בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גם משפחה עם עשרה ילדים התעניינה בחזרה בשאלה

בחודשיים האחרונים הוכפל מספר הפונים לה.ל.ל, אגודה ליציאה בשאלה, מ-50 בחודש ל-100. שלא כבעבר, פונות גם משפחות שלמות. פרשה מסתורית של ראש כולל חשוב ועשרה מתלמידיו שחיברו שולחן ערוך חדש מסמנת אולי תופעה חדשה, של מהלך שעושים אותו לא בחשאי ולא לבד. השאלה היא אם מדובר בגל של נטישת העולם החרדי או בתופעה זמנית שתחלוף

תגובות

באחרונה נפוצו בציבור החרדי דיבורים מפה לאוזן על ראש כולל וכעשרה מתלמידיו, מישיבה חשובה במרכז הארץ, שאמנם לא חזרו בשאלה באופן קולקטיווי, אך העלו שאלות ביקורתיות נוקבות על ספרות ההלכה ואף העזו לחבר "שולחן ערוך חדש". את החיבור גילתה בביתו של אחד האברכים כלתו המיועדת, והיא מיהרה לספר על כך לאביה, שהוא רב גדול בעירם. השידוך בוטל, האברך הוברח לארה"ב, חבריו הושתקו, ראש הכולל פוטר ונאסר עליו לעלות לתורה. הפרשה מכה גלים, ואחד החוזרים בשאלה שרואיין לכתבה זו סיפר שחברי הקבוצה פנו לה.ל.ל, האגודה ליוצאים לשאלה. יו"ר ה.ל.ל, ורדה ליפשיץ, הכחישה את הדבר. ירון ידען, חוזר בתשובה שיצא לשאלה ועומד בראש עמותת "דעת אמת", המעודדת ומטפחת חשיבה ביקורתית בציבור החרדי, מכיר את הפרשה ממקור ראשון ואומר: "צריך עוד ארבעה-חמישה מקרים כאלה ואז לא תהיה אפשרות להשתיק. אי אפשר לכלוא את הרוח. לדעתי, באיזשהו שלב, כאשר יתרבו האנשים מהסוג הזה, האחד יחזק את השני שהם לא לבד, ואז זה פשוט יתפוצץ".

ייתכן כי ראש הכולל ותלמידיו, שהושתקו לפי שעה, מסמנים תופעה חדשה בעולם החרדי, של יציאה לשאלה בקבוצות. עד כה נעשה התהליך בהתגנבות יחידים. בחודשיים האחרונים גם הוכפל מספר הפונים לה.ל.ל. אמנם יש הפרש גדול בין מספר הפונים לבין אלה שייצאו לשאלה בפועל. אך הגידול במספר הפונים עשוי לסמן גידול גם במספר העתידי של החוזרים בשאלה. עוד תופעה חדשה היא פנייה של משפחות חרדיות שלמות אל ה.ל.ל - אמנם לעת עתה בקילוח דק, אך בעבר תופעה כזאת לא היתה ידועה כמעט כלל.

ליפשיץ אומרת, שעד כה היה ממוצע הפניות לקו החם של ה.ל.ל כ-50 בחודש, אך בחודשיים האחרונים הוא קפץ לכ-100 בחודש. "לא שזה אומר שכל מאה הפונים בחודש יוצאים ממחר בבוקר לחברה החופשית. אבל מתחיל אצלם איזשהו תהליך. אנחנו מדברים אתם, נפגשים אתם, חלקם מחליטים לעשות את הצעד עכשיו, חלקם יחליטו רק בעוד שלושה חודשים וייכנסו למסגרת שלנו, ויש כאלה שלא מחליטים וזה נופל". בארבעת החודשים הראשונים של השנה יצאו לשאלה במסגרת ה.ל.ל. 20 איש. לדעת ליפשיץ, המתנסחת בזהירות, המספר הזה "קצת יגדל, היות ובאמת יש לנו הרבה יותר פניות".

את המספרים הקטנים אפשר להסביר גם בכך שה.ל.ל, בניגוד לארגונים להחזרה בתשובה, אינה אגודה מיסיונרית. היא אינה משכנעת אנשים לצאת לשאלה, אלא מסייעת אך ורק למי שכבר קיבלו את ההחלטה ופנו אליה.

ההורים במשפחות הפונות הם בדרך כלל בגילים 30-26, עם ארבעה-חמישה ילדים. אך גם משפחה שבה עשרה ילדים התעניינה. ליפשיץ אומרת שבארבע שנות התנדבותה בה.ל.ל יצאו לשאלה בסך הכל שתי משפחות, כל אחת עם ילד אחד, והנה בחודשיים האחרונים התקבלו קריאות טלפוניות מ-20 משפחות. פחות ממחצית הפונים הן משפחות של חוזרים בתשובה. אף אחת מהמשפחות עוד לא עשתה את הצעד המכריע, אך הקשר אתן נמשך.

מדובר במעבר קשה מאוד, גם מבחינה כלכלית. ה.ל.ל התמחתה עד כה בבניית מסגרת לבני 18 עד 23 - הגיל הממוצע של החוזרים בשאלה. עתה היא נערכת להכנת מסגרת למשפחות, והבעיה היא כלכלית בעיקרה. ה.ל.ל אינה מקבלת תמיכה ממשלתית או עירונית. היא פועלת בכספי תרומות פרטיות, ו"אין לנו תקציב לזה. אבל אנחנו דנים בזה עכשיו".

לה.ל.ל אין הסבר לגידול במספר הפונים. ליפשיץ אומרת שבשבוע האחרון היא דיברה עם יוצאים לשאלה ותיקים, וגם להם אין הסבר. "יש תקופות כאלה, שפתאום יש איזה גל של טלפונים", היא אומרת, ייתכן "שאחד מושך את השני. אנחנו פשוט לא יודעים". אפשרות אחרת היא מסע פרסום שה.ל.ל עשתה ברמת גן ובפתח תקוה, שבו הודבקו על לוחות המודעות פוסטרים עם מספר הטלפון של האגודה, בספרות בולטות.

הצעירים רואים עולם

יוסי זיזוב, כמעט בן 20, היה תלמיד מצטיין בישיבת "תומכי תמימים" של חב"ד במגדל העמק, אך באוגוסט 2001 יצא לשאלה. "ביום שעזבתי את הישיבה הורדתי את הכיפה ואת הזקן ולמחרת התחלתי לעבוד במקדונלדס ברחוב שמאי בירושלים. זה היה מעבר נורא בוטה, אבל הכל היה מאורגן לי מראש". לה.ל.ל הגיע מאוחר יותר, כשהתעניין בתוכניות להשלמת השכלה, ושם הכיר את רוב חבריו החדשים.

הסברו לקפיצה במספר הפונים לה.ל.ל הוא שהאגודה החלה להתפרסם בציבור החרדי. לדעתו, מדובר בתחילת תנופה ש"נמשכת ותימשך ותימשך", שכן האגודה עונה על הצורך של צעירים לצאת מהסגירות והאחידות של העולם החרדי. "ככל שהעולם מתקדם יותר, זה יוצר להם קושי הרבה יותר גדול למנוע מהצעירים לראות עולם. והצעירים רואים עולם ומתחילים לחשוב 'רגע, איפה אנחנו חיים? מנסים להנחית אותנו על פלאנטה אחרת'".

למרות הנתונים המספריים הדלים, לדעת זיזוב מתחילה עתה בקרב הצעירים בעולם החרדי תופעה של יציאה לשאלה המקבילה לגל היציאה לשאלה בתקופת ההשכלה, וזו תביא בסופו של דבר לדלדול הקהילה החרדית. "מכל משפחה של עשרה ילדים, אם יישארו בעוד 50 שנה שני ילדים חרדים, זה יהיה הרבה". הוא משווה את העולם החרדי לתנועה הקיבוצית ואומר, שכפי שהקיבוצים נכשלו, כך ייכשלו החרדים, "כי הם לא יכולים ליצור קולקטיב שכולם הולכים באותו זרם בלי שאף אחד יוצא ממנו". הוא מונה כזרז את המופעים של זמרי המוסיקה החסידית, שבהם "לא תמיד נשמרים כל גדרי הצניעות" ובנים ובנות נראים ביחד. כן הוא מציין שתופעת היציאה לשאלה נפוצה הרבה יותר בין בנים מאשר בין הבנות (ליפשיץ אומרת שהיחס הוא 90% בנים מול 10% בנות, ובאחרונה חל שינוי קל של 85% מול 15%); זאת מאחר שהבנים נמצאים בישיבות, להורים אין אפשרות לעקוב אחריהם, ומי שיש לו טלפון נייד חופשי למעשה ליצור קשר עם העולם. ואילו הבנות קשורות יותר לסינר של אמא.

גם לאינטרנט השפעה על הרצון לצאת לשאלה, אומר זיזוב, אם כי לא השפעה מכרעת, כי רוב בחורי הישיבה לא גולשים, ואילו רבים מאלה המגיעים לאינטרנט ממילא כבר חיפשו דרך לצאת. "זה רק נותן להם את אפשרות החשיבה וההכרעה הסופית, שזה הפתרון". להנהגת העולם החרדי, הוא אומר, אין תשובה לא לאינטרנט ולא לרצון להתפתחות אישית. לארבעה הבנים שעליהם דיברה ההגדה נוספה "מה שנקרא אצלם תופעת הבן החמישי, שפשוט לא יושב ליד השולחן. זה אותו בן שמסתובב ומחפש דרך".

זיזוב מדבר על פרשת עשרת האברכים מהישיבה במרכז הארץ באופטימיות: "אני לא יודע אם כולם ייצאו לשאלה בסוף. אבל כשאני מצייר את המצב שלי לפני שמונה חודשים - אף אחד בישיבה שלי לא ידע בכלל, ולא העלה על דעתו, שאני רוצה לצאת לשאלה. זאת היתה הפתעה מוחלטת. לעומת זאת היום, אם יש בעולם החרדי ישיבה שבה מסוגלים עשרה בחורים לקום ולדבר על זה ביחד, זה מבטל את כל הקושי של לצאת לבד".

אסף, בן 27, מבית חרדי ליטאי בפתח תקוה, רב בחדר, יצא לשאלה לפני יותר משנתיים. לפני כן התגרש. בנו בן החמש נשאר אצל האם. הוא משרת בצבא זה שנתיים וחודשיים ועומד להשתחרר בקרוב. מבין עשרת אחיו ואחיותיו שלושה אחים ואחות יצאו לשאלה, כולם באותו זמן ובלי שהאחד ידע על כוונות האחר.

אסף החליט להיהפך לחילוני אחרי ששאלותיו על קיום אלוהים, שהציקו לו מאז גיל 15, לא נענו באופן משכנע על ידי הרבנים. הוא שמע על ה.ל.ל בהיותו חרדי. כיום הוא נמנה עם מתנדבי האגודה. "המטרה היא לעזור למי שצריך עזרה. שאם אני לא יודע אנגלית, יבוא מישהו וילמד אותי אנגלית. שבפעם הראשונה שאני הולך לדיסקוטק, יבוא מישהו ויגיד לי איפה יש דיסקוטק, מה זה דיסקוטק, לאן ללכת ולאן לא ללכת, אפילו איך להתלבש. כי מה ידעתי, ללבוש חולצה לבנה ומכנסיים שחורים?"

אסף מסביר את התגברות היציאה לשאלה בין השאר בשיטת ההכשרה האחידה בישיבות. מכשירים את כל האברכים להיות "גדולי הדור", אך רוב האברכים אינם מגיעים לפסגה, "וברגע שזה לא מתאים לכולם, מתחילות התפוצצויות". הם מחפשים דרכים אחרות והפיתויים בחוץ גדולים. "יש המון בחורי ישיבות שמחפשים לראות מה יש בחוץ". אפשר לראותם בבתי הקולנוע או כשהם צופים בטלוויזיה, בחנויות, במשך שעות. גם הפרסומים של ה.ל.ל מסייעים.

אלפי מכתבי תגובה

ירון ידען, בן 40, חזר בתשובה בגיל 17, התחתן בשידוך עם חוזרת בתשובה ונולדו להם שבעה ילדים. הוא עמד בראש כולל של הזרם הליטאי השייך לדגל התורה, התמחה בפסקי הלכה, ולפני 17 שנה יצא לשאלה עם משפחתו. זאת אחרי שגילה, כדבריו, בחקירת הטקסטים התורניים במשך שלוש שנים, כי כתבי הקודש הם יצירה אנושית ולא אלוהית. תהליך היציאה לשאלה למשפחה שלמה היה קשה. בינתיים התגרש ידען מאשתו, וכיום בנו הגדול משרת בצבא.

ב-1998 הקים ידען את עמותת "דעת אמת" והוא משגר דרכה קונטרסים מפרי עטו ל-850 רבנים, ובראשם גדולי הדור, לרשימת תפוצה של עשרות אלפי בתי אב חרדיים, ולישיבות. כל חרדי, הוא אומר, מכיר את הקונטרסים האלה. לדבריו, הם מעוררים פחד בציבור החרדי, שכן הוא מצביע בהם על סתירות פנימיות קשות שגילה בכתבי הקודש עצמם - בתנ"ך, בתלמוד, אצל הרמב"ם. לעמותה יש אתר אינטרנט (www.daatemet.org.il) המכיל את הקונטרסים וחומר נוסף, וידען אומר כי קיבל אלפי מכתבי תגובה. הוא עומד בקשר עם חרדים רבים, אחד מהם הוא ראש הכולל שפוטר. השולחן ערוך החדש שחיברו תלמידיו צמח, לדברי ידען, מעיון בקונטרסים שלו.

הקונטרסים מעמיקים חדור, אומר ידען, אברכים מעיינים בהם שוב ושוב, עושים "סבב רבנים", אך לרבנים אין תשובות ענייניות, הם רק אוסרים את קריאת החומר. הוא מייחס לפחות חלק מגל היציאה לשאלה לספקות שהוא מצליח לזרוע בציבור הזה, בשאלה אם וכיצד מתיישבת ההלכה עם מחשבה פתוחה המשוחררת מדעה קדומה.

ידען אמנם לא מגיש סיוע, כמו ה.ל.ל, ליוצאים לשאלה, רק מציג שאלות ומחזק את הרוח. אך גם לו ידוע על גידול חד במספר היוצאים לשאלה מבין החרדים הקשורים עם העמותה, מחמש עד שמונה פניות של יחידים או משפחות בחודש בעבר לכ-20 פניות בחודש בשלושת החודשים האחרונים. "אני בקשר יום יומי עם ארבעה אברכים. שניים כבר קיבלו את הסכמת הנשים לצאת. אצל שניים, הנשים שלהם בכלל לא יודעות".

מי שביקש את הטלפון של ה.ל.ל הופנה לעמותה החרדית

עמותת ה.ל.ל, שקמה באוקטובר 1991, אינה רשומה כך אצל רשם העמותות אלא בשם "האגודה לחוזרים לשאלה". זאת מפני שכשביקשה העמותה להירשם כ"ה.ל.ל, האגודה לחוזרים לשאלה", לא הרשה לה רשם העמותות להשתמש בשם הלל. באוגוסט 99' היא פנתה שוב לרשם בבקשה שיאשר לה להשתמש בשם זה. שוב השיב הרשם בשלילה, אך נימק זאת בכך שבמאי 99' נרשמה עמותה אחרת תחת שם זה.

העמותה האחרת היא עמותה של קבוצת עסקנים חרדים, בהם משה דניאל רביץ, בנו של סגן שר החינוך ח"כ אברהם רביץ מיהדות התורה, שנרשמה תחת השם "ה.ל.ל עמותה ליוצאים לשאלה", אף שמטרתה הפוכה: לשכנע יוצאים לשאלה להישאר במסגרת החרדית. הרשם לא נימק כיצד התיר לעמותה החרדית להשתמש בשם שנאסר על העמותה החילונית שמונה שנים קודם לכן.

כך קרה שבספר הטלפונים נרשמו שתי העמותות בזו אחר זו, כאילו מדובר באותו גוף. מי שביקש בבזק את מספר הטלפון של ה.ל.ל בירושלים, הופנה לעמותה החרדית. ה.ל.ל המקורית התלוננה לפני רשם העמותות, עמירם בוגט, על חשש להטעיה. בוגט פנה לעמותה החרדית ודרש כי תשנה את שמה. העמותה סירבה. בתגובה הגיש היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, לפני שנתיים, תובענה לבית המשפט המחוזי בירושלים וביקש כי יורה לעמותה החרדית לשנות את שמה. הוא הציג ראיות על אנשים שהתבלבלו בין שתי העמותות.

השופט משה גל קיבל את התובענה והורה לעמותה החרדית, בפסק דין מ-6 בספטמבר 2001, לשנות את שמה "באופן שתושמט ממנו התיבה 'ה.ל.ל' וישונה תמהיל המלים 'עמותה ליוצאים לשאלה'". כן הורה לעמותה החרדית לשלם את הוצאות המשפט. האם פסק הדין בוצע? לפחות בירושלים הטלפונים של העמותה החרדית מנותקים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו