בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחוקקים נגד עצמם

ושוב עולה על שולחן הכנסת "חוק ההסדרים", המצאה ישראלית ייחודית שבאמצעותה מתנהלים ענייני הציבור מבלי שנבחרי הציבור יודעים במה מדובר

תגובות

כמו בכל שנה, כמו הציפורים, מגיע אלינו בתחילת החורף תקציב המדינה ואליו צמוד כמו תינוק לאמו, כמו עומרי לשרון, כמו ג'ודי לסטיב "חוק ההסדרים", פסגת היצירה של הישראלי המתחכם.

חוק ההסדרים יורק על כללי המשחק הדמוקרטי של מדינת ישראל. הוא בנוי על הנחה שמרבית חברי הכנסת הם אפסים חסרי הבנה שמצביעים כפי שאומרים להם הבוסים הפוליטיים מבלי להבין על מה הם מצביעים. ההנחה הזאת מוכיחה את עצמה כנכונה כל שנה מחדש. ל"חוק ההסדרים" יש רק צורה של חוק. מצורפים בו ביחד עשרות רבות של חוקים בתחומים מגוונים שהאוצר דורש מהח"כים לאשר במכה אחת יחד עם התקציב. זהו חוק סופרמרקט שיש בו הכל, מענייני הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה ועד תקנות הפנסיה לעובדי המדינה. לפני שלושה חודשים הוציא היועץ המשפטי חוות דעת שכללה ביקורת קשה על החוק הזה. בשבוע שעבר בדקה היועצת המשפטית של הכנסת את החוק. לפי חוות דעתה, למחצית הסעיפים המופיעים בהצעת החוק אין בכלל קשר לתקציב המדינה.

חלק מהחוקים שחוברו להם יחדיו בחוק ההסדרים הם מורכבים ביותר. כדי להבין את משמעותם צריך להשקיע ימי עבודה לא מועטים בכל אחד מהם בנפרד. החוק הזה תפח והשמין משום שמנהיגיה של ישראל ופקידי האוצר כאחד מעוניינים להעביר חבילת חוקים מהר וללא כל ביקורת ציבורית. האוצר עושה מאמץ עליון כדי למנוע כל דיון ענייני בפרטי החוק. משנה לשנה משתפרות הטכניקות האוצריות. השנה נעלם תוכן העניינים של החוק. ההסברים למשמעות השינויים הועברו לסוף החוברת כך שהקורא לא רואה בשעת הקריאה את ההסברים לכל שינוי בנפרד כמקובל בכל הצעת חוק. את כל מסמכי התקציב האחרים אפשר להוריד מאתר האינטרנט המעולה של האוצר, פרט לחוק ההסדרים. כל התרגילים הקטנים האלה נעשים כדי להקשות על הח"כים והציבור להגיע לחוק ולהבין את השינויים המצויים בו בתקווה שהכנסת תאשר אותו כיחידה אחת מבלי להיכנס לפרטים.

אריק הבנאי

אחד מסעיפי החקיקה הבעייתיים ביותר בחוק ההסדרים עוסק בחוק התכנון והבנייה. חוק ההסדרים החדש עוקף את מרבית המגבלות התכנוניות שבחוק הישן ומקים ועדת תכנון חדשה שתוכל לעשות ככל העולה על רוחה. הוועדה תוכל לאשר מהיום למחר פרויקטים לאומיים גם אם לא יעמדו בתקנים של איכות הסביבה וגם אם יפגעו קשות בתושבים. לחוק הזה יש השלכות חברתיות כלכליות מורכבות ביותר. יש אנשים שיתעשרו בזכותו בן לילה, יש כאלה שאיכות חייהם תיפגע קשות. כדי להבין את מלוא המשמעות של כל סעיף בחוק דרושה בדיקה ארוכה אבל לראש הממשלה אין סבלנות.

לאריק שרון יש רקורד לא כל כך מוצלח ב"חיסול הביורוקרטיה" כמו ב"חיסול הטרור", סיסמאות שאנשים אוהבים עד שהם משלמים מחיר אישי. בראשית שנות התשעים היה שרון שר התשתיות. גם אז הצליח להעביר חוק שאיפשר לו לצפצף על חוקי הבנייה וגרם למקבץ של מעשי איוולת של בנייה זולה, ניסיון לכפות על עולים להתיישב בשטחים, הפיכת יישובים כפריים לערים, הקמת מפלצות אורבניות כמו מודיעין, עיר של שכונות מפלסטיק ללא מרכז עירוני, שהוקמה ללא מבני ציבור ואף אחד לא השאיר בה מקום להתפתחות אורגנית של עסקים פרטיים.

באותם ימים עמד מול שרון מנכ"ל האוצר אז, דוד ברודט, שעצר חלק מהיוזמות. היום אין מי שיעמוד מולו. חוק מרכזי יעבור בכנסת ללא כל דיון ומבלי שהח"כים יבינו את משמעותו.

קברו 18 חוקים

התקציב, יחד עם חוק ההסדרים, אושרו בקריאה ראשונה על ידי מרבית חברי הכנסת בתוך 24 שעות מרגע שהונחו על שולחן הכנסת. אפילו החרוץ שבח"כים לא מסוגל לעבור על החומר במהירות כזו. גם לא ברפרוף קל. חוברות התקציב כוללות אלפי עמודים ועשרות אלפי נתונים.

חבר הכנסת דוד טל מש"ס, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, נשא בדיון נאום חוצב להבות נגד פקידי האוצר. יש הבדל מהותי בין ביקורת התהליך שנכתבת על ידי עיתונאים לבין זו שנמתחת על ידי חברי הכנסת. העיתונאים יכולים לבקר ולחרוק שן, חברי הכנסת יכולים למנוע את אישור התקציב ולהחליט על תקציב אחר. לפקידי האוצר ולעיתונאים אין זכות הצבעה. הח"כים נבחרו בין השאר כדי להחליט על תקציב המדינה. לכן נקבע התקציב מדי שנה בחוק חדש. כך בארץ וכך בארצות אחרות. הפקידים נכנסו לחלל שהותירו מרבית חברי הכנסת כתוצאה מאדישות, בורות וכניעה לתכתיבים קואליציוניים. הפקידים מתחכמים עם חוק ההסדרים והתקציב משום שהם מנסים לעשות את תפקידם בדרך הטובה ביותר לפי הבנתם. אבל הח"כים מועלים בתפקידם. הם נואמים נגד ומאשרים לבסוף חוקים שאינם מבינים את משמעותם.

חוק ההסדרים דוחה בשנים את תחולתם של 13 חוקים חברתיים חדשים. בנוסף לכך הוא כולל ביטול חמישה סעיפים חברתיים בחוקים ישנים יותר. כל חוק שנדחה או בוטל עבר תהליכי חקיקה שנמשכו שנים כולל ארבע הצבעות במליאת הכנסת ודיון באחת מוועדותיה. עכשיו מציע האוצר לדחות את הביצוע לימות המשיח והח"כים מאשרים ועושים צחוק מהחוקים שהם עצמם חוקקו.

כל החוקים שביצועם נדחה או שיבוטלו לחלוטין הם חוקים המעניקים הטבה כלשהי לקבוצות חלשות. לדוגמה חוק חינוך חינם לילדים חולים, או חוק המעניק הנחות במחירי התרופות למשפחות מעוטות יכולת. תשלומי הבטחת הכנסה למשפחות חסרות הכנסה מינימלית אינם מוענקים היום למי שמחזיק מכונית אפילו אם הוא זכאי לכך. הכנסת קבעה שבעלות על מכונית לא תמנע הבטחת הכנסה מהורים לילד נכה. מדובר בקבוצה קטנה ביותר של זכאים שמצבם קשה במיוחד. העלות לאוצר המדינה שולית. בערך כמו החזקת לשכה לשר ללא תיק. אבל באוצר רוצים לדחות.

פנימיות לפוליטיקאים

במקביל לביטולם של 18 חוקים חברתיים יש בהצעת התקציב של השר החברתי סילבן שלום רק תוספת חברתית אחת. העלאת גיל חינוך חובה מ-15 ל-17. שלום תיכנן גם להקצות 100 מיליון שקל לפנימיות יום לילדים במצוקה. לכאורה תוכנית חינוכית, בפועל מדובר בתרגיל פוליטי. שלום התכוון לעקוף את משרד החינוך ולהעביר כסף ישירות ממשרד האוצר לראשי רשויות מקומיות שיפעילו את הפנימיות. זהו סוג של שוחד פוליטי שמאפשר לקנות את תמיכתם הפוליטית של ראשי הרשויות. אנשים בעלי השפעה לא מבוטלת בכל פריימריס עתידיים. היה מי שהבהיר לשלום שמשרד החינוך יש רק אחד, ומשרד האוצר לא יכול לפתוח אצלו משרד חינוך משלו. האוצר יכול לתקצב את משרד החינוך, אך הביצוע וחלוקת הכספים מוטלים על משרד החינוך. אבל שלום רוצה לחלק את הכסף בעצמו. אז בינתיים החביאו אנשי האוצר על פי הוראת השר את כספי פנימיות היום המתוכננות בתוך הרזרווה התקציבית.

תקציב המדינה כולל רזרווה של מספר מיליארדים על כל צרה שלא תבוא. בתוך הרזרווה מוחבאים גם תקציבי המוסד והשב"כ כך שהמעיין בספר התקציב לא יוכל לדעת מה תקציבם האמיתי של המוסדות האלה. אז עכשיו צירפו לתקציבי השו-שו גם את פנימיות היום לילדים. כי כל ילד הוא סוכן בפוטנציה של שר האוצר.

לקחו מהמתנ"סים

משרד החינוך הוא אחד הקורבנות העיקריים של מדיניות הקיצוצים של האוצר. האהבה השוררת בין לימור לבנת לסילבן שלום לא איפשרה משא ומתן ענייני על תקציב החינוך. גם ניסיונות התיווך של שרון נכשלו. במצוותו נפגשו המנכ"לים של שני המשרדים אבל הפגישות הסתיימו בלא כלום. כתוצאה מהעימות לא היה מגע בין אנשי התקציב של האוצר ומשרד החינוך. התקציב הוכן באוצר מבלי שהתקיימה אפילו פגישת עבודה אחת בין נציגי שני המשרדים. ראשי משרד החינוך ראו את תקציב משרדם לראשונה בשבוע שעבר, ביום שהוצג לעיתונות ולחברי הכנסת.

מרבית הוצאות משרד החינוך מיועדות למשכורות המורים. אם יקצצו במשכורות ישבתו ארגוני המורים. לכן מקצצים בפעילויות ובארגונים ציבוריים שנתמכים על ידי משרד החינוך. בחברה למתנ"סים למשל קוצץ תקציב הפעילויות למחצית. המתנ"סים יאלצו לוותר השנה על מגוון עצום של פעילויות חברתיות בשכונות ובעיירות הפיתוח. והכול בזכות העובדה שיש לנו שר אוצר חברתי.

סוף החקיקה הפרטית

חוק ההסדרים התרחב והשמין השנה אבל הבונבון של השינויים המתוכננים הוא הצעת האוצר לתיקון "חוק יסוד משק המדינה". הניסיון מוכיח שרוב הח"כים יאשרו גם את החוק הזה. חוקי יסוד נחקקים בתהליך אטי שאורך שנים רבות. אבל הפעם התיקון בחוק היסוד יעבור בזריזות יחד עם חוק ההסדרים. התיקון נועד לנטרל את הכנסת ולחסל הצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת בנושאים כלכליים שיש להם השלכה תקציבית. התיקון מחייב שלכל הצעת חוק פרטית יהיה רוב מוחלט של 61 חברי כנסת בכל אחד מארבעת שלבי ההצבעה שבהן הופכת הצעת החוק הפרטית לחוק מדינה. המשמעות היא שאין כמעט סיכוי שהצעת חוק פרטית תאושר בכנסת, כי לפי התיקון הזה מי שיימנע, שלא יגיע להצבעה, שיהיה חולה או שיימצא בחו"ל ייחשב כאילו הצביע נגד. היום מספיק שמרבית חברי הכנסת הנוכחים בהצבעה יאשרו חוק חדש. לפי התיקון המוצע גם אם 59 ח"כים יתמכו בחוק כלכלי ולא יהיה אפילו מתנגד אחד, החוק לא יעבור. הכלל הזה יחול רק על הצעות חוק שיזמו חברי הכנסת. הצעות חוק ממשלתיות ימשיכו לעבור ברוב רגיל. ההיגיון אומר שאין סיכוי שחוק יסוד כזה יעבור - שהרי חברי הכנסת לא יצביעו נגד עצמם ויוותרו במו ידיהם על זכותם הבסיסית לחוקק חוקים. אף פרלמנט סביר בעולם לא היה מוותר מדעת על הזכות לחוקק חוקים בעלי משמעות כלכלית. אבל אצלנו הכול אפשרי. יש סיכוי סביר שבשבועות הקרובים, אחרי שנבחרינו ישאו נאומים זועפים נגד התיקון הזה הם יאשרו אותו. יש בגבעת רם בירושלים מספיק ח"כים כשרים שיתנו יד לכל חקיקה טריפה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו