות. הנוכחות הנזירית שלו, מסירותו למוסיקת בארוק כפי שאולי התרחשה "באמת", הם בעלי עוצמה ואותנטיות שלא תישכח, למרות שבמבט שטחי זו נזירות הפגנתית.

גם הרסיטל של אמש הוא מאורע שלא יישכח. ליאונהארדט, בן 70 פלוס, חזר וסיפק את הסחורה שהוא מתעקש לספק תמיד: הוא מאפשר לנו לצפות בו מנגן, בדרכו הנזירית, נטולת האפקטים, למאזינים דמיוניים בני המאה ה-17 והמחצית הראשונה של ה-18. אם אין לנו אותה סבלנות ויכולת הנאה מפרטים כמו זו שהיתה להם - זו בעיה שלנו, לא של ליאונהארדט. הוא אינו מתחשב, אף שהוא יודע שהבעיה קיימת לא רק בגלל מרחק הזמן, אלא מסיבות טובות ומשמחות מאוד: העובדה שאנחנו מכירים את המוסיקה של באך, של מוצרט, של היידן. לכן קשה לנו להצטמצם פתאום לדיאטה קיצונית ולהבחין בניואנסים דקים בתוך מטעמים כחושים.

הנזירות של ליאונהארדט התבטאה גם בתוכנית; לאחר מחצית ראשונה שרובה פריטים "כחושים" למדי, מאת סוולינק, גיבונס, שיידמן, לואי קופרן, המשיך לפנטזיה (רי"ב 1121) חלשה של באך הצעיר, ולסוויטה ל"צ'מבלו לאוטה" של באך, שאף היא אינה באך בגדולתו (ואפילו בה התנזר מהשימוש המצופה באפקטים של "לאוטה" בצ'מבלו), אבל פיצה בששה "פרליודים קטנים", שהזכירונו לרגע גאונות מהי (מזווית ראייתנו הגסה).

קיומו ופעילותו של גוסטב לאונהארדט במאה ה-20 הם בעלי חשיבות היסטורית, והתעקשותו על הטוהר של האסכולה ההיסטורית בביצועי בארוק, שהוא ממייסדיה, עדיין מקנה לכל פגישה אתו טעם של מאורע היסטורי. זו היתה פתיחה רצינית, מיוחדת, לעונת הקונצרטים החדשה במוזיאון תל אביב, ואולם קאופמן שם הוא הרי מקום אידיאלי להאזין לצ'מבלו ולדמיין מסע אל המאה ה-17.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו