בלי חומות

ביריד התיירות הבינלאומי של ברלין נדונו הבעיות העתידות לפגוע בענף בשנים הקרובות, כמו הזדקנות האוכלוסייה באירופה והצפיפות בנתיבי הטיסה

מאת עירית רוזנבלום
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת עירית רוזנבלום

השלג שירד בברלין כיסה אותה במעטה לבן ובוהק, אבל מנחי תוכנית הבוקר בטלוויזיה חלמו על מקום חם, שטוף שמש. על תחושה כזאת, שלפיה המקום הטוב ביותר להימצא בו הוא זה שאינך מצוי בו כרגע, נשענת תעשיית התיירות העולמית.

זה 35 שנה מתקיים במארס יריד התיירות הבינלאומי ITB בברלין שבגרמניה. כ-10,000 מציגים מ-179 גופים ומדינות התחרו השנה על תשומת לבו של קהל המבקרים, שמנה כ-60 אלף גרמנים ועוד כ-60 אלף אנשי מקצוע מרחבי העולם.

ביריד התקיימו כ-300 אירועים, בהם הרצאות וימי עיון, שעסקו בין השאר באתגרים שלפניהם ניצבת תעשיית התיירות, בגלובליזציה, במסחר אלקטרוני ובמערכות הזמנה ממוחשבות. "הקושי למשוך מבקרים לביתן שלך גדל משנה לשנה, בעידן שבו הקשות אחדות על עכבר המחשב מספקות שפע מידע על המתחרים, וכל יעד מתחרה באתרים אחרים בעולם כולו", אמר אחד המציגים.

מטעמים מובנים, על מארגני הביתן הישראלי היה השנה להשקיע מאמצים מיוחדים כדי למשוך מבקרים. בניגוד לביתן שהוצג בשנה הקודמת, ובו סגרו "חומות ירושלים" על הבאים, היה הביתן שעיצבה גילה שקין מאיר פנים ופתוח. צוות בידור הופיע בקטעים מוסיקליים, טיפולי קוסמטיקה הוצעו למבקרים ללא תשלום, וקדרים הכינו כדים לעיני הקהל.

חברת המלונות האמריקאית מריוט אינטרנשיונל הודיעה ביריד על מיזם חדש שלה, בשיתוף חברת האופנה והאביזרים האיטלקית בולגרי. שתי החברות יקימו רשת מלונות מפוארים ויקרים בהשקעה של 140 מיליון דולר. 12 המלונות, של 200-150 חדרים כל אחד, יוקמו בעיקר בערים גדולות כניו יורק, לונדון, פאריס ורומא. המלונות הראשונים אמורים להיפתח במרוצת השנתיים הקרובות.

אחת הבעיות שעלו השנה לדיון ביריד היא צפיפות המטוסים, הגורמת לאיחורים ומסכנת את התנועה ברשת התחבורה האווירית. נמסר כי בתשעה החודשים הראשונים של שנת 2000 יותר מרבע מהטיסות באירופה איחרו להמריא ב-15 דקות לפחות. אחד הפתרונות שהוצעו הוא העברת חלק מהתנועה למרחקים קצרים מן השמים אל הקרקע, לרכבות. השילוב של מסע במטוס וברכבת כבר פועל בכמה מדינות, שבהן הוקמו תחנות רכבת בתוך שדות תעופה.

אחד המשתתפים גרס שבעתיד הלא רחוק, החופשה תתחיל כבר בשדה התעופה. נמלי התעופה יהפכו למעין פארקים נושאיים ומרכזי קניות, שיחזקו את "חוויית שדה התעופה", ויציעו לנוסעים ולמלוויהם מגוון של פעילויות ועיסוקים לפרקי ההמתנה הממושכים בטרמינל, לפני החופשה הנכספת. בשדה התעופה של פרנקפורט כבר הפכו את הנסיעה על המסוע בין הטרמינלים לחוויה של קול וצבע: ציוצי ציפורים ופכפוך מים ואורות סגולים, ירוקים וורודים מתחלפים מלווים את המסע.

IPK, ארגון בינלאומי למעקב אחר תעשיית התיירות, הזהיר מפני שינויים דמוגרפיים הצפויים להתחולל בעשורים הקרובים באירופה. "הירידה באוכלוסיית הארצות המתועשות באירופה וההזדקנות של תושביהן משפיעות באופן ישיר על דרישות השוק", אמר נציג הארגון. לפי נתוני IPK, התייר הגרמני הממוצע, למשל, הוא כיום בן 43, וגילו עולה בשישה חודשים בכל שנה. לפיכך, מעריך הארגון, בעוד 20 שנה ישתנו מאפייני התיירות. הוא ממליץ, למשל, להתאים חבילות נופש פעיל שנות לאוכלוסייה מבוגרת. האוכלוסייה המבוגרת תוכל לפנות סכומים קטנים יותר לחופשות. "התופעה הזאת תיגע בכל תחומי החיים והתיירות בוודאי לא תימלט ממנה", הדגיש נציג IPK.

עם זאת, לפי סקר שפורסם ביריד, אירופאים מטיילים כיום יותר מבעבר ומוציאים יותר כסף בנסיעותיהם. ההוצאה הממוצעת של תייר אירופאי לטיול של עשרה ימים היא כיום 956 דולר.

ברלין, המארחת, נמצאת בשנים האחרונות בתנופה של בנייה ותיירות (עד סוף השנה יהיו בעיר יותר מיטות לתיירים מאשר בניו יורק). פיתוחה של העיר נמשך בקצב מוגבר, והעגורנים שליוו את העיר בשנים האחרונות ישובו לפעולה בקרוב, כשיתחילו בבניית הפרויקט האחרון במתחם פוטסדם, ובו בין השאר שני בתי מלון חדשים - ריץ קרלטון ומריוט, שבנייתם עתידה להסתיים בשנת 2003.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ