בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם יוציאו הקונסרווטיווים את הרבנים ההומואים מהארון?

נשיאת בתי הכנסת הקונסרווטיוויים בארה"ב, ג'ודי יודוף, קוראת לוועד ההלכה של התנועה לשקול מחדש את האיסור בן עשר השנים על הסמכת רבנים הומוסקסואלים ולסביות. מנהיג התנועה, הרב איסמר שורש, הזהיר בעבר שצעד כזה יגרום לפילוג ולסופה של היהדות הקונסרווטיווית

תגובות

בצעד שלדברי כמה פרשנים מאיים ליצור פילוג ביהדות הקונסרווטיווית האמריקאית, קוראת נשיאת התאחדות בתי הכנסת הקונסרווטיוויים לגוף ההלכתי העליון של התנועה לבחון מחדש את החלטתו השנויה במחלוקת לאסור על הסמכת רבנים הומוסקסואלים ולסביות.

בראיון בלעדי ל"פורוורד" אמרה נשיאת התאחדות בתי הכנסת, ג'ודי יודוף, שהיא מנסחת כעת מכתב לוועד ההלכה של התנועה, בבקשה לבחון מחדש את המדיניות הנוכחית. "קיבלנו פניות רבות כל כך מקהילות וממנהיגים מקומיים שהדחיקה שלהם לשוליים מעציבה אותם, שאני חשה צורך להגיב במכתב לוועד ההלכה בשם הקהילה, בבקשה לבחון מחדש את עמדתה", כתבה יודוף, שארגונה מייצג כ-800 קהילות. עם זאת, יודוף נמנעה מלקרוא לשינוי במדיניות, שהונהגה רשמית על ידי ועד ההלכה ב-1992.

המתנגדים לאיסור אומרים שהשינוי יתאפשר בשלב כלשהו בשנה הבאה, אחרי שהרב אליוט דורף ייהפך במארס הקרוב ליו"ר ועד ההלכה. דורף, המכהן כרקטור "אוניברסיטת היהדות" בלוס אנג'לס, התבטא פומבית בעד הסמכת הומוסקסואלים לרבנות. "הם חייבים להסתיר את נטייתם המינית, וזה באמת מצב בלתי מתקבל על הדעת, הן לסטודנטים והן להנהלה, משום שמצב כזה מחייב אותם לשקר, ואין זו דרך למוסד - לא כל שכן מוסד דתי - לנהוג בתלמידיו", אמר דורף. "אני, בכל אופן, מקווה שהעמדה תשתנה".

כיו"ר ועד ההלכה תהיה לדורף הסמכות להעלות את הסוגיה על סדר יומו של הוועד - והוא רמז כי ייתכן שנייר עמדה חדש בסוגיית ההומוסקסואליות ינוסח בידי הרב דייוויד פיין, לשעבר מזכיר ועד ההלכה. דורף אמר שהסוגיה, ככל הנראה, לא תעלה לדיון עד לשלב מאוחר יותר בשנה הבאה, מכיוון שהסוגיות שעל סדר היום חייבות לעלות לדיון בסדר שבו התקבלו, וכבר יש רשימה ארוכה של נושאים על שולחן הוועדה.

האיסור, שהוטל רשמית כתוצאה מ"מסמך משותף" מ-1992, שאושר על ידי ועד ההלכה, נאכף כעת במוסד הראשי להסמכת רבנים של התנועה הקונסרווטיווית, בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS), השוכן בניו יורק, ובבית ספר שלו לרבנות על שם זיגלר ב"אוניברסיטת היהדות". הדיקן של זיגלר, הרב ברדלי שביט ארטסון, אמר כי יפעל במהירות להסרת האיסור אם ועד ההלכה יהפוך על פיה את החלטתו הקודמת. "הואיל ואני משוכנע בכך באופן עמוק, אני אנסה להביא את בית הספר על שם זיגלר לשנות את מדיניותו, לפי הקו של המדיניות החדשה של ועד ההלכה", אמר ארטסון.

לא ברור כיצד יגיבו נשיא בית המדרש לרבנים, הרב איסמר שורש, שסירב להתראיין לכתבה זו, ובכירים אחרים במוסד, לפסיקה של ועד ההלכה שתתיר הסמכת רבנים הומוסקסואלים. אך שורש, שכנשיא בית המדרש לרבנים נחשב למנהיג היהדות הקונסרווטיווית, הזהיר ב-2001 שביטול האיסור עשוי לפלג את התנועה. "אין ספק שצעד כזה יגרום סדקים חמורים בתנועה", צוטט שורש ב"וואשינגטון פוסט". "אם אתם רוצים להיות עדים לסופה של התנועה הקונסרווטיווית, זה הצעד שיש לנקוט", הוא אמר.

יודוף דחתה את ההשערה שהתנועה תתפלג בגלל סוגיית הסמכת רבנים הומוסקסואלים. "אני חושבת שהנשיא שורש, עם כל הכבוד הראוי, מבטא דעה אישית", אמרה יודוף. "אני לא בטוחה שדעה זו משקפת כהלכה את העמדות של הקהילות הקונסרווטיוויות החברות בהתאחדות". אך הרב ג'ואל רות, חבר שמרני מוביל בוועד ההלכה שפעל לקידום האיסור ב-1992, אמר שפתיחת הסוגיה מחדש תיצור "מתח אדיר" בתוך התנועה. "הנושא עורר מתח אדיר בפעם הקודמת שהוא עלה, והוא ייצור מתח אדיר אם יעלה השנה", אמר רות, מרצה בסמינר התיאולוגי וראש ישיבת התנועה הקונסווטיווית בישראל. רות אמר גם שאין לו ספק שהסרת האיסור "תגרום לפחות לכמה חברים בוועד ההלכה להתפטר", אם כי סירב למסור שמות ספציפיים. רות הוסיף שאף כי לא יעזוב את התנועה אם תשנה את מדיניותה, הרי שהחלטה כזאת תהיה "גורם מפלג, ותגרום עימות קשה בוועדה ובתנועה הקונסרווטיווית בכללותה". "אני מוכן להשתכנע מדבריו של הרב פיין", אמר רות, שהוסיף שהוא "מעריך מאוד" את פיין. "אך כרגע, האם אני יכול להעלות על הדעת טיעון שאצביע בעדו? לא".

החלטת ועד ההלכה מ-1992, שהתקבלה אחרי מה שכמה חברים תיארו כדיונים מייגעים, קבעה שהתנועה הקונסרווטיווית "לא תקבל ביודעין הומוסקסואלים מוצהרים לבתי מדרש להסמכת רבנים או חזנים, ואף לא ל'כנסת הרבנים' (איגוד הרבנים הקונסרווטיווים) או ל'כנסת החזנים' (איגוד החזנים הקונסרווטיווים)". אך המסמך הוסיף גם שהתנועה "לא תנהיג ציד מכשפות נגד אלה שכבר חברים או תלמידים בגופים אלה".

היה זה ביל קלינטון שתבע את הביטוי "don't ask, don't tell", בעניין גיוס חיילים הומוסקסואלים לצבא ארצות הברית, ולפיו החייל לא יצהיר כי הוא הומוסקסואל והמערכת לא תשאל. הגישה הזאת לא תעבוד בתנועה הקונסרוויטיווית - אמרו כמה מנהיגים בתנועה, ובהם דורף, שטענו שהפתרון המוצע בהחלטת הוועדה אינו ניתן ליישום.

כדי להיחשב לעמדה לגיטימית של התנועה, על נייר העמדה (המכונה "תשובה") לקבל תמיכה של לפחות שישה קולות. ארבעה ניירות עמדה, שביטאו עמדות סותרות, קיבלו את מינימום הקולות הדרוש ב-1992, כאשר נייר העמדה של רות זכה לתמיכה הרבה ביותר. במסמך של רות נטען שההלכה היהודית אוסרת רק על מעשים הומוסקסואליים ודוגלת בהתנזרות לגבי אלה שאינם מסוגלים לנהל אורח חיים הטרוסקסואלי.

כל ארבע העמדות נדחו לטובת מסמך משותף, שעבר ברוב של 19 נגד 3, עם נמנע אחד. הוועדה מורכבת מ-25 רבנים וחמישה מנהיגי קהילות, אך רק לרבנים מותר להשתתף בהצבעות.

"ישנה תחושה, שכבר עברו עשר שנים, ולאנשים רבים היתה הזדמנות לדון בנושא ולחשוב עליו, ובמהלך הזמן הזה גדלה התמיכה בהסמכת הומוסוקסואלים ולסביות", אמר ארטסון. בנוסף להזדמנות לדיון ומחשבה, רבים מייחסים את הדחיפה לשינוי במדיניות למגע רב יותר עם הומוסקסואלים מצד רבים מהמעורבים. "כולם בוועד ההלכה - כולל רות, כולל סגן נשיא הסמינר ויליאם לבו, כולל הנשיא - מכירים הומוסקסואלים, ומודעים לסבל שזה גורם", אמר ג'רמי גורדון, אחד ממנהיגי "קשת", ארגון סטודנטים שמטרתו לבטל את האיסור. הארגון העניק את חסותו לכנסים רבי משתתפים בנושא זה שהתקיימו בבית המדרש לרבנים בניו יורק.

דורף ייחס את ההתפתחות באופן שבו הוא חשב על הנושא למפגש שהיה לו עם סטודנט הומוסקסואל בלימודי הרבנות בשנות ה-70, ולכך שאחת מבנותיו הצהירה כי היא לסבית זמן קצר לאחר פרסום המסמך המשותף מ-1992. גורדון ודורף הישוו את הסמכת ההומוסקסואלים להחלטת התנועה הקונסרווטיווית להסמיך נשים, שלדבריהם גרמה לכמה קהילות להתפלג מהתנועה, אך באופן כללי הביאה יותר תועלת מנזק. "כמה אנשים עזבו כשהחלטנו להסמיך נשים", אמר דורף, "אך רבים יותר עזבו ב-1968, כשהתנועה הרקונסטרוקציוניסטית (התנועה ליהדות משקמת, מיסודו של הרב מרדכי מנחם קפלן) פתחה את הסמינר שלה, כי לא פעלנו מספיק מהר כדי לשלב נשים". דורף טען שקהילות שחשות לא בנוח עם הרעיון שיהיה להן רב הומוסקסואל פשוט לא יקבלו מועמדים כאלה לראיון.

"הרב דורף טומן את ראשו בחול כשהוא יוצא בהצהרה כזאת", הגיב רות. לדבריו, בדיוק כפי שעל הקהילות מופעל לחץ גובר לראיין רבנים נשים לתפקידי הנהגת הקהילה, כך יופעל עליהן לחץ לשקול קבלה של מועמדים הומוסקסואלים ולסביות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו