בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ועדת שרים אישרה הפרדת הרכבת מרשות הנמלים; תיהפך לחברה ממשלתית

תגובות

ועדת שרים מיוחדת קבעה אתמול כי רכבת ישראל תוצא מאחריותה של רשות הנמלים והרכבות, ותיהפך לחברה ממשלתית. ההחלטה התקבלה במסגרת אישור הצעת משרד האוצר למינוי רגולטור שיסדיר את הפעילות הרכבתית בישראל. הצעת האוצר תועבר לאישור הממשלה באוקטובר כחלק מחוק ההסדרים ל-2003. ועדת השרים התכנסה בהמשך להחלטת הממשלה שניתנה במסגרת אישור תקציב 2003, כדי לבדוק את תיקוני החוק הנדרשים ליישום חוק ההסדרים. בוועדה השתתפו בין היתר שר האוצר, סילבן שלום, שר התחבורה, אפרים סנה, ושר המשפטים, מאיר שטרית.

ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת סנה, שמקדם בשנה האחרונה מהלך שמטרתו הפיכת הרכבת לחברה בת של רשות הנמלים והרכבות. סנה טען כי רק בדרך זו תוכל הרכבת לגייס הון ולהמשיך בתנופת הפעילות שבה החלה בשנים האחרונות. הוא הוסיף כי צעד דומה לזה שמציע האוצר נעשה במדינות שונות בעולם ונכשל.

סנה הוסיף כי ועדה מיוחדת שהוקמה במשרד התחבורה בראשות מנכ"ל המשרד, בן-ציון סלמן, וכללה נציגי משרד המשפטים והאוצר, עמדה לפני גיבוש המלצות, אך לא התאפשר לה לסיים את עבודתה. דובר משרד התחבורה הוסיף כי המשרד לא היה שותף להחלטת האוצר להעלות את העניין לדיון, אף שהחלטת הממשלה מלפני כחודשיים הטילה על האוצר והתחבורה להחליט במשותף על עתיד הרכבת.

מקורות במשרד האוצר טענו באחרונה כי הפיכת הרכבת לגוף ממשלתי עצמאי תאפשר לה לפעול כחברה עסקית עצמאית, דבר שנמנע ממנה כל עוד היא משויכת לרשות הנמלים. במסגרת זו תוכל הרכבת גם לגייס הון ממקורות חוץ תקציביים. באוצר הוסיפו עוד כי רשות הנמלים מתמחה בפיתוח נמלי ישראל ואינה עוסקת בפיתוח תשתית מסילתית.

מרכבת ישראל נמסר כי בחינת הסוגיה מראה שהפתרון הטוב ביותר עבור המשך צמיחתה הוא הפיכתה לחברה בת של רשות הנמלים, בדומה להצעת סנה. עוד נמסר כי העברת תחום הרכבות לידי רגולטור, תהפוך את הרכבת למפעיל רכבתי אחד מתוך כמה מפעילים, ולמעשה תפקיע את סמכויות מנכ"ל הרכבת המוקנות לו על פי חוק. הדבר עלול ליצור בעתיד בעיות בטיחותיות כתוצאה מריבוי מפעילים על תשתית מסילתית קטנה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו