הקסם הגיע לאקדמיה

בקונגרס בינלאומי שנערך בתחילת החודש דנו חוקרים בקשר שבין סיפורי הארי פוטר וסיפוריו של טולקין לעלילות האבירים מימי הביניים

לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס

אחרי מיליוני ספרים שהפכו אותו למכשף המלבב ביותר בעידן המודרני, זוכה הארי פוטר להיכנס גם אל היכלי האקדמיה. "אם בודקים היטב, אפשר לזהות בספרים הרבה מרכיבים ארתוריאניים", אומרת התר ארדן, מרצה מאוניברסיטת סינסינטי שכתבה על ההקבלות שבין סיפורי הארי פוטר של ג'יי-קיי רולינג לבין אגדות קלאסיות מימי הביניים. "חלק גדול מאוד מעלילותיו של הארי מגיב על דפוסים עתיקים ונפלאים".

ההרצאה עמדה במרכז הקונגרס הבינלאומי ללימודי ימי הביניים, שהתקיים בתחילת מאי באוניברסיטת מערב מישיגן בקלמאזו ומשך אליו כ-3,000 חוקרים. בהשוואה לנהוג בכינוסים אקדמיים, הכנס השנה היה בלתי מכופתר להפתיע. לא נעשה סינון של מאמרים שהוצגו בו וכמעט כל מי שהיה מעוניין בכך, יכול היה למצוא לעצמו קתדרה פנויה.

אחד הנושאים המרכזיים השנה היה נוכחותם של ארכיטיפים מתקופת ימי הביניים בתרבות הפופולרית העכשווית. בנוסף להארי פוטר, דנו החוקרים בסדרת ספרי ההוביט של ג'יי-אר-אר טולקין, שנהוג לראות בהם סיפורים שעוצבו לפי מודלים מספרות ימי הביניים, וכן בנוכחותן המתמשכת ורבת ההשפעה של דמויות מימי הביניים - כמו מרלין או תומס אקווינס - על התרבות העכשווית. כתריסר מאמרים עסקו בז'אן ד'ארק וכחצי תריסר באשה נוספת, יוצאת דופן לא פחות, הילדרגארד מבינגן.

"אנחנו מדברים על מודלים ועל מסגרות התייחסות", אומר פול א' זרמאך, ראש המכון לימי הביניים בקלמאזו, שאירגן את הקונגרס. "ככל הנראה קיימים דפוסים תרבותיים של ימי הביניים במבנה ההבנה האנושית. אנחנו מחזירים את עצמנו לתוך אגדות המלך ארתור. זה מסביר את הפופולריות הגדולה שלה זוכים סופרים כטולקין ורולינג". בעיני מומחים, התפישות והדפוסים שנטבעו בתקופת ימי הביניים - שנמשכה מסוף המאה ה-5 ועד לאמצע המאה ה-15 באירופה - עדיין עוזרים להבנת העולם העכשווי.

ג'ונתן ג'יל האריס מקולג' איתקה, לדוגמה, נשא בארוחת הערב נאום שבו השווה את חניבעל לקטר, הקניבל הקולנועי המפורסם, לטיטוס אנדרוניקוס, הלוחם השייקספירי שהיה בעל נטיות דומות. "שייקספיר לא פעל בחלל ריק", אומר האריס. "במיוחד במחזותיו המוקדמים, הוא השתמש בקונוונציות שאיפיינו את הדרמה של ימי הביניים. סרטי חניבעל לקטר משתמשים באותה צורה שבחר שייקספיר - דוחפים לך כל הזמן משהו ישר לפרצוף עד שאתה אומר 'זה כבר יותר מדי'".

אחד הנושאים הפופולריים בכינוס השנה היה ג'יי-אר-אר טולקין, שהיה - בנוסף לעבודתו הספרותית - גם מומחה לימי הביניים, פילולוג מאוקספורד, שאמנם לא השלים כמה פרויקטים מחקריים אך הצליח ליצור את אחד העולמות הפנטסטיים האהובים ביותר על קוראי המאה ה-20, והגה את "הארץ התיכונה", שבה התרוצצו הוביטים ושאר יצורים קסומים.

ג'יין צ'נס מאוניברסיטת רייס דיברה על כך שמומחים השוו את היצירה הפנטסטית הראשונה של טולקין, "ההוביט", לסאגה "בייוולף", ואת הטרילוגיה שלו "אדון הטבעות" ליצירתם של ספנסר ומאלורי. "טולקין יצק את האפוסים העתיקים של ימי הביניים אל תבניות של מה שאנחנו מכנים כיום ספרות פנטסטית", אומרת צ'נס. "הוא הדמות המגשרת בין שתי התקופות התרבותיות ומעדכנו של הז'אנר הפנטסטי. הארי פוטר ספוג באתוס של 'הארץ התיכונה', שלפיו האיש הפשוט או הקטן זוכה, בסופו של דבר, בניצחונות גדולים".

ברוח האווירה הבלתי רשמית ששררה בקונגרס, הופיעו המרצות שדנו בהארי פוטר כמכשפות מסגל המורים בהוגוורטס, בית הספר שבו למד הארי את מקצוע הקוסמות. בהרצאתן ערכו החוקרות השוואה בין הוגוורטס לחצר המלך ארתור. המרצות, התר ארדן וקתרין לורנץ, עמדו בתחילה על נקודות הדמיון הפיסיות שבין שני העולמות, כמו דלתות בלתי נראות, בעלי חיים קסומים והשימוש בנייר קלף, חותמות שעווה וסמלי אבירות. בהמשך הצביעו על תחבולות תמטיות משותפות, כגון הקלות שבה מסוגלות הדמויות לעבור בין העולמות הטבעיים לעל-טבעיים.

"כמו ארתור, הארי נועד לשמש דוגמה ומופת במאבקו נגד כוחות הרשע והכאוס", אומרת ארדן. "אפשר לקשר את הפופולריות המדהימה של עלילות פוטר אל האופן שבו הן משקפות את קסמי העולם הארתוריאני שמסתתרים מאחוריהן. הן פורשות לפני הקורא תמונה של קהילה נפלאה שמורכבת מאנשים יוצאים מן הכלל ושמרוכזת סביב הגיבור, המנהיג העל-אנושי, שהוא הנפלא מכולם.

"יש בכך כדי להסביר את העובדה שנושאים מימי הביניים ממשיכים לרתק אותנו", היא מוסיפה. "הגיבור עצמו, בין אם מדובר בארתור או פרסיוול ובין אם בהארי פוטר, מראה לנו שילד יתום, רגיל לכאורה, יכול להיות בעצם אדם יוצא דופן. אולי התכונה החשובה ביותר המשותפת להארי ולגיבור הארתוריאני היא ששניהם מדגימים לפנינו את כוחו של הדמיון לחולל תמורות בגבולות המוכרים בין דברים לבני אדם, ולהראות לנו את האפשרויות הגלומות בעולמות אחרים".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ