בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרופ' פטנם: כרסום בסולידריות בישראל - מסוכן

מדע המדינה/ מפתח תיאוריית "ההון החברתי" בישראל

תגובות

פרופ' רוברט פטנם - הכהן הגדול של תיאוריית ה"הון החברתי" בארה"ב - נזהר מאוד כשהוא מדבר על ישראל. לדברי פטנם, לשעבר יועץ מיוחד לנשיא ארה"ב, ביל קלינטון, המשמש כיועץ לראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, "ביקרתי כאן לפני 20 שנה ולפני עשר שנים, ואני לא מומחה לישראל", הוא אומר. "אני מעדיף לדבר על אמריקה, אבל אני משער שיש כמה נקודות דמיון בין החברות".

פטנם, מומחה למדע המדינה מאוניברסיטת הרווארד, הגיע לישראל כאורח הסוכנות היהודית ובית הספר לממשל ולמדיניות ציבורית של אוניברסיטת תל אביב. ספריו, "איך דמוקרטיה פועלת" ו"משחקים באולינג לבד" הפכו לרבי-מכר בארה"ב וגם היום, כשהוא מתבקש להסביר את תיאוריית ה"הון החברתי" שלו, הוא מתלהב כמו מרצה מתחיל.

המינוח "הון חברתי" הומצא וחודש פעמים אחדות. לראשונה השתמש בו הסוציולוג ג'יימס קולמן, שמקרה המבחן שלו היה ישראל - אבל פטנם הפיח בו חיים חדשים. הון פיסי, הוא אומר, הוא למשל מסילת ברזל; הון אנושי - מיומנות מקצועית, השכלה וכדומה; הון חברתי הוא המרקם המורכב הנוצר בין קבוצות חברתיות, ומעצים את הפרט דרך הקבוצה. לא רק את הפרט שבתוך הקבוצה - גם את הפרט הנוכח פסיווית בסביבה. "אשתי ואני", "הוא מדגים, "לא לוקחים חלק במסיבות הברביקיו השכונתיות, אבל אנחנו מרגישים היטב את ההגנה והחום שמקיפים אותנו בזכותם".

הדרך הפשוטה ביותר להדגים הון חברתי היא באמצעות מה שהסוציולוגיה מכנה "רשתות" (Networks). היהודים, אומר פטנם, הצטיינו תמיד ביצירת רשתות חברתיות מהודקות, שאיפשרו להם, למשל, להתבלט כסוחרים בימי הביניים במזרח התיכון. בזהירות רבה פטנם מניח גם שקיום ישראל באזור, בשנות ה-50, נסמך על רמה גבוהה במיוחד של סולידריות - גם בין היהודים בישראל לעצמם וגם בינם לבין יהודי התפוצות. "כרסום בסולידריות הזאת פירושו הידלדלות של ההון החברתי, וזה דבר מסוכן מאוד למדינה כישראל".

לפי פטנם, החברה האמריקאית עוברת בשנים האחרונות משבר התפרקות והתפוררות. משבר כזה אירע לראשונה לפני 100 שנה, בעקבות התיעוש והעיור. איך האמריקאים פתרו את המשבר ההוא? בעזרת התאגדויות כמו ועדי ההורים, מועדוני רוטריועוד. דור ההורים, הוא מוסיף, התבגר בצל מלחמת העולם השנייה, שהשפיעה על ערכים אזרחיים כהתנדבות ואמון בממסד. הבנים, בני ה"בייבי בום", כבר מנוכרים. פטנם מציין את נקודת האפס של המשבר הנוכחי בשנות ה-60. בין הסיבות להתפוררות החברתית: יציאת נשים לעבודה, ההתפשטות האורבנית והתעצמות הטלוויזיה המסחרית. "אנשים רואים 'חברים' במקום לרכוש לעצמם חברים", הוא מסביר.

פטנם דוחה גם את הביקורת שנמתחה עליו, כאילו הוא מתעלם מגורמים פוליטיים ופועל כאילו הקפיטליזם הוא לא רק השיטה הכלכלית היחידה אלא גם שיטת הממשל היחידה. "יש קשר אינטימי בין הפוליטיקה לבין ההון החברתי", הוא אומר. "וזה קשר הדדי. מצד אחד - ממשלות שהורסות, במדיניות כלכלית בוטה, את המרקם החברתי, מדלדלות את ההון החברתי. התוצאה - ציבור שאין לו כוח ואין לו יכולת לתבוע מן השלטון את זכויותיו האזרחיות. אבל את הכוח לתביעה יוצרות בדיוק הרשתות האלה שהן-הן ההון החברתי. כלומר יש מעגל קסמים ידוע".

יש הטוענים שהסוציולוגים ואנשי מדע המדינה שאלו את המושג "הון חברתי" מהכלכלה, כדי לזכות בגושפנקה יוקרתית. אחרים רואים בפטנם וחבריו שמרנים המתרפקים על ערכים ישנים. פטנם לא מסתיר את הרוגז לשמע הביקורת המוכרת. "הדאגה לרשתות חברתיות היא לא געגוע לחיבוק חם ולמרק", הוא אומר, "פוליטיקה מתקדמת לא יכולה לצמוח יש מאין. היא צריכה להיבנות על חידוש המארג החברתי". הוא מהרהר רגע, ומוסיף אזהרה: "זה לא יכול לקרות במדינות שבהן מכהנות ממשלות מעודדות שחיתות, ושהאמון ביניהן לבין האזרחים נפגם. אלה, יותר מכל דבר אחר, מהוות סכנה אמיתית להון החברתי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו