בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי בכלל צריך תוכן

פחות משנה לאחר שבלע אל קרבו את פליטי קהילות IOL שנטמעו בוואלה, מכתיר עצמו פורטל תפוז הוותיק לאתר הקהילות המוביל בישראל. השאיפה המסורתית ליצירת תוכן עצמאי הונחה בצד, ובמקומה מוצעים לגולשים שירותים חדשים שמציבים במרכז את היחיד ואת פעולותיו בקהילה

תגובות

תפוז: ''ואללה מתנכלת לקמפיין שלנו''. וואלה מכחישה

מיתוג - להמציא את הארגון מחדש

"הרשו לי לסיים בנימה אישית", כתב גיא אליאב, מנכ"ל "תפוז אנשים", במכתב אישי לגולשי הפורטל שפורסם בו עם העלאת עמוד הבית החדש לפני כשבועיים, "תפוז בשבילי ובשביל צוות החברה הוא הרבה יותר מאתר אינטרנט - הוא בית. בית של חברים, בית של אהבה, בית של דעות שונות וקשרים מגוונים, בית של אנשים". הפנייה הנרגשת של אליאב אל הגולשים אינה מקרית. בהנהלת תפוז לא שכחו כמה עגום היה מצבו של הפורטל בסוף שנת 2000, כאשר נמכר במחיר נמוך לחברת "סאני אלקטרוניקה" וכמעט הצטרף לספר המתים של אתרי התוכן הישראלים כמו נטקינג וזולו. גם בימים אלה האתר ממשיך להפסיד כסף, אך בינתיים הוא הספיק לתפוס נתח חשוב במפת האינטרנט הישראלית. אליאב מתגאה במזעור ההדרגתי של הפסדי האתר ומקווה לעבור לרווחיות בחודשים הקרובים.

בתפוז מודעים לעובדה שאותו "בית של אהבה" מושתת כרגע על ערימות של תוכן שמספקים אותם אנשים שבבית הזה כל כך אוהבים. הגולשים בתפוז מייצרים כ-12 אלף הודעות ביום בממוצע, ובתפוז מהמרים על דבקות הגולשים וההודעות המשתרכות שהם פולטים בקביעות על המסך כעל בסיס התוכן העיקרי של האתר. משמעות הדבר היא שהבית יתמוטט ברגע שאותם גולשים יחליטו לעבור לכתובת אחרת. ידוע שכל אתר אינטרנט, מוואלה ועד Ynet, זקוק לתנועה של גולשים כדי לשרוד לאורך זמן. אבל במקרה של תפוז, התלות באנשים היא מוחלטת - אם הגולשים ינטשו, האתר כמעט ויתרוקן מתוכנו. אלא שמדובר בתסריט היפותטי. במציאות, לא נראה שהוא אפילו קרוב להתממש. הפופולריות של תפוז בקרב הגולשים רק הולכת וגוברת, והפורטל המרושש והבלתי ממוקד של סוף המילניום שעבר גיבש לעצמו כעת אסטרטגיה ברורה ורקם פורטל ממודל חדש.

הפורטל הוותיק, שהוקם ב-1996, התבסס בשנה האחרונה כאתר הקהילות המוביל בישראל. נכון לעכשיו, האתר שבתחילת דרכו שם דגש על אינדקס האתרים וניסה למתג את עצמו כמנוע חיפוש, מהמר על כל הקופה בתחום הקהילות. תפוז הפסיק לייצר תכנים עצמאיים ובין 30 עובדי החברה אין היום אף איש תוכן. מעט התוכן שרץ על עמוד הבית, כמו מבזקי חדשות, כלכלה ותוצאות ספורט, לקוח משותפי תוכן שונים. "תכנים אלה מהווים כ-5% מהתעבורה של תפוז", אומר אליאב. "אם קורה משהו, הגולשים לא יבואו אליי כדי לקרוא על זה, ואני גם לא בונה על זה. זה לא הביזנס שלנו, ואנחנו לא יכולים להתחרות עם אתרים אחרים בתחום הזה. אם יש פיגוע, שיילכו ל-Ynet. אני לא צריך להיות כל האינטרנט".

לצעד של תפוז ישנה השפעה מהותית על שוק התוכן המקוון הישראלי, שמעולם לא היה עשיר במיוחד. פורטל msn ישראל, כמו הmsn-ים האחרים בעולם, נסמך מאז ומתמיד על תוכן שהגיע ממקורות אחרים; Ynet, שהתחיל כאתר עצמאי לכל דבר, משלב יותר ויותר תכנים מחללית האם הוותיקה "ידיעות אחרונות" כדי לחסוך בעלויות; וואלה ביטל כמעט לחלוטין את מערכותיו העצמאיות, וכתוצאה מהמיזוג עם IOL הוא מלא כיום בתכנים מתוצרת רשת שוקן. הפורטל הגדול היחיד שמחזיק עדיין במערכת תוכן עצמאית לחלוטין הוא נענע של נטוויז'ן.

אבל מהצהרות מסוג אלה של אליאב ועד להתנצלות על דלות התכנים באתר, המרחק גדול. במסגרת הצבת הקהילות במרכז - אותם מנהלים וחברים בפורומים הם שאחראים על אספקת מרבית התוכן באתר. זה כולל כל נערה מתבגרת שמקלידה הודעות בסגנון "מה העניינות?" או "משעמם לי" בפורום "זינה הנסיכה הלוחמת", וזה כולל גם מאמרים איכותיים וקישורים לאתרים רלוונטיים בפורומים בתחום הרפואה. המנהלים (שעושים את עבודתם בהתנדבות) והגולשים הם שותפים מלאים לאספקת התוכן שבאתר ולמעשה להמשך קיומו. "רוב התכנים שלנו נכתבים בפורומים", אומר אליאב, "אנחנו מקפידים שמנהלי הפורומים יהיו אנשים אחראים - לידרים. כל אחד הוא מומחה בתחום שבו עוסק הפורום שלו. התכנים שהם מעלים לאתר הם ברמה מאוד גבוהה. מנהל הפורום שעוסק באופנועים הוא הנחום ברנע של האופנועים. ואם החומר שהם מעלים לאתר לא טוב - הגולשים יגידו את זה".

אפשר לראות במודל החדש שאימצה הנהלת תפוז התגשמות חזון דמוקרטי של שיח המתקיים ללא הכוונה מלמעלה, שבו הפרט מייצר ומגיב על התכנים בחופשיות. אפשר גם לראות בו החלטה אסטרטגית של אתר אינטרנט לעקיפת הנטל הכלכלי של הפקה מתמדת של תכנים עצמאיים ואיכותיים. כך או כך, תפוז תפס נישה חשובה באינטרנט הישראלי והתבסס במהלך השנה האחרונה כיורש של IOL כאתר הקהילות המוביל. מעמדו של הפורטל הכתום כמקום מפגש תוסס עם יותר מ-300 פורומים בתחומים שונים, בא כתוצאה מהשקעה במשאבים אנושיים וטכנולוגיים בתחום, לצד נסיבות שסללו את דרכו לנקודה שבה הוא נמצא כיום.

"תהליך המיתוג מחדש של תפוז כאתר קהילות (ראו מסגרת, ד"ה) זה משהו שקורה עכשיו. החלטנו להגיד לגולשים בעיניים מה יותר טוב בנו, ומה מבדל אותנו מאתרים מתחרים", מסביר אליאב, "אבל את האסטרטגיה גיבשנו למעשה כבר לפני שנה. זה היה תהליך אבולוציוני שהתפתח לאורך זמן. לא מדובר בקונספט שהעתקנו מאתרים בחו"ל. זיהינו את הפוטנציאל של הפורומים עוד לפני המיזוג של וואלה ו-IOL. זה נכון שהמיזוג, שבעקבותיו כמה עשרות פורומים של IOL עברו אלינו, האיץ את התהליך. אבל בזמן המיזוג כבר היתה לנו את הטכנולוגיה שגרמה לגולשים רבים לעבור אלינו".

לפני המיזוג בין וואלה ו-IOL נכתבו בפורומים של תפוז בין ששת אלפים לשבעת אלפים הודעות ביום. מאז, לטענת אליאב, חלה עלייה של כ-100% ליותר מ-12 אלף הודעות ביום. אליאב מדווח גם על עלייה של בין 60% ל-70% בהכנסות החברה בשנה האחרונה, ומייחס אותה בין השאר להשפעת משבר הקהילות באתר המתחרה.

תהליך השדרוג של תפוז בא לידי ביטוי בכמה שירותים שמציע האתר לגולשים. חלקם הם בגדר גימיק מאכזב, אך רובם מעניקים יתרונות ממשיים לתקשורת בין הגולשים. הממשק של הפורום הוא נוח ואינטואטיווי, עם אפשרות לערוך חיפוש מתקדם במאגר ההודעות ולברור את המוץ מן התבן לפי בחירה - המערכת המשודרגת מאפשרת לגולש לערוך חיפוש אנשים בקהילה על פי הגדרת נתונים כמו גיל, מין, תחום עניין, וכו'. הגלישה בפורומים נוחה מאוד: לחיצה על כותרת של הודעה גורמת להופעת שורות הטקסט מתחת לכותרת, במקום להטעין את כל העמוד מחדש או לפתוח חלון נוסף, כמו בפורומים אחרים (דוגמת אלו של וואלה למשל), וכך מייעלת את הגלישה וחוסכת זמן. לחיצה נוספת סוגרת את ההודעה. בכל אותה עת, ישנה גישה פשוטה לכל ההודעות האחרות שבפורום שמתפקדות גם הן באותה שיטה. באתר גם מותקנת מערכת להעברת מסרים מהירים בין הגולשים בו.

שירות ההיכרויות החדש שהשיק תפוז מציע לגולש שירות שידוכים דומה לזה הנמצא באתרי היכרויות מצליחים. אלא שבניגוד לחלק מאתרי ההיכרויות המתחרים, כמו "קופידון" (המוביל בשוק בתחום זה), השירות של תפוז ניתן לגולשים ללא תשלום. הדבר עשוי לנגוס ברווחי המתחרים. השירות זוכה להיענות גדולה מצד הגולשים, דבר אשר עלול לגרום למתחרים להחסיר כמה פעימות לב, ולא על רקע רומנטי. שירות אחר שמשתלב בשירות ההיכרויות הוא הכרטיסים האישיים: כל גולש המעוניין בכך יכול ליצור לעצמו כרטיס הכולל פרטים אישיים ותמונה. לטענת הנהלת האתר, עד כה נפתחו עשרות אלפי כרטיסים אישיים.

שירות נוסף (או גימיק, תלוי את מי שואלים) שהשיק תפוז במסגרת התמקדותו בגולשים הוא "icity" - עיר וירטואלית תלת ממדית, בה הגולש בונה לעצמו אווטר (ייצוג גרפי של עצמו) ויכול לצ'טט עם תושבי העיר האחרים. עיר אמנם לא נבנית ביום, ותפקודו של שירות icity יצטרך להיבחן לאורך זמן, אבל נכון לעכשיו תהליך התקשורת בין האווטרים הוא מסורבל, איטי, ולא מפתה. האווטר מגיע למצפה ומשקיף על עיר מוזרה עם אוכלוסייה דלילה ומבולבלת. מדי פעם דרכו מצטלבת בדרכה של עוד דמות חסרת אוריינטציה, שהתקשורת איתה מתמקדת בדרך כלל בניסיונות הדדיים להתמצאות בשטח. המערכת, שדורשת הורדת תוכנה בגרסת בטא, סובלת נכון לעכשיו מבעיות יציבות ופופולריות. בזמן שבכל העיר, על אזוריה השונים, היו מפוזרים ברגע נתון בשבוע שעבר 48 אווטרים, המה הצ'ט הוותיק והמוכר של תפוז והחזיק בחדריו השונים 1,101 גולשים. קשה להאמין שגולש יבחר לאונן בגפו ב"חדר הסקס" הנטוש לחלוטין באגף המוניציפלי-וירטואלי של תפוז, כאשר באותו רגע הוא יכול לקטוף עשרות הצעות קונקרטיות לאינטראקציות מיניות עם גולשים בצ'ט הרגיל של האתר.

כל השירותים אלה, יחד עם תהליך המיתוג מחדש והקמפיין שמלווה אותו, חותרים למטרה אחת: מיצוב תפוז כמוביל בתחום הקהילות וכמקום המפגש המועדף בין אנשים ברשת הישראלית. אבל גם אם הנהלת תפוז תמשיך לבסס את מעמד הפורטל בתחום זה ולשכנע את הגולשים שתפוז פירושו קהילה, הנוסחה שאמורה לתרגם את ההתקהלות למזומנים נותרה חמקמקה. אליאב מבטיח כי אין כוונות לעבור למודל של גביית תשלום עבור אף אחד השירותים באתר, לפחות לא בשנה הקרובה. לטענתו, ההכנסות של תפוז גדלות מחודש לחודש והפורטל מפסיד מעט יחסית למתחריו. אליאב בונה על הכנסות מפרסום באתר ומשירותים סלולריים כדי לעבור לרווחיות בחודשים הקרובים.

אתרי תוכן נעלמים, אחרים מתחילים לגבות תשלום מהגולשים, ויש כאלה שמחליטים שהפקת תוכן עצמאי היא אסטרטגיה מוטעית ומפקידים את מלאכת היצירה בידי גולשים מכל הסוגים - משועממים, חרמנים, ולפעמים גם אינטליגנטים. עבור הגולש, אופן זה של צריכת מידע מצריך חידוד של חושי העריכה ופיתוח יכולת להבחין בין תכנים מאיכויות שונות. בקצב שבו נפתחים פורומים שעוסקים בתוכניות טלוויזיה נחותות, הנחומית ברנע של "זינה הנסיכה הלוחמת" עוד עשויה להיחשב לפסגת האינטלקטואליות. ובכל זאת, העמדת הגולשים עצמם והתקשורת ביניהם במרכז פעילות האתר מלווה בלא מעט קסם, גם כאשר הוא מהול בהערות מטונפות ושגיאות כתיב. בשביל זה יש אינטרנט.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו