בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקו האדום

תגובות

שלושה מספריו של הסופר האמריקאי ג'יימס ג'ונס, שכל אחד מהם עוסק בזיכרון של מלחמת העולם השנייה ובהשפעתה על התודעה האמריקאית, הפכו לסרטי קולנוע, וכל אחד מהם היה לסרט בעל חשיבות: ב-1953 ביים פרד זינמן את הגרסה הקולנועית של ספרו המצליח ביותר של ג'ונס, "מעתה ועד עולם", והסרט זכה בשמונה פרסי אוסקר; ב-1958 ביים וינסנט מינלי את "אחדים באו במרוצה", על פי רב מכר נוסף של ג'ונס, והתוצאה היתה לאחת המלודרמות הגדולות ביותר שלו. וב-1998 ביים טרנס מאליק את גרסתו שלו ל"הקו האדום" (במקור "The Thin Red Line").

לא היתה זו הגרסה הקולנועית הראשונה של הספר, שעלילתו מתמקדת בתיאור הקרב שהתרחש בגואדלקנאל בזמן מלחמת העולם השנייה. ב-1964 יצר אנדרו מרטון גרסה צנועה אבל אפקטיווית למדי של הספר, שכוחה נבע מהישירות והחספוס שלה. גרסתו של מאליק שונה מאוד מזו של מורטון; כמעט ולא ניתן להיזכר בעוד שתי גרסאות קולנועיות של אותו טקסט, שהן כה מנוגדות באופיין, סגנונן והיומרה שמניעה אותן. בעוד שסרטו של מורטון התמקד בעלילת ספרו של ג'ונס, והקדיש את מרב האנרגיה שלו לעיצוב הדמויות שמאכלסות אותה, ולתיאור עובדתי ככל שניתן של האירוע ההיסטורי שניצב בבסיס הסרט, סרטו של מאליק משתמש בספרו של ג'ונס כבסיס לדיון כמעט מופשט באפשרויותיו של הקולנוע לתעד את הזיכרון של המלחמה.

סרטו של מאליק עורר בזמנו סקרנות מרובה, כיוון שחלפו עשרים שנים מאז שהוא ביים את סרטו הקודם, "ימים ברקיע". ואמנם, כאשר הסרט יצא לאקרנים הוא התקבל בהערכה ביקורתית ניכרת, ולמרות שהוא לא זכה בהצלחה כלכלית, עצם מעמדו החריג בנוף הקולנועי האמריקאי העכשווי הפך אותו לאירוע בעל חשיבות, וזיכה אותו אפילו במועמדות לאוסקר. המועמדות היתה מעניינת כיוון ש"הקו האדום" התחרה באותה שנה על פרס הסרט הטוב ביותר עם סרט מלחמה נוסף, "להציל את טוראי ראיין" של סטיוון ספילברג, שאף הוא, מבחינת אופיו וסגנונו, ייצג כיוון קולנועי כמעט מנוגד לחלוטין לזה שבו מאליק בחר ללכת בסרטו. בעוד שסרטו של ספילברג התבסס כל כולו על מסורת סרט המלחמה האמריקאי, והיווה שיר הלל לגבריות האמריקאית, שמגיעה לשיאה המזוכך ביותר בימי מלחמה דווקא, סרטו של מאליק הוא יצירה בעלת צביון פיוטי אימפרסיוניסטי, שמשתמשת במלחמה כדימוי לעימות הקיומי התמידי שמתחולל בין האדם לנוף, ובין התרבותי לפרימיטיווי שפורץ מתוכה.

טרנס מאליק הוא אחת הדמויות האקסצנטריות ביותר במציאות הקולנועית האמריקאית העכשווית (הוא ביים עד כה שלושה סרטים בלבד; ל"ימים ברקיע" קדם ב-1973 "שביל הזעם", סרטו השלם ביותר), ו"הקו האדום" הוא אחת היצירות האקסצנטריות ביותר שהופקו בעשור האחרון. זהו סרט של יופי רב, ושל עוצמה מרובה אף יותר, שהצפייה בו דורשת ריכוז וסבלנות. בגרסתו שלו לספרו של ג'יימס ג'ונס מנסה מאליק לחתור נגד הקודים המסורתיים שמנחים את הנראטיב ההוליוודי; הוא מנסה לעצב מערך יחסים שונה בין הדמויות שמאכלסות את סרטו לבין ההיסטוריה שבתוכה הם פועלים, והופך את הנוף שבתוכו הסרט מתרחש לזירה קולנועית סימבולית, שמממשת בצורה ישירה ומעורפלת כאחד את אמרתו הידועה של הבמאי האמריקאי סמיואל פולר (שמושמעת בסרטו של ז'אן לוק גודאר "פיירו המשוגע") ש"הקולנוע הוא שדה קרב". זהו סרט שמבודד את המבט בתוך הקולנוע, והופך את מעשה הצפייה עצמו - של הבמאי במתרחש בסרט, ושל הצופים בסרט עצמו - להצהרה קיומית מוסרית ואסתטית כאחד.

זו יצירה מסובכת ומורכבת, שלא הכל פועל בה. לעתים נדמה שהסרט מתקשה להתמודד עם היומרה שלו, והולך לאיבוד בג'ונגל הרעיוני והרגשי שבתוכו הוא פועל מעשית ותאורטית; אבל אין ספק שזו אחת היצירות המעניינות ובעיקר הנועזות ביותר שהופקו בשנים האחרונות בחסותו של הקולנוע ההוליוודי הממסדי.

לצורך הסרט אסף מאליק שורה ארוכה של שחקנים צעירים וכוכבים ותיקים, שמרביתם רצו לנצל את ההזדמנות ולהופיע בסרט של טרנס מאליק, גם אם בתפקיד שולי. הצוות הזה כולל את שון פן, ג'ים קאווייזל, בן צ'פלין, ניק נולטי, אליאס קוטיס, ג'ון קיוזאק, וודי הארלסון, ג'ארד לטו, טים בלייק נלסון, ג'ון ס' ריילי, ג'ון סוואג', ג'ורג' קלוני, ג'ון טראוולטה, ניק סטאל - ואדריאן ברודי, זוכה האוסקר הטרי על הופעתו ב"הפסנתרן".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו