בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הברבור השחור

המגע האנושי והברק הטבעי של רקדן הבלט הקובני קרלוס אקוסטה כובשים את ניו יורק

תגובות

עולם הבלט הבינלאומי המחפש תדיר אלילים גילה עתה את קרלוס אקוסטה, רקדן קובני עתיר כריזמה בן 29, שרוקד בעונה הנוכחית לראשונה בתיאטרון המחול האמריקאי (Ballet Theater American).

אקוסטה, בעל סגנון קלאסי אלגנטי, טכניקה מדהימה ועוצמה שרירית, יכול לקצור ללא קושי תשואות סוערות בכל סחרור בבלט מהמאה ה-19. אבל כפי שאמר פעם, הוא לא מצטרף ללהקה "כדי לעשות זיקוקי די-נור".

כל מי שראה אותו קוטף כבדרך אגב את מדליית הזהב בתחרות הבלט של לוזאן ב-1990, כרקדן תוסס בן 16, ועקב אחר התקדמותו בבלט של יוסטון ובלהקת הבלט המלכותי, יודע שהקסם המיוחד שלו הוא מעבר לווירטואוזיות גרידא. כמו מיכאיל ברישניקוב ורודולף נוראייב, הוא מתעל את הטכניקה המפוארת שלו לסגנון אישי ולמגע אנושי.

בניגוד למופעי הגאלה שבהם נהג להופיע בעבר בניו יורק, הרי בעונה זו של תיאטרון המחול האמריקאי התאפשר לתושבי ניו יורק להכיר את הקסם של אקוסטה במלואו. העוצמה שקצרה תשואות ב"חלום ליל קיץ" של פרדריק אשטון, פינתה בהמשך דרך לתרועות על החום שהפגין ב"Fille Mal Gardee" של אשטון.

סוד הריקוד של אקוסטה הוא באיכות שהתגלתה לו כשהיה נער בן 13. "התחוור לי שאני יכול לגעת באנשים באמצעות הבלט", הוא אומר, "זה מה שמשך אותי". אבל המצב היה שונה לגמרי כאשר פדרו אקוסטה, נהג משאית, החליט שבנו בן התשע לא צריך להסתבך בצרות, ופשוט הכריח אותו להירשם לבית הספר לבלט בהוואנה. קרלוס, שהעדיף כדורגל, התמרד והיה אלוף הבריחות מבית הספר. אחרי כמה שנים העביר אותו אביו לבית ספר לאמנויות בעיר אחרת, פינאר דל ריו, שם פרש עליו את חסותו אחד המורים הקובנים, שאת שמו הוא מקפיד להזכיר גם היום. אז גם צפה לראשונה בהופעה של הבלט הלאומי של קובה, בניהולה של אליסיה אלונזו.

"משהו נדלק בי", הוא מספר. "כשרקדתי, רציתי להראות מי אני בפנים. כך זה עד היום. כל אחד מאתנו הוא בן אדם שונה". זאת בדיוק האיכות שזיהה בו בן סטיוונסון, המנהל האמנותי של בלט יוסטון, כשרקד בבלט הלאומי האנגלי בעונת 1992-1991, אחרי זכייתו במדליה בלוזאן. ב-1993 הזמין סטיוונסון את אקוסטה להופעת אורח, ואחר כך ביקש ממנו להצטרף ללהקה שלו.

"לקרלוס יש הכל: דיוק, טכניקה ואישיות", אומר סטיוונסון. "אבל זו לא רק קלות תנועה, אלא הדברים שהוא מסוגל לעשות מעבר לזה. זה מה שעושה את האמן". סטיוונסון, יליד אנגליה, אחד המורים המעולים בעולם לבלט, נהפך למורה הרוחני של אקוסטה ביוסטון, בשנים 1998-1994. הוא העניק לו חשיפה בארצות הברית ומחוצה לה, שיכלל ועידן את הריקוד שלו ועזר לו לרכוש סגנון קלאסי אצילי. העוצמה הגולמית תועלה וזרמה לתנועה טהורה, מבלי שאבד לאקוסטה דבר מהברק הטבעי שלו. גם במקומות שבהם רקדנים וירטואוזים אחרים נאלצים להתאמץ, הופעתו של אקוסטה נראית קלה וטבעית.

בתור הכוכב השחור הגדול ביותר בעולם הבלט הבינלאומי, אקוסטה יודע שעליו להיאבק גם בדעות קדומות ובעובדה שתפקידים של נסיכים לא תמיד נמסרים לרקדנים שחורים. בסתיו האחרון, כשלהקת הבלט הלאומי של קובה ביקרה בניו יורק, היו על הבמה פחות רקדנים שחורים מאשר ברוב הלהקות האמריקאיות החשובות.

עם שובו להוואנה אמור אקוסטה להופיע בבלט הלאומי של קובה כרקדן אורח. כמו חוזה מנואל קארנו, גם הוא רקדן קובני חשוב בתיאטרון המחול האמריקאי, הוא מצהיר כי אין בכוונתו לערוק. לאקוסטה עשרה אחים ואחיות, והוא עוזר לפרנס את משפחתו בקובה. "הם סומכים עלי", הוא אומר.

לאורך הקריירה שלו, שאלת מוצאו נשארה בדרך כלל מתחת לפני השטח, הוא מסביר. "על פני השטח לא היו לי אף פעם בעיות עם זה", הוא אומר, "אבל אני יודע שהיו דברים שלא התאפשרו לי בגלל הסטריאוטיפ. אנשים חושבים פעמיים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו