בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החברות תומכות בקובי, הן פשוט מעדיפות לא לפרסם כרגע

בנייקי, ספרייט ומקדונלדס עדיין לא מתנערים רשמית מהחוזים עם קובי בראיינט, אבל נכון להיום לא משודרת בטלוויזיה אף פרסומת של כוכב הכדורסל. דוברי החברות אומרים שמדובר בעניין מקרי

תגובות

ניו יורק טיימס

עד לא מזמן קובי בראיינט היה החלום הרטוב של כל מפרסם שמבקש להימנע מסיכון - מדובר בכדורסלן מרהיב, כוכב המתקרב למייקל ג'ורדן, שהוכיח יכולת בלתי מבוטלת לא להיכנס לצרות. בראיינט הוא לא רק כוכבה של לוס אנג'לס לייקרס, הוא גם הכוכב של מקדונלדס, ספרייט, ועד לפני שנה גם של אדידס. דיוקנו אף עיטר את חטיפי השוקולד של "נוטלה", שנמכרו תחת הסיסמה: "תנסו את השוקולד האהוב על קובי".

בסוף יוני חתם בראיינט על חוזה של חמש שנים עם נייקי עבור 40 מיליון דולר, אך מציאות זו השתנתה, כששבועיים מאוחר יותר נעצר השחקן באשמת תקיפה מינית כנגד צעירה בת 19. כעת, חוקית ומקצועית, בראיינט מצוי בסיטואציה בעייתית - הלילה אמור היה להתקיים השימוע הראשון שלו בבית המשפט, אך קיימת אפשרות אמיתית שגם אם יימצא זכאי, הפגיעה בדימויו של השחקן תיכפה על החברות המפרסמות לחתוך את הקשרים עמו.

ביום שני הודיעה חברת פררו (יצרנית "נוטלה"), שמוקדם יותר השנה החליטה לא להאריך את החוזה עם בראיינט שמסתיים בינואר הקרוב. לאור ההתפתחויות האחרונות, דמותו של בראיינט לא תעטר יותר את מוצרי החברה. בינתיים, חברות נייקי, מקדונלדס וספרייט (זרוע של קוקה קולה) תומכות בבראיינט בהודעות שנוסחו בזהירות רבה.

"בראיינט לא מכר נעליים כמו שאדידס קיוותה ונייקי חשבו שיש להם רעיונות טובים יותר לקדם אותו, אז הם צירפו אותו בזמן שהוא מגיע לשיא הקריירה", אמר פול סוונגארד, שמנהל את מרכז ורשה לשיווק ספורט באוניברסיטת אורגון.

בניגוד לנייקי, שזה עתה חתמה על ההסכם עם בראיינט, החוזה של השחקן עם מקדונלדס תם בסוף השנה וההתקשרות עם ספרייט מסתיימת ב-2005. נכון להיום, לא משודרת אף פרסומת עם בראיינט בטלוויזיה, אך דוברים מטעם ספרייט ומקדונלדס מוסרים שהחברות החליטו לשנות את הפרסומות שלהן עוד לפני שהתפוצצה פרשת בראיינט. בהתחשב בכך, אולי המזל של נייקי דווקא מתבטא בכך שהחברה לא בזבזה מיליונים בשידור פרסומות עם השחקן. "בגלל שהפרסומות לא משודרות, הנזק לחברות שקשורות עם בראיינט הוא די מינימלי כי רחוק מהעין רחוק מהלב", כך אומר בוב וויליאמס, נשיא חברת "ברנס ספורטס וסלבריטיז", שמשדכת בין ספורטאים לחברות מסחריות. וויליאמס מעריך את ההכנסה השנתית של בראיינט מפרסומות בסכום שנע בין 11 ל-13 מיליון דולר.

למרות שתאגידים לא מסוגלים לחזות שדמות כמו בראיינט תסתבך בפרשייה של תקיפה מינית, הם כן יכולים לתכנן מראש איך לנהוג במקרה שאחד מהאתלטים שמייצגים אותם מסתבך בפרשייה ציבורית מביישת. בעזרת "סעיפי מוסר", חברה יכולה להגדיר איזו התנהגות אינה מקובלת עליה. במקרים מסוימים מעצר של שחקן עלול לסיים את החוזה, לפעמים דרושה הרשעה. מנהל שיווק שביקש לשמור על עילום שם, קרא בפנינו סעיף שכזה, שאומר: "הערך הפרסומי של קמפיין עם אתלט נפגע באופן משמעותי אם אותו שחקן מעורב בפרשייה שמפתיעה או מאכזבת את הקהילה, וזה כולל עבירה על החוק".

נשיא חברת השיווק "16W", סטיב רוזנר, שבעבר ניהל את התיק של בראיינט וספורטאים אחרים בחברת SFX, טוען ש"נייקי כנראה מסוגלת ברגע זה לסיים את ההתקשרות עם בראיינט". אך רוזנר, בעל ניסיון בניהול מו"מים עם נייקי, טוען שקיים סיכוי שהפופולריות העצומה של בראיינט אפשרה לו להכניס סעיף שמקשה מאוד על נייקי לפטר אותו אם הוא לא הורשע במשפט.

כריס בוילקואה, מנהל לשעבר בנייקי, טוען שהחברה לא נוהגת לקבל החלטות בחופזה. "נייקי תמיד עמדה מאחורי הספורטאים שלה. אני לא חושב שהם ינקטו בעמדה שתחליש את בראיינט. הם יחכו לראות איך הפרשה מסתיימת".

למרות הכל, התמיכה הציבורית של נייקי בבראיינט (החברה יצאה בהודעה שהיא "מרוצה מהקשר עם השחקן") קצת שונה מהתמיכה הבלתי מתפשרת שהעניקה לפני שנה חברת "ריבוק" לאלן אייוורסון לאחר שזה נחשד בהתפרצות מזוינת לדירה בחיפוש אחר אשתו, לאחר שגירש אותה מהבית. ההאשמות כנגד אייוורסון, אגב, בוטלו. דניז קייגלר, דוברת ריבוק, מוסרת ש"המעמד של אייוורסון כסלבריטי, ולא העובדות, הן אלו שהניעו את ההאשמות כנגדו". ריבוק, שנחלה הצלחה עצומה עם מכירות דגמי הנעליים של אייוורסון, האמינה כל הדרך שהוא יזוכה. "האמנו בו ובגרסתו כי אנחנו מכירים אותו מצוין", מוסרת קייגלר, שטוענת שהתמיכה של החברה באייוורסון לא היתה בגדר סיכון.

בכל אופן, מודע לכסף הגדול שנובע מפרסום, גם בראיינט כבר עסוק מאוד בשיקום תדמיתו הרעועה. מיד לאחר ששודר אתמול בשש בערב (שעון מערבי) השימוע שלו בבית המשפט, העבירה רשת פוקס את טקס "נבחרי השנה של בני הנוער". קובי ברייאנט בא לקבל את תואר "ספורטאי השנה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו