טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הושג הסכם לסיום שביתת הנמלים; הנזק למשק נאמד ב-4.8 מיליארד שקל

למרות ההסכם עובדי הנמלים המשיכו לעבוד ב"חוסר רצון" ובתפוקה נמוכה

תגובות

הסכם ביניים לסיום המשבר בנמלי הים, שנמשך 23 יום, נחתם אתמול בין ההסתדרות לאוצר, בתיווכו של נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר.

בעקבות ההסכם, 2,000 עובדי הנמלים היו אמורים להפסיק את השביתה החלקית שנקטו - הארוכה ביותר בתולדות הנמלים; ואולם אמש הם התכנסו ל"אסיפות הסברה" בהשתתפות הוועדים, והמשיכו לעבוד "בחוסר רצון" ובתפוקה נמוכה של 30%. קבוצות עובדים המתנגדים לרפורמה בנמלים לחצו שלא לחזור לעבודה מלאה ולהמשיך במאבק עד לביטולו של חוק הנמלים החדש, שהתקבל בכנסת לפני שלושה שבועות, ולפיו כל נמל יהפוך לחברה ממשלתית נפרדת.

גורמים בענף הספנות הביעו חשש כי המשך המחלוקות בקרב עובדי הנמלים משמעותו שהתפוקה בנמלים תמשיך להיות נמוכה עוד זמן רב, והנזקים ליצואנים וליבואנים ימשיכו להצטבר.

לפי ההסכם שהושג, ביצוע חוק הנמלים יידחה ב-120 יום, במהלכם לא תתקיים שביתה והמדינה לא תשתמש במספנות ישראל, שהיא חברה פרטית. בהתאם להתקדמות המו"מ על ההסכם הסופי להבטחת זכויות העובדים, תתאפשר דחייה נוספת ביישום החוק, למשך 7 חודשים מאז עבר בכנסת. בתום 7 חודשים, גם אם לא ייחתם ההסכם, יועברו העובדים למסגרת החדשה של חברות הנמל.

עוד סוכם שאם לא יושג הסכם קיבוצי בתום 180 יום נוספים (כשנה מהיום), עובדי הנמלים יקבלו כ-80 מיליון שקל מכספי קרן שתקים רשות הנמלים. בתום 180 יום נוספים (כשנה וחצי מהיום), אם עדיין לא ייחתם הסכם קיבוצי, העובדים עשויים לקבל 70 מיליון שקל נוספים.

שר האוצר, בנימין נתניהו, אמר בעקבות ההסכם: "הרפורמה יצאה לדרך וזה העיקר. החל עידן התחרות בנמלים. נפעיל נמלים נוספים כדי להוזיל את השירות למשתמשים בעשרות אחוזים. נוכל להשלים את ההסכם בתוך שבעת החודשים שהוקצו לנו".

יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, אמר כי "המשבר בנמלים היה מיותר. הוא נגרם בשל שכרון כוח, ביריונות שלטונית ושימוש מופרז בחקיקה על ידי האוצר".

התאחדות התעשיינים עומדת לדרוש מהאוצר פיצוי של 400-300 מיליון שקל בגין נזקים ישירים עקב השביתה. לאחר השביתה הקודמת בנמלים, שהתקיימה באוקטובר 2003 ונמשכה תשעה ימים, קיבלו התעשיינים פיצוי של 150 מיליון שקל.

נשיא התעשיינים, עודד טירה, אמר: "זהו פיצוי חלקי, כיוון שהנזק הכולל שהשביתה גרמה למגזר העסקי מגיע ל-4.8 מיליארד שקל". לדבריו, השביתה גרמה לאובדן 25 אלף מקומות עבודה, בשל הפגיעה במפעלים שלא יכלו לייצא או לייבא חומרי גלם.

נראה כי בסיום המאבק ההסתדרות והעומד בראשה, עמיר פרץ, הם המנצחים לטווח הקצר. ההישג עליו יכול להצביע פרץ הוא דחיית יישום החוק ב-4 חודשים לפחות. בתום תקופה זו, באם יתנהל מו"מ בין הצדדים, אפשר יהיה להמשיך את ההקפאה במשך 3 חודשים נוספים - פרק זמן לא מבוטל במציאות הפוליטית בישראל. הישג נוסף רשם לעצמו פרץ בכך שהצליח לשמר את כוחו בקרב הוועדים החזקים של ההסתדרות, ולהצטייר כמי שדואג לאינטרסים שלהם.

ואולם לטווח הארוך הפסיד פרץ במאבק על הנמלים. למרות הדחייה ביישום החוק החדש, בכל זאת נפתחה הדרך להפיכת כל נמל לחברה ממשלתית נפרדת ובתוך כמה שנים גם להפרטה.

נתניהו רשם הישג חלקי בזכות העברת החוק לרפורמה בנמלים, למרות איום השביתה. אם וכאשר יתבצע השינוי, נתניהו יהיה האיש החתום עליו, גם אם הוא יתבצע תחת שרביטו של שר אוצר אחר. המהלך אותו החל נתניהו יוביל בטווח הארוך ליעילות, והחלשת כוחם של הוועדים החזקים ביותר בישראל.

למרות הישג זה, בטווח הקצר לא הצליח נתניהו לנטרל את עוצמת ועדי העובדים בנמלים, ובמאבקים הנוספים העומדים בפניו יצטרך אולי להעריך מחדש עוצמה זו. כמו כן יישום החוק נדחה לפרק זמן מינימלי של 4 חודשים, היכול להתארך משמעותית. השינויים במערכת הפוליטית עשויים להוביל לדחיות נוספות ביישומו, אף מעבר לתקופה של שבעה חודשים.



נמל חיפה, אתמול. על פי ההסכם בין האוצר להסתדרות נדחתה למעשה הרפורמה המתוכננת בנמלים לפחות עד 2005



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות