בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אין לך ברירה אלא להמציא את עצמך מחדש"

מרכזי הדרכת המחשבים, שבעבר קרסו תחת הביקוש וכיום מתמודדים עם כיתות ריקות והפסדים הולכים וגדלים, נדרשים לנקוט כיום מהלך משולב להתמודדות עם המצב: כניסה לשווקים חדשים וחיפוש אחר מיזוגים ורכישות

תגובות

"שוק הדרכות המחשבים איבד מתחילת השנה שני שלישים ממחזור העסקים שהיה לו ב-2000; ההכנסות שלנו נפגעות פעמיים: גם משום שפחות אנשים מוכנים ללמוד מחשבים, וגם מפני שכיום אנחנו מציעים מחירים הנמוכים ביותר מ-50% מהמחירים שהצענו לפני שנתיים" - כך אומר שמי אלחלל, מנכ"ל סיון מערכות הדרכה המפעילה מרכז הדרכת מחשבים.

מדבריו של אלחלל מצטיירת תמונת שוק הדרכות המחשבים בישראל, שבעבר קרס תחת הביקוש ועתה מתמודד עם כיתות ריקות והפסדים הולכים וגדלים. כיום נדרש הענף למהלך משולב: כניסה לשווקים חדשים וחיפוש אחר מיזוגים ורכישות.

אף כי שוק הדרכת המחשבים בישראל מגלגל מחזור שנתי של מאות מיליוני שקלים, אחרי הפריחה העצומה ב-2000 חלה ב-2002 ירידה חדה בהיקפי פעילותו. ב-12 החודשים האחרונים נסגרו רבים מבתי הספר ומכללות ההדרכה, בהם האקר, קידום מחשבים, מעוף וגרנית. אחרים, דוגמת המכללות ינשוף ואטלס, נמכרו - ינשוף לנס טכנולוגיות ואטלס למכללה למינהל. כמה מהמוסדות שנסגרו השאירו תלמידים ששילמו אך לא זכו לסיים את הקורסים, כמו בבית הספר אחד לאחד. בראיון ל"מעריב" אמר בעליו של בית הספר, רוני בלכנר, כי "בשנת 2000 מכרנו ביותר ממיליון וחצי שקל בחודש, בעוד בתקופת הפיגועים ירדתי ל-200 אלף שקל בחודש".

ענף הדרכות המחשבים בישראל מתחלק לשלושה תחומים מרכזיים: יישומי אופיס ואינטרנט, קורסים שאליהם מגיעים אנשים פרטיים המעוניינים ללמוד לצורך השכלתם האישית, וכן עובדים שנשלחו להשתלמות על ידי המעסיק. תחום שני הוא ההסבות המקצועיות, שקהל היעד שלו הוא אנשים פרטיים המבקשים לרכוש או להחליף מקצוע. התחום השלישי הוא השתלמויות מקצועיות, שאליהן מגיעים עובדים שנשלחו על ידי המעסיק כדי ללמוד גרסה חדשה של מוצר, או אנשים שקיבלו בונוס ונשלחו ללמוד תחום חדש.

באמצע 2001 התכווץ השוק, על שלושת תחומיו, באופן משמעותי. ההערכות האופטימיות הן של ירידה של 50%-40%, הפסימים מדברים על נפילה של 80% ויותר. "בסך הכל יש ירידה של 30% בנפח הפעילות במגזר היישומים", מעריך אלחלל. "אנשים פרטיים לא רצים להוציא כסף בזמן מיתון, וארגונים שפעם שלחו את כל העובדים לקורס אופיס, שולחים כיום אדם אחד לקורס והוא מלמד את שאר העובדים בתוך הארגון". דודו בסה, מנכ"ל קבוצת סלע, שהחברה הבת שבבעלותה YouNiversity עוסקת בהדרכות מחשבים, מתריע מפני כניסה לשוק זה. "אין בו כסף, ומי שנכנס אליו עושה טעות חמורה", הוא טוען.

הקריסה הגדולה התרחשה דווקא במגזר ההסבות המקצועיות. להערכת אלחלל, כ-50% מפעילות הדרכת המחשבים ב-2000 נסבה סביב הסבות מקצועיות, וכמחצית מפעילות זו נעלמה כיום. זיו מנדל, מנכ"ל משותף במנטרג'י, החברה האם של ג'ון ברייס הדרכה, מעריך את היקף הקריסה בשוק ההסבות אף ב-80%. "חברות שנסמכו על הפעילות בשוק הזה נמחקו לגמרי מהשוק", הוא אומר. "אם ב-2000 למדו כ-9,000 סטודנטים במסגרות שונות בקורסי הסבה לתחומי המחשבים, כיום אין יותר מאלף תלמידים בכל מדינת ישראל", מעריך בסה.

ההדרכות המקצועיות למגזר הארגוני נפגעו אף הן. "חברות טכנולוגיה נעלמו, והיתר מקצצות בהדרכה", אומר מנדל. אלחלל מסביר כי כאשר חברות נדרשות לקצץ בהוצאותיהן, ההדרכה היא בין תנאי ההעסקה הראשונים המקוצצים. לדבריו, הפגיעה הגדולה שספגו מרכזי ההדרכה במגזר זה נעוצה דווקא ברמות המחירים. "פעם יכולנו לקחת 1,200 שקל לשעת הדרכה בקורס מקצועי. כיום אנחנו מוכרים את אותה שעת הדרכה, לאותו קהל, עם אותם תכנים, ב-450 שקל לשעה, וזה כשמדובר בתחומי ידע נדירים. קורס אינטרנט, שעליו לקחנו בעבר 250 שקל לשעה, יימכר כיום במחיר של 100 שקל לשעה, ואפילו 85".

מנדל טוען שג'ון ברייס לא נאלצה להוריד את מחירי המחירון, אך מודה שחלה ירידה של 20% במחירי הקורסים. "בשוק ההדרכות למוצרי מיקרוסופט יש תחרות פרועה, ושם אנחנו נדרשים לפעמים להוריד 50%-40% מהמחיר כדי לסגור עסקה", הוא אומר. גם בסה מדווח על ירידה של 25%-20% במחירי הקורסים. אלחלל מעריך את עלות החזקת הכיתה ב-3,500 דולר - כולל תשלומי ארנונה, תחזוקה, שמירה, חנייה, אחזקת ציוד המחשבים - ולכן לא מפתיע שהחברות סגרו כיתות: סיון סגרה את סניפיה באשדוד ובפתח תקוה; ג'ון ברייס סגרה כ-20 כיתות.

כמובן, בהמשך לקריסה בשוק ההדרכה, נפגע גם שכרם של המדריכים. "מדריכים שב-2000 קיבלו 80-70 דולר לשעת הדרכה מוכרים את שירותיהם כיום ב-40-30 דולר לשעת הדרכה", אומר אלחלל. בנוסף פוטרו בענף מאות מדריכים - ממדריכים שהעבירו את הקורסים הבסיסיים ביותר ועד כאלה שגבו מאות דולרים לשעה בשל התמחות מיוחדת. לדבר אלחלל, ב-2000 העסיק 350 מדריכים, וכיום הוא עובד עם 150 מהם בלבד. בחברות אחרות נעשו קיצוצים בהיקפים דומים: בג'ון ברייס פוטרו כ-150 מדריכים מבין 300 המדריכים שאתם עבדה החברה, ובסלע פוטרו כ-50 מדריכים מבין ה-100 שהעסיקה החברה.

עוברים ללימוד עצמי

החברות הפועלות בשוק, שחוו כולן אותם קיצוצים, הגיעו לתובנות דומות באשר לדרכי ההישרדות. "אין לך ברירה אלא להמציא את עצמך מחדש", אומר אלחלל. בשנה האחרונה פיתחה סיון ערכת לימוד דיגיטלית שאותה ניתן לקבל על תקליטור. לדבריו, הערכה מאפשרת לארגונים לחסוך עד 85% מהוצאותיהם על הדרכות פרונטליות שכן היא מכילה את כל הידע המועבר בקורסים רגילים ועלותה נמוכה מהם בעשרות אחוזים.

לדבריו, חברות דוגמת בזק, בנק לאומי, שופרסל, פלאפון, ביטוח לאומי ואחרות כבר רכשו ערכות מסוג זה: "לפעמים אני מצליח גם לחסוך את מחיר התקליטור מכיוון שאני מתקין את הערכה על השרת בארגון ומוכר רישיונות שימוש", אמר. בקרוב יוצעו הערכות למכירה גם לציבור הרחב, באמצעות שיתוף פעולה שעליו תכריז החברה עם MSN ישראל. בנוסף מתחברת סיון לפרויקטי מחשוב גדולים בניסיון להציע את שירותי ההדרכה בשלב הטמעת המערכת.

מנדל מספר כי בג'ון ברייס החליטו להיכנס לשוק "המיומנויות הרכות": "מדובר במיומנויות של שירות, מכירה, ניהול. אנחנו מציעים קורסים בחשיבה יצירתית, מצגת מנצחת, כיצד לתת שירות טלפוני, כיצד לנהל את הזמן ועוד". לדבריו, ארגונים כמו משרד הביטחון, אמדוקס, בזק בינלאומי וקווי זהב רשמו את עובדיהם לקורסים אלה. בנוסף החלה ג'ון ברייס הדרכה להעביר קורסים למשתמשי קצה במערכות ERP (ניהול משאבי הארגון).

בסה אומר כי לאחר שראה את קריסת קורסי הסבות ההיי-טק, פיתחה יוניברסיטי קורסים בתחום הגרפיקה והמולטימדיה: "קורסים אלה אינם פונים לאנשי היי-טק, אלא למשרדי הפרסום ולחברות הפקה. מתחילת השנה רשמנו אליהם 200 סטודנטים".

על "האור בקצה המנהרה" אף אחד לא מדבר. כולם מדברים על הישרדות בתנאי השוק הנוכחיים: "השוק סובל מכאב ראש מתמשך", אומר בסה, המעריך כי יעברו עוד כ-18 חודשים לפני ההתאוששות. מנדל אומר שהנוסחה של ג'ון ברייס להישרדות פשוטה: "לא לאבד לקוחות קיימים, לגנוב לקוחות מהמתחרים ולהיכנס לתחומים חדשים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו