בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נייס במהלך נועז: תבצע את הרכישה הגדולה בתולדותיה

החברה תשלם 55 מיליון דולר במזומן ובמניות תמורת המתחרה האירופית TCS (לשעבר רייקל); "אנחנו מעדיפים לנוע ראשונים ולהשיג יתרון בשוק", אומר חיים שני מנכ"ל נייס, שהודיעה אתמול גם על חזרה לרווח ראשון לאחר שבעה רבעונים

תגובות

השווקים מתכווצים, חברות מחפשות לקצץ בכל מקום ולהיאחז בקופת המזומנים שלהן, אבל בנייס החליטו שזהו העיתוי המתאים לבצע את הרכישה הגדולה בתולדות החברה. במקביל לפרסום תוצאות הכספיות לרבעון השני, הודיעה נייס אתמול על רכישת נכסיה של המתחרה (Solutions TCSThalesContact) בתמורה ל-55 מיליון דולר במזומן ומניות.

"כשחברות אחרות בתעשייה שלנו ממתינות להתאוששות בהוצאות הלקוחות לטכנולוגיות מידע, אנחנו מעדיפים לנוע ראשונים ולהשיג יתרון בשוק", אומר מנכ"ל נייס חיים שני. "בעלי המניות שלנו משלמים לנו כדי לעבוד קשה וכדי לקחת סיכונים מחושבים", הוא אומר, "המהלך הזה יהפוך אותנו לחברה גלובלית אמיתית. אפשר לומר שהוא מעלה אותנו מהתיכון לאוניברסיטה של עולם העסקים".

תמורת הרכישה תהיה 30 מיליון דולר במזומן, ועוד 2.18 מיליון מניות נייס שתקצה החברה הישראלית לקבוצה הצרפתית. לפי ערכן של מניות אלה בשוק, שווי הרכישה הכולל מגיע לכדי 55 מיליון דולר, ובעלי המניות הנוכחיים ידוללו ב-17%.

במסגרת ההסכם התחייבה נייס לשלם לבעלי המניות של 10 TCS מיליון דולר ב-2003 ו-7.5 מיליון דולר בכל אחת מהשנים 2004 ו-2005, וזאת בכפוף לעמידה של החברה הבריטית ביעדי מכירות שנקבעו.

TCS (לשעבר רייקל) היא חטיבה של קבוצת מוצרי האלקטרוניקה הצרפתית תאלס, הנסחרת בבורסה הצרפתית ומחזור מכירותיה השנתי הוא יותר 10 מיליארד יורו. שני אומר כי מכירת TCS התאימה גם לתאלס, משום שהחטיבה שאותה קיבלה בעקבות מיזוג שביצעה בעבר לא התאימה לאסטרטגיה העסקית שלה.

TCS מתחרה בנייס בכמה תחומים, אך נראה כי היתרון העיקרי שלה בעיני נייס הוא המיקוד האירופי של פעילותה. נייס ידועה כחברה שעיקר מכירותיה הן לשוק הצפון אמריקאי וככזו שהפעילות האירופית שלה אינה משמעותית. "עיקר הפעילות של TCS הוא באנגליה, איטליה וסקנדינוויה, וכן במדינות אירופיות נוספות. זה יהווה משקל נגד מצוין לפעילות האמריקאית שלנו, הכוללת יותר מ-200 עובדים", אומר שני.

תחום הפעילות העיקרי של TCS הוא מכירת מערכות הקלטה למרכזי שירות לקוחות, תחום שבו עוסקת גם חטיבת ה-CEM של נייס. שני מוצא גם סינרגיות טכנולוגיות ברכישה: "אין להם בכלל טכנולוגיות של ניהול חווית הלקוח (CEM), שאותה ננסה למכור ללקוחות שלהם. מנגד, להם יש פיתוח של מערכת הקלטה קטנה שאנחנו ננסה למכור אותה לארגונים קטנים בצפון אמריקה".

תחום הפעילות העיקרי השני של TCS הוא מרכזי הקלטה למרכזים פיננסיים, שבו היא מתחרה בנייס בצורה אגרסיווית. התחום השלישי כולל מכירה של מערכות הקלטה למרכזי שליטה של משטרות ומערכות לשירותים ציבוריים אחרים (כגון, רכבות תחתיות ושירותי חירום). זהו תחום מעניין במיוחד, משום שנייס אינה נמצאת בו.

"זהו תחום של הקלטת מערכות קשר דיגיטליות שבו הם משתפים פעולה עם מוטורולה. באחרונה שקלנו להיכנס לתחום על ידי פיתוח עצמי, אבל עכשיו נשתמש בפיתוח שלהם", אומר שני, "זה תחום שיש לו פוטנציאל גדול גם בארה'ב".

בארבעת הרבעונים האחרונים מכרה TCS ב-71 מיליון דולר, לעומת מכירות של 154 מיליון דולר לנייס. מכירותיה של TCS למרכזי שירות לקוחות ולמרכזים פיננסיים יצורפו מעתה למכירותיה של חטיבת ה-CEM של נייס. ב-12 החודשים האחרונים מכרו שתי החטיבות במשותף ב-146 מיליון דולר.

מכירותיה של TCS לרשויות ביטחון אזרחיות ייכללו מעתה בתוך המכירות של חטיבת הביטחון של נייס. שתי החטיבות מכרו במשותף ב-63 מיליון דולר ב-12 החודשים האחרונים. סגירת העסקה צפויה להתרחש ברבעון הרביעי של השנה, ואז גם תאחד נייס את התוצאות של TCS לדו"חותיה הכספיים. נייס לא נתנה אתמול פירוט לגבי קצב הצמיחה בהכנסותיה של TCS או לגבי הרווחיות שלה.

מנתונים שפירסמה נייס אתמול היא צופה כי מכירותיה ב-2002 יצמחו ב-25%-20%. בצירוף המכירות של TCS תצמח החברה ב-15%-10% בלבד, כך שנראה כי קצב הצמיחה של TCS נמוך יותר. בנייס אמרו אתמול כי TCS השלימה זה עתה ארגון מחדש, וכי יעד הצמיחה ארוך הטווח המשותף של החברות הוא כ-25%-20%.

בעקבות המיזוג תרשום נייס בתוצאות הרבעון הרביעי הפרשה של 6-4 מיליון דולר. בנייס סבורים כי החיסכון בהוצאות שייווצר מהמיזוג יהיה כ-7 מיליון דולר ב-2003, וכי בשנה זו תוסיף הרכישה לרווח למניה שתציג נייס. בסיומו של התהליך תחזיק קבוצת תאלס ב-14% מהון המניות של נייס, והיא תהיה זכאית לצרף לדירקטוריון החברה שני נציגים מטעמה בנוסף לשמונת הנציגים הקיימים. בנייס אמרו אתמול כי מניות אלה ישתחררו מ-lock-up בשנתיים הקרובות.

טובי פישביין, אנליסט בליהמן ברדרס המסקר את מניית נייס, אומר כי הרכישה מעניינת, ולא פחות מכך העתוי שלה. "זו בהחלט תעוזה לבצע רכישה כזו במצב כלכלי קשה כל כך, ויש לתת להנהלה את הקרדיט על כך". לדבריו, מגמת הקונסולידציה בענף ההקלטות הדיגיטליות היתה מתבקשת עקב הפיזור של ההכנסות בין חברות רבות.

פישביין אומר כי לאחר הרכישה תחזיק נייס בכ-25% משוק ההקלטות הדיגיטליות, ותהיה השולטת ללא עוררין בתחומים של מרכזי שירות לקוחות ומרכזים פיננסיים. "כשהמצב הכלכלי ישתפר, יכולה נייס להיות בעמדה תחרותית הרבה יותר טובה מאשר קודם", הוא אומר.

התוצאות מתחילות להזכיר את נייס שלפני המשבר

בראשונה מזה שבעה רבעונים מדווחת נייס הישראלית על רווח. נכון, זהו עדיין רווח נקי שחלקו נשען על הכנסות מימון, אך בכל זאת זה הישג יפה למהלך ההבראה של ההנהלה החדשה, שנכנסה לנייס בתחילת 2001 ומאז מצמצמת את הפסדי החברה בעקביות.

גם בשורה העליונה נרשם שיפור, ונייס דיווחה אתמול על הכנסות של 38.2 מיליון דולר - גידול של 6% לעומת הרבעון הראשון. ברמות האלה מתחילות ההכנסות להזכיר את הרמות של לפני המשבר בסוף 2000.

עידוד נוסף ניתן למצוא בהמשך השיפור בשולי הרווח הגולמי של החברה, שטיפסו לרמה של כמעט 48%. בשיא המשבר צנחו שולי הרווח הגולמי של נייס לפחות מ-30%. בנייס אמרו אתמול כי השיפור ברבעון הוא תוצאה של גידול בנפח המכירות, המשך ההתייעלות בארגון השירות של החברה ותמהיל עדיף של מוצרים, במיוחד מוצרי הווידיאו שמכירותיהם צוברות תאוצה.

החל ברבעון הראשון ביצעה נייס ארגון מחדש, שבו היא גם מפרסמת את חלוקת ההכנסות לפי שתי חטיבות פעילות. הראשונה היא חטיבת ה-CEM, שמכירותיה נשענות על השוק האזרחי, והן כוללות את המכירות למרכזי שירות הלקוחות ולמוסדות פיננסיים. מכירותיה של חטיבה זו ברבעון השני הסתכמו ב-29.2 מיליון דולר - גידול של 7% לעומת הרבעון הקודם.

חטיבת הפעילות השנייה של החברה היא החטיבה הביטחונית, שמכירותיה נשענות על השוק הממשלתי וכוללות את ההכנסות ממוצרי הווידיאו, מוצרי בקרת האוויר והמכירות למוסדות צבא וביטחון. מכירותיה של חטיבה זו צמחו ברבעון השני ל-9 מיליון דולר, לעומת 8.7 מיליון דולר ברבעון הקודם. מוצרי הנייסויז'ן הכלולים בתוך חטיבה זו גדלו מ-4.1 ל-5 מיליון דולר.

בחברה אומרים כי אינם צופים שינוי במכירות ברבעון השלישי, ולרבעון הרביעי סבורים כי יעברו את ה-40 מיליון דולר. בסיכום 2002 צופים בנייס רווח של 10 סנטים למניה, ול-2003 הם צופים רווח של 90-80 סנט למניה.

Contact Solutions Thales - TCS

* מכירות בארבעת הרבעונים האחרונים: 71 מיליון דולר

* מנכ"ל: ג'ים פארק

* מרכז פעילות: בריטניה

* מועסקים: 275

* תחום עיסוק: מערכות הקלטה למרכזי שירות, למרכזים פיננסיים ולמרכזי חירום



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו