בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אגד" מהדרין נגד קווי הצניעות הפיראטיים

דווקא כשחברת "אגד" התרצתה והנהיגה קו מיוחד לבית שמש עם הפרדה בין נשים לגברים, פתחו החרדים בעיר בהפגנות. מאחוריהם, כך מתברר, עמדו המתחרים העסקיים, מפעילי הקווים הפרטיים לחרדים. קווי הצניעות מסתמנים כעסק כלכלי טוב. עובדה, לאגד כבר יש עשרה קווים כאלה

תגובות

באוטובוס המשתרך בכביש לבית שמש שררה דממה. הנוסעים, איש איש שקוע בתנומה או בשרעפים, החלו לזוע במושביהם רק כשטרטור המנוע השתתק כמעט לחלוטין עקב הפקקים. גברים שכיפות לבנות גדולות לראשיהם פנו כה וכה במושביהם, מציצים בשעוניהם, מנסים להבין את פשר העיכוב. הרחש לא הפריע את שלוותן של שתי נשים שישבו מאחור.

15 נוסעים היו באוטובוס של קו "המהדרין" - הקו הפרטי הנפרד מירושלים לשכונות החרדיות בבית שמש - בצהרי היום בשבוע שבו חל ראש השנה. הנשים עלו לרכב ברחוב סואן בשכונת גאולה. בכוחות משותפים הצליחו להרים מזוודה גדולה לתא המטען, ואחר כך עלו מהדלת האחורית. את דמי הנסיעה גבה מהן כרטיסן שעלה לאוטובוס רק בהגיעו לשכונות החרדיות בבית שמש. מבטו הוסט לצדדים כשפנה אליהן.

סביב קו המהדרין הפרטי הזה במסלול ירושלים-בית שמש ניטשת בשבועות האחרונים מערכה עיקשת בין חברת "אגד" לתושבי הקריה החרדית ברמת בית שמש ב', הנהנים משירותיו. מרביתם משתייכים לשני פלגים קיצוניים בציבור החרדי, העדה החרדית וחסידות תולדות אהרון. המאבק הזה הצליח להוציא לרחובות, להפגנות אלימות, עשרות מפגינים חרדים בכמה הזדמנויות שונות בחודש ספטמבר.

בניגוד למה שהצטייר בכרוזי הקיר שנתלו ברחבי ירושלים, נראה שאין זה מאבק עקרוני על צניעות, אלא מאבק על רקע תחרות כלכלית. אך גם קביעה זאת נכונה רק בחלקה. פרץ רגשות שכזה, בייחוד לאחר שבשנים האחרונות נראה שהחרדים זנחו את ההפגנות האלימות לטובת אמצעי מחאה אחרים, מעיד על מורכבות הסיפור.

בראשית ספטמבר החלו המהומות. העילה הרשמית היתה חנוכת קו אוטובוס נפרד של "אגד" מירושלים לבית שמש, קו 418, שהיה אמור לנסוע במסלול הקו הפרטי. כשהם מגובים ברבני השכונה, קראו חברי עמותת "נועם החסד", מפעילת הקו הפרטי, לצאת להפגנות בטיעון שאגד לא תעמוד בדרישות הצניעות המחמירות שלהם. כך, למשל, נטען שמשום שאינה מעסיקה כרטיסנים, אין אפשרות שנשים יעלו מאחור, מה שמסכל את ההפרדה המוחלטת.

ביוזמת הוועד לטוהר המחנה

התמיכה הרחבה למדי שהמאבק זכה לה ברחוב החרדי נבעה בין השאר מהגיבוי של רב השכונה נתן קופשיץ, פוסק הלכה חשוב בעדה החרדית, שפסיקותיו מקובלות על חוגים נרחבים. העיתונות החרדית הממוסדת התגייסה, בטיעון של עושק פרנסה, אך פנחס קליין, חסיד ויז'ניץ וממפעילי העמותה, דווקא טען כי הקו אינו למטרות רווח ומופעל בהתנדבות.

ההזדהות נבעה בחלקה גם מסוג של מחאת צרכנים נגד השירות של אגד. תושב בית שמש, המעורב מאחורי הקלעים בסכסוך, מפרש את ההפגנות כלא יותר מאשר "פריקת זעם לאחר הפיגוע בקו שתיים, והתחושה בציבור שלולא היה האוטובוס כה דחוס, מספר ההרוגים לא היה גדול כל כך". גם מי שלא צידד באלימות, אמר הדובר, גרס שלא נורא אם אגד תשפר את השירות כתוצאה מההפגנות.

לפי שעה אגד נכנעה. לדברי דובר החברה, רון רטנר, לפחות עד שיירגעו הרוחות, קו 418 אינו נכנס לרחובות שבהם פועל הקו הפרטי, ואילו האוטובוסים הפרטיים אינם נכנסים לשכונות של קווי אגד. אולם קליין אומר בתגובה, שחברי העמותה לא שמעו על כך ומבטיח שכשיתברר שקו 418 פועל שוב במתכונת "מהדרין" - החרדים יפגינו שוב.

תופעת המהדרין הועתקה מריכוזי חרדים בארה"ב, כמו ויליאמסבורג, שם יושבים גברים ונשים באוטובוס משני עברי מחיצה. לדברי הסוציולוג נרי הורוביץ מבית הספר מנדל בירושלים, בקהילות האמריקאיות החלה ההפרדה בשל הצורך להתפלל באוטובוסים בנסיעות הארוכות לעבודה במנהטן, ובחזרה. זו גם הסיבה למחיצה.

לא במקרה, בישראל הבשורה יצאה דווקא מהקריה החסידית של גור באשדוד, בהסעות פרטיות בין אשדוד לבני ברק; חסידות גור ידועה בחומרתה בנושאי אישות. ולא במקרה הגוף המקדם את הקמפיין של המהדרין בעזרת כרוזים וחתימות רבנים - "הוועד לטוהר המחנה", בראשות הרב משה רז'מינסקי שהיה מעורב גם בהפגנות בבית שמש - פועל כיום באשדוד.

כבמאבקים אחרים בציבור החרדי שנעשו באצטלת טיהור המחנה, נגד האינטרנט למשל, יש בקרב החרדים כאלה המסבירים את ביטויי הקיצוניות במאבק הנוכחי כתגובת נגד טבעית של החברה החרדית למתירנות ולגידול בהיקפו של הציבור החרדי, שאינו בר פיקוח כפעם. אלא שהמערכה על ההפרדה באוטובוסים לא ממש הכתה גלים בריכוזים החרדיים החשובים בירושלים ובבני ברק. התופעה החלה להכות שורש בעיר החרדית, החסידית ברובה, ביתר עילית שבה מפעילי חברת האוטובוסים "ביתרטורס" הם חרדים. לעומת זאת, בקרית ספר הנחשבת למעוזם של המחמירים הליטאים העניין לא תפש כלל.

בשנתיים-שלוש האחרונות אגד החלה לפתוח קווי מהדרין משלה, כחלק ממדיניות שיווקית, וכיום פועלים כעשרה קווים כאלה בין ריכוזי חרדים שונים (בני ברק, ירושלים, אשדוד, צפת, רכסים, בית שמש). "מדובר בעניין כלכלי טהור", אומר דובר החברה, "זהו שירות לגיטימי לאוכלוסייה שדורשת אותו, במטרה להגדיל את קהל הנוסעים שלנו". העובדה שנשים יושבות מאחור, באופן שעשוי להיתפש כמשפיל, לא היתה שיקול כלל, לדבריו.

"במציאות", אומר תושב ביתר עילית, "אין כאן באמת רגישות לרצון הציבור אלא ריצוי הקולנים והקיצונים בו". נראה שאגד נעשתה שלא בטובתה מעין סוכנת של הוועד לטוהר המחנה: בכל מקום שבו פועל בהצלחה קו מהדרין פיראטי, אגד רוכשת אותו ובכך למעשה ממסדת אותו. הקו הראשון שנבלע באופן זה באגד היה קו אשדוד-בני ברק.

הורוביץ סבור שהצלחת המאבק בבית שמש היא ביטוי מובהק לעליונות של השמרנים בחברה החרדית. מדובר באותם כוחות שגם נלחמו בפתיחות להכשרה המקצועית בציבור החרדי, שהובלה על ידי הרב יהודה לייב שטיינמן. כרגע המתונים מיישרים קו, כדבריו, עם הקיצוניים בכל נושא.

תושב ביתר עילית בעל העין הביקורתית רואה את ההתפשטות של המהדרין בדאגה. "לאנשים בגילי יש פרספקטיווה", הוא מסביר. "אבל יש ילדים שנולדים לתוך המציאות של אוטובוסים נפרדים". אולי, הירהר בקול, בעוד כמה שנים יוכנסו חומרות כאלה לשולחן ערוך ואנשים יתייחסו אליהן כמו להלכות.

גטו חדש בבית שמש

קווי המהדרין החלו לפעול בביתר עילית רק לפני כשלוש שנים והתקבלו בתחילה בהתמרמרות על ידי הנשים. "נשים לא אהבו את העובדה שהן צריכות לצעוד בסך בין הגברים היושבים עד לחלק האחורי של האוטובוס", אומרת תושבת ביתר עילית. כיום, לדבריה, אוטובוסי המהדרין הם חלק מהשגרה. עם זאת, לדברי הורוביץ, כשיש אלטרנטיווה בקווי אגד, לא בטוח שהחרדים הממהרים תמיד יעמדו וימתינו לקו הנפרד שתדירותו נמוכה יותר.

ואכן, נראה שקווי 418 ו-417 של אגד לבית שמש לא התרוקנו מנוסעיהם החרדים. אך גם אם היתה לנוסעים אלה ביקורת, הם לא העזו להביעה בגלוי - גם לא לאחר שהמפגינים ניסו למנוע בכוח מתושבים חרדים לעלות לאוטובוסים וגם לא לאחר שהמשטרה סגרה את השכונה לכניסת מכוניות למספר שעות. המחאה הוגבלה לתחום הפרטי ולאתרי אינטרנט שבהם גולשים חרדים. בעיתון "משפחה" פורסם מכתב של קוראת שהתמרמרה כי מדובר ב"קומץ אנשים שהפגינו... יש אנשים שאינם מסכימים אתם ועם הצורה שבה הם פועלים, הגורמת לחילול ה' נורא".

דרך אחרת להסתכל על המאבק בבית שמש, מציע הורוביץ, היא כפרק נוסף בכיבוש המרחב החרדי בעיר, שלה היסטוריה של מאבקים על הזהות החרדית. לאחרונה נפתח בקריה ברמת בית שמש ב' סניף קופ"ח כללית, גם הוא למהדרין. נשים מתקבלות בו בשעות נפרדות מגברים. "בפריפריה, הרחק מהחיבוק החם של הקהילה לחרדים, יש צורך בהגדרת זהות מחודשת", אומרת אשת חינוך דתית המכירה מקרוב את הקריה החרדית בבית שמש. הערה זו נכונה מן הסתם ביחס לכל יישובי הפריפריה החרדיים. "אצל החרדים הזהות הזאת מתגבשת לא פעם סביב היותם נגד משהו. פעם נגד הציונים, היום נגד אגד".

אך אירוני, לדבריה, שהצעירים שיצאו לראשונה מחומות מאה שערים בשל מצוקת הדיור, וגונו על כך על ידי הקהילה הוותיקה, ביקשו להקים גטו אחר דווקא בבית שמש. ומן הצד האחר, מה טבעי מזה. גטו הוא ביטוי לקהילתיות הדוקה, לחוסר ניכור. קווי המהדרין הם סממן קהילתי מובהק, ואולי על כך נלחמים בבית שמש. תושבי הקריה יכולים כיום להזמין את האוטובוס עד לפתח ביתם כדי שלא ייאלצו להיסחב עם מיטלטליהם וטפם עד לתחנה. כשהקו עובר לאגד, משהו מהמשפחתיות הזאת נגרע. בקו הפרטי החרדי מחיפה לבני ברק, הכרטיסן, עטור פיאות ארוכות, נהג להחליף הלצות עם הנשים, שנראה כי הכיר היטב. האווירה החמימה התחלפה לאחרונה בדממה מנוכרת בקו החדש הנפרד של אגד.

לא פעם בשבת, מספרת אשת החינוך בחיוך, נראים תלמידי ישיבה צעירים ממאה שערים שבאו לבקר את אחיהם הגדולים בקריה כשהם פוסעים לאורך הרחוב המתפתל מתחת לרמת בית שמש וצועקים מלוא גרונם "שאבעס". "איך אחרת הם יכולים לבטא את המפגש המבלבל עם המרחבים האדירים הללו ברמת בית שמש?"



אוטובוס בקו הפרטי החרדי בין ירושלים לבית שמש. לאחרונה נפתח גם סניף קופ"ח כללית למהדרין, שבו נשים מתקבלות בשעות נפרדות מגברים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו