טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחדל החומרים הרעילים

פיקוד העורף מחייב מפעלים מסוכנים למגן את החומרים המסוכנים רק בקרבת מגורים, אבל לא בקרבת מקומות עבודה. 439 מצבורי חומרים מסוכנים ב-182 מפעלים אינם ממוגנים כהלכה

תגובות

דו"ח מבקר המדינה חושף מחדלים קשים בתחום מיגון מפני פעולות טרור של מפעלים שבהם חומרים מסוכנים. פיקוד העורף מחייב מפעלים מסוכנים למגן את החומרים המסוכנים שברשותם רק אם בטווח הסכנה מתגוררת אוכלוסייה, ואינו עושה כן בקרבת מרכזי קניות, בנייני משרדים, אזורי תעשייה, כבישים ומחלפים.

פיקוד העורף מאפשר למפעלים מסוכנים לבחור באפשרות של הקטנת מלאי החומרים המסוכנים בשעת חירום במקום מיגונם. לכן במקרה של פיגוע או התקפת פתע צבאית המפעלים "חשופים לפגיעה". מפעלים מסוכנים רבים שפיקוד העורף דרש מהם להתקין אמצעי מיגון פיסי התעלמו, ולא הוגש נגדם כתב אישום. 439 מצבורי חומרים מסוכנים ב-182 מפעלים אינם ממוגנים כהלכה. קיימים פערים ניכרים בין רמת האבטחה הגבוהה יחסית במפעלים שאותם מנחה המשטרה לבין מפעלים מסוכנים אחרים. כל זאת "למרות הסכנה הגדולה הנשקפת מהם".

כבר ב-1993 החליטה הממשלה שהמשרד לאיכות הסביבה ירכז את הפעולות למניעת מפגעים הקשורים לחומרים מסוכנים. אולם המשרד לא תיאם את פעולותיו בתחום זה עם הגופים האחרים הנוגעים בדבר, ובראשם פיקוד העורף ומשטרת ישראל. המשרד טרם גיבש תורה סדורה למניעת מפגעי חומרים מסוכנים ולא פעל לחקיקה מתאימה.

בין המשטרה לפיקוד העורף לא התקיימו במשך השנים דיונים משותפים בנוגע לתפישת המיגון של מפעלים המחזיקים חומרים מסוכנים. המשטרה לא השתתפה בסיורים שערך פיקוד העורף במפעלים כאלה, ושני הגופים לא העריכו את סיכוני הפיגועים החבלניים הנשקפים להם. הצורך בהתייחסות לסיכונים מסוג זה גברה בעקבות הפיגוע באתר פי-גלילות ליד תל אביב, שאירע במאי 2002. פיקוד העורף והמשרד לאיכות הסביבה היו אמורים להקים מרכז מידע משולב לסוגיית הטיפול בחומרים מסוכנים, אך גם כיום מפעילים שני הגופים מרכזי מידע נפרדים.

אחד המרכיבים החיוניים בטיפול בחומרים מסוכנים הוא ביצוע הערכת סיכונים, הכוללת תרחישים שונים של נזקים לסביבה ופגיעה בבני אדם והצעת דרכים לטיפול בסיכון. המבקר מצא שגופים ממשלתיים שונים הכינו הערכות בנפרד והערכותיהם לא כללו התייחסות מספקת לסיכוני מלחמה ואסונות טבע כגון רעידות אדמה. המשרד לאיכות הסביבה לא קבע עד עתה את סף הסיכון שמפעל שיחרוג ממנו יסתכן בשלילת רישיון העסק שלו או היתרו להחזקת חומרים רעילים.

על פי הסמכויות החוקיות הנמצאות בידיו, רשאי פיקוד העורף להורות על נקיטת אמצעי מיגון במפעלים המחזיקים חומרים מסוכנים, ובכלל זה הקמת קירות מגן וסוללות עפר והטמנת חומרים מסוכנים בקרקע. אולם עד מועד תום הביקורת לא הושלם מיגונם של 439 מצבורי חומר מסוכן הנמצאים בידי 182 מפעלים, על אף שפיקוד העורף העביר להם הנחיות בעניין.

אחד המפעלים שנבדקו בביקורת שייך לחיפה כימיקלים. במפעל זה נמצאו ליקויים באמצעי האבטחה והמפעל נדרש לבדוק את מהימנות הנכנסים אליו. בבדיקה שנערכה במקום מאוחר יותר התברר שהליקויים העיקריים טרם תוקנו.

המפעל גם מחזיק מכל של אמוניה, ונקבע שיש להתקין בו אמצעי מיגון נוספים. פיקוד העורף הקים צוות שיעקוב אחר הטיפול בעניין. הצוות הגיע למסקנה שמיגון המכל כרוך בהגבהתו באופן החורג מהמותר בקרבת שדה תעופה (שדה התעופה של חיפה, במקרה זה), ולכן קבע שלא ניתן לבצע את המיגון הדרוש. עבודת צוות זה הופסקה בשנה שעברה ולא חודשה. בינתיים נשאר המכל ללא מיגון מתאים.

דו"ח המבקר מתייחס באופן ממוקד לחוות מכלי הגז הביתי (גפ"מ) בקרית אתא. חווה זו פועלת מ-1988 ללא רישיון עסק. חברות הגז המנהלות אותה ערכו סקר סיכונים שבו נקבע שניתן להטמין את מכלי הגז בקרקע כדי לצמצם סיכונים ולהמשיך להפעיל את החווה. פעילות זו נעשתה בתיאום עם ועדה שבה שותפים משרדי התשתיות, התחבורה ואיכות הסביבה.

אך במקביל היו משרדי הממשלה מעורבים בתהליך אחר: הכנת תוכנית מתאר ארצית למתקני גז. בתוכנית זו, שאושרה בממשלה, נקבע שהחווה בקרית אתא היא "אתר לביטול" ויש להעתיקה ממקומה. למרות שתוכנית זו היא המחייבת מבחינה חוקית, החווה ממשיכה לפעול. משרדי התשתיות ואיכות הסביבה לא ביקשו ממוסדות התכנון להמשיך בהפעלתה החוקית, לא ביטלו את היתר הרעלים שלה וודאי שלא פעלו לסגירתה. אחת מתוצאות הלוואי של מצב עניינים זה היא שלא ניתן לסלול כביש עוקף לקריות (שכן כביש כזה יהיה קרוב מדי לחוות הגז) ובכך לפתור אחת מן הבעיות התחבורתיות הקשות ביותר באזור חיפה.

המבקר מסכם את התייחסותו לחוות הגז בקרית אתא באופן שמתאים במידה רבה למצב השורר במתקנים נוספים: "במועד סיום הביקורת, פעלה החווה בניגוד לתוכנית מתאר ארצית, ללא רישיון עסק, ובלא שהושלמו אמצעי המיגון שלה ובכלל זה הטמנת מכלי גפ"מ והעתקת מתקני המילוי. עיריית קרית אתא, שגם לה יש סמכות לסגור את החווה, לא עשתה זאת".



אתר פי-גלילות. אין היערכות לסכנת פיגועים במפעלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות