בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תקדים במזרח ירושלים: במקום להילחם בכביש הטבעת המזרחי, התושבים מנסים לשפר אותו

כביש הטבעת המזרחי של ירושלים, כביש מהיר שמתוכנן בתקציב ענק של 1.2 מיליארד שקל, יאפשר תנועה בין בית לחם לרמאללה בלי להיכנס לבירה ויחבר את ירושלים עם שתי הערים. לראשונה החליטו תושבי מזרח העיר להגיש התנגדויות במסלול הרשמי, במקום לנהל מאבק חסר סיכוי לביטול הפרויקט. הצעד, המהווה הכרה בהליך התכנוני הישראלי, נועד להפחית את נזקי ההפקעות ולהבטיח שהכביש יחובר באמת למזרח העיר ולא ישמש יהודים בלבד

תגובות

נציגים של ועדי שכונות, מוכתרים של כפרים ואישי ציבור מתושבי מזרח ירושלים, נפגשו בראשית אוקטובר 2002 במתנ"ס באחת משכונות מזרח העיר עם מתכננים, מהנדסים ועורכי דין ישראלים. הפגישה היתה עניינית מאוד. הנציגים הישראלים פרשו מפות שהביאו אתם והחלו לפרט באוזני הנוכחים את התוכניות לסלילת כביש הטבעת המזרחית - הכביש המהיר הראשון שיעקוף את ירושלים ממזרח ויחבר בין בית לחם לרמאללה. התוכניות הופקדו זמן קצר קודם לכן בוועדות התכנון.

"ההבנה שבקרוב עתיד להיסלל מתחת לבתיהם כביש מהיר ורחב הכתה את נציגי השכונות בהלם", מספר עורך הדין דני זיידמן, המייצג את התושבים. "חששם העיקרי היה שסלילת הכביש תיעשה על חשבון קרקעות שבבעלותם בלי שהם יזכו ליהנות ממנו, כפי שאכן אירע כאשר סללו באזור כבישים אחרים". מכיוון שלחשש זה נוספה חשדנות ארוכת שנים שמעוררת כל פעילות של השלטון הישראלי, הוא מוסיף, "גילו נציגי השכונות חשדנות ועוינות כלפי התוכניות של הרשויות".

נציגיהם של תושבי מזרח ירושלים העלו שאלות קשות על התוכניות ועל הפגיעה הצפויה שסלילת הכביש עלולה להסב להם. "לאט לאט הצלחנו להפיג את החשדות", אומר זיידמן, "ובפגישות נוספות גובשה התנגדות מרוכזת, שהוגשה לפני כחצי שנה לוועדת התכנון המחוזית של מחוז ירושלים. עיקרה הוא דרישה מהרשויות להפוך את הכביש המתוכנן לנגיש לתושבים הערבים".

לדברי זיידמן, הגשת ההתנגדות היא צעד תקדימי. "בפעם הראשונה מתקיימת אינטראקציה חיובית בין קולקטיב פלשתיני למוסדות תכנון של ישראל, הפועלים במזרח ירושלים". בעבר ניסו התושבים למנוע כמעט את כל פעולותיו של השלטון הישראלי. הם מקבלים את התוכנית לסלילת הכביש כמהלך שיכול להביא להם תועלת, מנסים לצמצם את הנזק שייגרם להם ולהביא לכך שהכביש החדש ישרת גם אותם. ככל הנראה, הם נוהגים כך מתוך הבנה שהכביש ייסלל גם אם יתנגדו.

להכרה זו יש, לדברי זיידמן, חשיבות סמלית ומעשית רבה מאוד. "עד כה", הוא מסביר, "התעלמו תושבי מזרח ירושלים מוועדות התכנון והקימו בתים רבים ללא היתרי בנייה. מנגד, יחסן של הרשויות כלפיהם היה מזלזל והן התעלמו מהתושבים בכל הנוגע לפיתוח תשתיות ומתן היתרי בנייה". לדבריו, הגשת ההתנגדויות מהווה הכרה בסמכותן של ועדות התכנון ומצביעה על נכונות להידברות. על רקע העימות, הניכור והנתק המאפיינים את היחסים שבין הצדדים מאז תחילת האינתיפאדה, מקבלת גישה זו משנה חשיבות.

"אנחנו מנסים לעבוד עם הרשויות מתוך הידברות", אומר חנא סניורה, עורך השבועון הפלשתיני "ג'רוזלם טיימס". "שני העמים יחיו יחד עוד שנים רבות ולכן יש לנסות ולפתור בעיות בדרך בונה ומתוך שיתוף פעולה". סניורה מציין כי הכביש תוכנן ללא התייעצות עם תושבי השכונות, שבשטחן הוא אמור לעבור. כדי למזער את הנזק לתושבים נשכרו שירותיו של מתכנן ישראלי, שלמד את התוכנית והגיש התנגדות מקצועית.

ההתנגדויות הוגשו כדי להשיג שתי מטרות מרכזיות, אומר סניורה: הפיכת הכביש לנגיש לתושבי שכונות מזרח ירושלים, באמצעות התקנת מחלפים וצמתים שיאפשרו להם גישה לכביש, והפחתת הנזק לבעלי קרקעות שהכביש עובר בשטח שבבעלותם. התוכנית, אגב, כוללת את המחלפים והצמתים, אבל התושבים במזרח העיר חוששים כי כמו במקרים קודמים המחלפים לא ייבנו והכביש יהפוך בפועל לכביש יהודי. סניורה אומר כי צפויה פגישה, שבה יידונו דרישות תושבי מזרח העיר עם הממונים על תכנון הכביש בעיריית ירושלים.

40 בתים ייהרסו

כביש הטבעת המזרחית עתיד להסיט את כלי הרכב הנוסעים בין אזור בית לחם לאזור רמאללה, העוברים היום בתוך ירושלים, אל מחוץ לתחומי העיר. הכביש יעבור מצפון לדרום לאורך גבול השיפוט המזרחי של ירושלים ומעט ממזרח לו, בתחומי הגדה המערבית.

הכביש המתוכנן, שיוקם בתקציב עתק של 1.2 מיליארד שקל, יומרני מאוד בקנה מידה עירוני. הוא כולל שלוש מנהרות, שאחת מהן אמורה לעבור מתחת לשכונת אל-עזרייה ואורכה, 1,200 מטר, יהפוך אותה לאחת הארוכות במדינה. כן יהיו בו שלושה גשרים. אחד מהם, באורך 600 מטר, יעבור מעל נחל קדרון ויהיה אחד הארוכים במדינה.

תוואי הכביש מתחיל מצפון לשכונה הערבית עיסוויה, שעל הר הצופים, ועובר דרומה דרך השכונות א-טור, ראס אל-עמוד, ואדי קדום, ערב א-סואחרה, ג'בל מוכאבר, קומבאר, אום ליסון וצור באחר. הכביש מסתיים ליד הר חומה. לאורכו מתוכננים ארבעה צמתים: בא-טור, ערב א-סואחרה, ג'בל מוכאבר וצור באחר. כן מתוכנן מחלף באזור הר הזיתים.

תוכנית הכביש אושרה לפני כשנתיים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של אזור ירושלים. הוועדה החליטה להפקיד את התוכנית להתנגדויות, כלומר לאפשר לתושבים הרואים עצמם נפגעים ממנה להגיש לה את השגותיהם. לפני שבועיים הנחה שר התחבורה, אביגדור ליברמן, את אנשי משרדו להעביר 30 מיליון שקל מתקציב 2003 לרשות "מוריה - חברה לפיתוח ירושלים" - כדי לקדם את התוכניות לסלילת הכביש. ליברמן אמר ל"הארץ" כי הוא מייחס לכביש חשיבות רבה ולכן הורה לקדם את הפרויקט עוד השנה.

סלילת הכביש תביא להפקעת 658 דונם מהאדמות השייכות לתושבי עיסוויה, א-טור, אל-עזרייה, אבו דיס וראס אל-עמוד. אחד מתושבי צור באחר מספר כי סלילת הכביש תגרום להרס בתים ותפגע בגידולים חקלאיים. "על תוואי הכביש, בקטע המחבר את דרך הרכבת עם כביש הטבעת המזרחית, נטעתי לפני כשלושים שנה עצי זית לפרנסתי", הוא אומר. "סלילת הכביש בתוואי הנוכחי מחייבת את הריסת המטע". לדבריו, שום סכום כספי לא יפצה אותו על אובדן המטע.

הוא מוסיף וטוען שסלילת הכביש תביא לחציית שכונות שלמות - ג'אבל מוכאבר, ואדי קדום, צור באחר. התושבים שהגישו את ההתנגדויות מבקשים לסלול דרכי גישה בין שני עברי הכביש. בעיה נוספת, לדברי אותו תושב, היא ההריסה המתוכננת של בתים לאורך התוואי. לפי ההערכות, סלילת הכביש תביא להריסת כ-40 בתים, מרביתם בשכונת ג'אבל מוכאבר. בצור באחר, למשל, ייהרסו בתים שהוקמו לפני שנים רבות ותושביהם ייאלצו לחפש דיור חלופי.

"תכנון מנוכר ומנותק"

בהתנגדות נוקטים התושבים גישה חיובית לכביש. "כביש הטבעת המזרחי יכול וצריך היה לשמש כחוט השדרה שסביבו יתוכננו ויפותחו שכונות השיפולים המזרחיים של ירושלים", נטען בהתנגדות שהגישו התושבים בסיוע עמותת "במקום - מתכננים למען זכויות תכנון", ששמה לה למטרה לחזק את הקשר בין זכויות אדם לבין מערכות תכנון במדינה. "השכונות הללו מופרדות ביניהן בטופוגרפיה קשה, במיוחד בכיוון צפון ודרום, וכביש הטבעת הוא פתרון אפשרי למציאות הטופוגרפית".

עוד נכתב: "תכנון שיפולי מזרח העיר סובל מהעדר ראייה כללית ומפיגור מתמיד אחר המציאות הנוצרת בשטח ואחר הצרכים המתפתחים". מסיבה זו, נטען בהתנגדות, "תכנון כביש הטבעת מהווה הזדמנות ייחודית לא רק להסדרת ייעודי הקרקע, אלא לגיבוש מדיניות תכנון עירונית כוללת לאזור זה ויישומה".

עם זאת, מגישי ההתנגדות טוענים כי התכנון המוצע כרגע הוא מחדל רבתי, מכיוון שכביש הטבעת המזרחי יהיה אלמנט נפרד, מנוכר ומנותק מהסביבה שבה הוא עובר. לטענתם, לתושבי מזרח העיר לא תצמח תועלת ישירה מהתוכנית, מכיוון שהכביש מיועד לתנועה מצפון לדרום ורמת השירות שהוא מציע לאוכלוסייה שמתגוררת לאורך התוואי עצמו נמוכה יחסית.

אחת הטענות העיקריות המועלות בהתנגדות שהגישו התושבים היא שבמקרים רבים דרכי הגישה המתוכננות אל הכביש אינן מתחברות כראוי לדרכים קיימות, או לדרכים מתוכננות. המתנגדים טוענים גם כי יש מקומות שבהם התוכנית מנתקת דרכי גישה מאולתרות המובילות לבתי מגורים, תוך הפקעת שטחים לצורך סלילת הכביש אך ללא מתן גישה לבתים שהגישה אליהם תנותק.

לפיכך מבקשים המתנגדים לדאוג לחיבור דרכי הגישה מכביש הטבעת אל הדרכים הקיימות בשכונות, לכלול בתוכניות המפורטות פתרונות גישה אל הבתים הקיימים ולשמור על אפשרויות להתחברות עתידית של הדרכים המאושרות בכפרים אל כביש הטבעת או אל כבישי הרוחב הקשורים אליו.

בהתנגדות נטען עוד כי כביש בסדר גודל כזה, החוצה מרקמים קיימים של שכונות מגורים, יוצר בעיה חמורה ומונע המשך ניהול קשרי משפחה וקהילה באופן שבו נוהלו עד כה. הניתוק בין חלקי הכפרים והשכונות על ידי עורק תחבורה ראשי, נטען, יגרום גם סכנות בטיחות לכל אחד מהתושבים המתגוררים במקום. לפיכך מציעים המתנגדים להתנות את אישור התוכניות בהכנת נספח בטיחות, שיבטיח את הקמתם של גשרים ומעברים להולכי רגל במקומות המתאימים, בעיקר בהתחשב במיקומם של בתי ספר או מוסדות ציבור אחרים.

תושבי מזרח ירושלים מבקשים גם להבטיח שהצמתים והמחלף המתוכננים בכביש אכן יוקמו. הם מזכירים כי כאשר תוכנן כביש הרכבת בירושלים, כללה התוכנית הקמת צומת באזור רמת רחל כדי לאפשר גישה לצור באחר. בעקבות התנגדות של תושבי רמת רחל, הוחלט בסופו של דבר שלא להקים את הצומת.

הידברות עם התושבים

כביש הטבעת המזרחית מופיע זה כ-30 שנה במפות דרכים שונות. תוואי הכביש שורטט כשראש הממשלה, אריאל שרון, היה שר הבינוי והשיכון. תוכנית המתאר לכביש, שאורכו כ-20 ק"מ, אושרה בימי ממשלתו של בנימין נתניהו. התוכניות המפורטות, המופקדות עתה להתנגדויות הציבור, הוגשו לוועדה המחוזית כשראש הממשלה היה אהוד ברק.

ניהול פרויקט כביש הטבעת המזרחית עבר מיד ליד במשך השנים. תחילה היה הכביש כולו באחריות עיריית ירושלים. ב-1999 הועבר ניהול הפרויקט לידי מע"צ, בגלל חוסר תקציב. ואולם, מקורות במשרד התחבורה טוענים כי מע"צ לא עשתה כמעט דבר לקידום התוכניות. לכן חזרה האחריות לרוב קטעי הכביש באחרונה לעיריית ירושלים. במשרד התחבורה נקבע כי עיריית ירושלים, באמצעות חברת מוריה, תהיה אחראית לסלילת קטע הכביש העובר בתחום המוניציפלי של העיר. מע"צ תבצע את הקטעים האחרים.

מתכנני הכביש ייחסו לו במשך שנים נחיצות ביטחונית, כלכלית ותחבורתית רבה מאוד. הם ציינו כי הכביש לא רק יפנה תנועה פלשתינית אל מחוץ לירושלים, אלא גם ישפיע במידה ניכרת על נפחי התנועה בתוך העיר. טענה נוספת של המתכננים היתה כי הכביש יאפשר תנועת יהודים גם בשטחים שבהם הנוכחות הישראלית דלילה מאוד. להערכתם, הכביש עשוי לעודד פיתוח כלכלי במזרח העיר.

ואולם, לא כולם מסכימים עם טענות אלו. מקור בכיר במשרד התחבורה אומר כי מדובר בכביש מגלומני שלא יעמוד בבחינה של כדאיות כלכלית, כמתחייב בסלילת כבישים מתקציב המדינה. לטענתו, מדובר בכביש פוליטי שמבחין בין מזרח ירושלים למערבה והצורך התחבורתי הכרוך בהקמתו בהיקפים המתוכננים מוטל בספק.

לדברי המקור, משרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות תוכנית לשדרוג הכביש האמריקאי העובר בתוך מזרח ירושלים. הכביש האמריקאי מתחיל דרומית לצור באחר, ממשיך בנחל קדרון, עולה במעלה הנחל ונעצר מדרום לדרך יריחו. הכביש הזה, הם מוסיפים, יכול לסייע לתושבי שכונות מזרח העיר ולאפשר להם תנועה מהירה ונוחה בעלות סבירה. סלילת הכביש החלה בשנות ה-60, כשהאזור היה בשליטה ירדנית, והופסקה ב-1967 לפני שהושלמו העבודות. לדבריהם, שיקולים פוליטיים של שרים שונים, שהעדיפו סלילת כביש עוקף, מנעו את השלמת הכביש האמריקאי.

האם התוכניות לסלילת כביש הטבעת המזרחי באמת הפתיעו כל כך את תושבי מזרח ירושלים? מקור במשרד התחבורה טען, כי התושבים ידעו על התוואי המתוכנן של הכביש לפני שנים ואף הקימו את בתיהם לאורכו, מתוך כוונה לקבל בבוא היום פיצויים על קרקעות שיופקעו מהם. לפי ההערכות, לאורך התוואי המתוכנן הוקמו בתים רבים באופן לא חוקי.

בעיריית ירושלים אומרים כי בימים הקרובים תחל ההידברות עם תושבי מזרח העיר על פעולות הפינוי הנדרשות לאורך תוואי הכביש. עם זאת, טרם נקבע מועד לדיון בהתנגדויות שהוגשו. במשרד התחבורה טוענים כי הטיפול בוועדות התכנון יימשך זמן רב וכי סלילת הכביש אינה צפויה בזמן הקרוב. ממשרד הפנים נמסר כי מאחר שקיימת הידברות עם תושבי מזרח העיר, טרם נקבע מועד לדיון בהתנגדויות.

בחברת מוריה אומרים, עם זאת, כי כאשר יתקבל התקציב המובטח תפרסם החברה מכרזים ותתחיל בביצוע עבודות חישוף התוואי, גידור ותפיסת שטחים בהתאם לתוכנית בניין עיר (תב"ע). בשלב הראשון יבוצע קטע הכביש המרכזי, שבין כביש מספר 9 לכביש רכבת מזרח. במוריה מעריכים כי אפשר יהיה לסיים את סלילת הכביש בתוך שלוש שנים מיום אישור התוכנית וקבלת התקציב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו