בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרכבת הקלה בת"א: עלות ההקמה גדלה ב-5 מיליארד ש'

לעומת ההערכה הראשונית; ההשקעה בהקמת הפרויקט תסתכם ב-10-8 מיליארד שקל

תגובות

עלות הקמת הקו הראשון (הקו האדום) של הרכבת הקלה בתל אביב תסתכם ב-10-8 מיליארד שקל - כך מעריכים מקורות בענף התחבורה. מנכ"ל משרד התחבורה, בן-ציון סלמן, אמר בשבוע שעבר בכנס אור ירוק לבטיחות בדרכים שהתקיים בתל אביב כי עלות הפרויקט תסתכם בכ-8 מיליארד שקל, וכי הרכבת תתחיל לפעול ב-2011-2010.

לטענת המקורות, ההערכה בקרב משרדי הממשלה עם תחילת תכנון הפרויקט היתה כי עלותו תסתכם ב-5 מיליארד שקל. ואולם ככל שחלף הזמן התייקרה עלות הפרויקט לנוכח השינויים שנעשו בקו. כך למשל, לפני חודשים מספר החליטה המועצה הארצית לתכנון והבנייה לאשר קו תת-קרקעי בבני ברק. ההחלטה ייקרה את הפרויקט בכ-800 מיליון שקל.

המקורות בענף התחבורה הוסיפו כי ההערכה הנוכחית אינה מביאה בחשבון את מכלול הבעיות שעלולות להיווצר עם תחילת העבודות בקו התחתי, כמו יסודות בניינים, מתקני תשתית ומי תהום. לטענת המקורות, דברים אלו עלולים לייקר הפרויקט עוד יותר.

הרכבת הקלה בתל אביב היא הפרויקט התשתיתי הגדול ביותר המתוכנן להתבצע במשק בשנים הקרובות. הפרויקט יוקם על ידי יזמים פרטיים בשיטת BOT, לפיה יזם פרטי מקים את הפרויקט במימונו ומתפעלו למשך תקופה ממושכת ומוגדרת בה הוא גובה תשלום מהמשתמשים. בתום התקופה מוחזר הפרויקט לידי הגוף הציבורי המזמין. משך זמן ההקמה והתפעול שנקבע בפרויקט זה הוא 32 שנה.

עם זאת כדי לסייע ליזמים החליטה המדינה להעניק להם מענק הקמה. המענק, שהיקפו להערכת מקורות בענף יהיה בין 70% ל-100%, יינתן במשך תקופת ההקמה בהתאם לקצב התקדמות העבודות. בנוסף תעניק המדינה ליזם "רשת ביטחון", במסגרתה ייקבע יעד נוסעים שנתי. אם מספר הנוסעים בפועל יהיה קטן מהיעד שנקבע, תפצה המדינה את היזם ב-75% מההפרש.

אורכו של הקו האדום יהיה כ-22 קילומטר, מתוכם 9.3 קילומטרים במנהרה תחתית בין צומת גהה למנשיה בתל אביב. הקו עובר בחמש ערים: בת ים, תל אביב-יפו, בני ברק, רמת גן ופתח תקוה. הוא יכלול 31 תחנות - 21 תחנות עיליות ו-10 תחנות תת-קרקעיות. הקו מתוכנן לפעול בתדירות של כל שלוש דקות בקו העילי ובתדירות של כל דקה וחצי במקטע התת-קרקעי. הקו האדום יתחיל בתחנה המרכזית בפתח תקוה, יעבור לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן, תחנת הרכבת ארלוזורוב בתל אביב, דרך פתח תקוה, מרכז עזריאלי, דרום הקריה, מנשיה, שדרות ירושלים ביפו - ויסתיים בדרום בת ים.

המכרז להקמה ולתפעול הקו הראשון של הרכבת קלה במטרופולין תל אביב פורסם בנובמבר 2003. ארבע הקבוצות המתמודדות אמורות להגיש הצעותיהן עד אוגוסט 2004, והקבוצה הזוכה אמורה להיבחר בפברואר 2005.

בשבוע שעבר התקיים כנס למתמודדים במכרז לקו האדום, שיימשך גם היום. לכנס הגיעו נציגי החברות הבינלאומיות המייצגות את התאגידים. הכנס התקיים במטרה להציג בפני המתמודדים את תוואי הקו האדום ואת עיקרי המכרז כדי להבטיח שיהיה בידיהם המידע הדרוש להגשת ההצעות למכרז במועד שנקבע - אוגוסט 2004.

הקבוצות המתמודדות במכרז הן קבוצת מטרו הכוללת את סימנס מגרמניה, Aecon הקנדית, HTM טרנספורטיישן סולושן מהולנד, אפריקה ישראל ואגד; קבוצת אדנים - בומברדייה הקנדית, Bouygues ו-RATP מצרפת, נכסים ובניין ודן; קבוצת אשטרום - אלסטום וקונקס מצרפת, אשטרום, שיכון ובינוי ופולאר השקעות; וקבוצת ספידן - אנסאלדו האיטלקית, Daewoo International מקוריאה, שפיר הנדסה, אביב, גרנית הכרמל ובייטמן הנדסה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו