בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצת השבוע בטלוויזיה

אומץ תחת אש, ערוץ 4, שבת, 111 ,21:30 דקות

תגובות

גבר במשבר, שחייו האישיים והמקצועיים תקועים, חייב לפתור את תעלומתה של אשה כדי שהוא יוכל להמשיך בחייו. זהו הבסיס העלילתי, שניצב בבסיס הפילם נואר שפרח בקולנוע האמריקאי אחרי מלחמת העולם השנייה, וביטא את תחושת אי היציבות ואי הנחת שפעמה מתחת לפני השטח השאננים של החברה האמריקאית באותן שנים. ב"אומץ תחת אש" מ-1996 מעתיק הבמאי אדוארד זוויק, יחד עם התסריטאי פטריק שין דאנקן, את המבנה הסיפורי הזה לאמריקה שאחרי מלחמת המפרץ, והשילוב בין הממד המסורתי של הסרט לרגע ההיסטורי שבו העלילה שלו מתרחשת הוא שהופך את התוצאה למוצר קולנועי שהוא בעייתי אמנם מבחינה אידיאולוגית, אבל מסקרן לצפייה.

גיבור הסרט הוא קצין אמריקאי (דנזל וושינגטון, שזכה באוסקר הראשון שלו, אוסקר משנה, על הופעתו ב-1989 ב"גלורי" של אדוארד זוויק) שמואשם במעורבות במחדל שהתרחש בזמן מלחמת המפרץ. כחלק מתהליך השיקום המקצועי שלו מוטל עליו לנהל את החקירה בפרשת מותה במלחמה של קצינה (מג ראיין), שמועמדת לזכות בעיטור גבורה, והממסד הצבאי עדיין אינו בטוח שהכבוד מגיע לה. במהלך הסרט חוקר וושינגטון את טייסי המסוקים שפעלו תחת פיקודה של אותה קצינה, שומע את גרסתם לאירועים שהובילו למותה, ומנסה לקבוע אם היא היתה גיבורה שראויה להכרה לאומית, או, כמוהו בעצם, אחראית למחדל צבאי, שבמקרה שלה גרם למותה. עלילת הסרט מורכבת מסדרה של פלאשבקים, שבנוסח "רשומון" וסרטים נוספים מציגים את גרסאותיהם השונות של החיילים לאירוע שניצב במרכז הסרט. במקביל מתאר הסרט את ספקנותו ההולכת וגוברת של גיבור הסרט לגבי יכולתו לקבוע מה היתה האמת ההיסטורית שגרמה למותה של הקצינה, את חשדנותו המתעצמת לגבי מניעיו של הממסד הצבאי בניהול החקירה וגם את הרס חייו המשפחתיים. ככל שהעלילה מתקדמת, כך המשבר הקיומי שבו הוא נתון מתגבר, והוא מודע יותר ויותר שכמו אדיפוס בזמנו, שנאלץ לפתור את חידת הספינקס לפני שהוא יכול להתקדם הלאה, עליו לפתור את תעלומת הקצינה שמתה, על מנת שהוא עצמו יוכל להתקדם אל היעדים הגבריים שהוא הציב לעצמו.

כמובן שהעובדה שהתעלומה נוגעת בסוגיית השתתפותן של נשים במלחמה צובעת את צביונו האידיאולוגי של הסרט כולו, וקובעת את אופיין השונה של כל אחת מהגרסאות שמוצגות בו לגבי הנסיבות שהובילו למותה של הקצינה. הסרט בו בזמן מביע את חרדתו של הגבר מפני חדירתה של האשה לתחום הגברי של שדה הקרב, וגם מנסה למצוא הצדקה אידיאולוגית לחדירה הזאת ולחרדה שהיא גורמת. כמה מהפלאשבקים מתארים את הקצינה מתוך עמדה של עוינות גברית כמוגת לב וכאופורטיוניסטית, ואחרים מהללים אותה כגיבורה. תפקידו של גיבור הסרט הוא לברר מה אמת ומה שקר במיתוסים שמעצבים את הגרסאות השונות שמוצגות בסרט, ומה שמסובך עוד יותר, לנסות ולזהות את הדעות המוקדמות שלו עצמו, שמקשות עליו לנהל את החקירה בפרשת מותה של אשה, ועוד אשה לבנה שנראית כמו מג ראיין, שפלשה למבצר הגברי הצבאי, ועירערה את הסדר הטבעי לכאורה ששרר בו.

כמובן שהמסר של הסרט הוא אמביוולנטי לחלוטין, אבל בדרכו המבולבלת והמרתיעה אפילו לעתים, הוא מביע את המבוכה השוררת כיום בחברה האמריקאית לגבי מקומם של גברים ונשים בתוכה. מצד אחד הוא אומר שדבר לא השתנה. הגברים עדיין מניעים את ההיסטוריה והנשים מנסות עדיין לעצור בעדם (ואין כמובן פסיוויות נשית מסוכנת יותר לגבר מזו של אשה שמתה עוד לפני שעלילת הסרט החלה. גם זו תחבולה עלילתית מוכרת ממספר רב של פילם נואר). מצד שני מנסה הסרט לשרטט דיוקן של חברה חדשה ונאורה יותר. האמת - או השקר - נמצאים אי שם בין שתי האפשרויות האלה.

בסרט מופיע צוות מצוין של שחקני משנה שכולל את לו דיימונד פיליפס, כחייל ממורמר שעוין במיוחד את זיכרה של הקצינה המתה, מייקל מוריארטי, שון אסטין, מאט דיימון, סת גיליאם, סקוט גלן, ברונסון פינשוט, קתלין וידואס ודיאן בייקר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו