קאר מחדשת הפעילות בצל האסון

מחצית מהעובדים של חברת ההשקעות בניו יורק נעדרים ואילו המחצית השנייה שרויה באבל

מאת לסלי, יין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת לסלי, יין

ניו יורק טיימס

ניו יורק. כשדידייה וארלה, המנכ"ל יליד צרפת של חברת המסחר בחוזים עתידיים על סחורות קאר פיוצ'רס (Carr Futures), ערך בעבר תרגול של מצבי חירום, הוא התמקד במעבר מהיר וחלק למערכות מחשבים ולמרכזות טלפונים חלופיות. "הנחת היסוד בכל התוכניות שלנו היא שהעובדים יהיו בסדר ושנמשיך לנהל את החברה שלנו", אמר וארלה במשרדו שבמרכז מנהטן. "מעולם לא גיבשנו תוכניות חירום למצב של נעדרים".

אך כעת רבים מהעובדים נעדרים - כמחצית מהעובדים בניו יורק, שעבדו בקומה 92 של בניין מס' 1 במרכז הסחר העולמי. כל מי שהיה בעבודה באותו יום - 69 מ-145 עובדים - נעדר. השורדים היחידים את מתקפת הטרור הם עובדים שהגיעו מאוחר, היו בחופשה או נעדרו מהמשרד מסיבה אחרת. הנעדרים הם 10% מכוח העבודה הגלובלי של קאר, אשר לה משרדים בשיקגו, פאריס וטוקיו.

כעת, לאחר שכמחצית מהעובדים בניו יורק איבדו ככל הנראה את חייהם והמחצית השנייה שרויה באבל שאינו מאפשר עבודה רגילה, וארלה מארגן טקסי זיכרון, נפגש עם משפחות של עובדים נעדרים במרכז אבל מיוחד שהוקם במלון וולדורף אסטוריה, מפקח על פעילות המסחר ממשרדים זמניים שנשכרו בלונג איילנד ומשגיח על מעבר עובדים ממשרדים אחרים של קאר, בעיקר מהמטה בשיקגו, לניו יורק.

חלק ניכר מהחברה של וארלה, שאותה הקים לפני 15 שנה והפך לכוח מסחר גלובלי - החברה מנהלת נכסים בשווי של 1.9 מיליארד דולר, והיא אחת מעשר חברות המסחר בסחורות הגדולות בעולם - נעלם. תשעה מעשרת הסחרנים של קאר בבורסת הסחורות של ניו יורק נעדרים. כולם באו לישיבה במרכז הסחר העולמי ב-11 בספטמבר. מחצית מסחרני המט"ח נעדרים. מנהלים בכירים וסחרנים צעירים שהיו אמונים על הפעילות המרכזית של קאר - זהב, מתכות ונגזרות פיננסיות - נעדרים. הפעילות בחברה נמשכת - בקושי. היא הועברה למשרדים חלופיים, ועובדים מניו יורק ומשיקגו מכונסים בלונג איילנד.

"זה ה'בייבי' שלי", אמר וארלה, שהיה בחופשה בספרד בעת ההתקפות. כמה דקות אחרי ששמע על ההתקפה, התקשר וארלה למשרד בשיקגו כדי להקים מרכז חירום לעובדים, והחל בדרך ארוכה לניו יורק. הוא טס מברצלונה לפאריס, ומשם ללונדון ואז למונטריאל, שם שכר מכונית ונהג שבע שעות לניו יורק.

וארלה, איש מחויך המתאר את עצמו כאמריקאי עם מבטא צרפתי - הוא מבטא את שמה של עיר המטה של קאר "שקגו" - הקים את קאר "מאפס", כדבריו. הוא נמשך "לרוח היזמות" של עסקי הסחורות כבר כשהגיע מפאריס לארה"ב. הוא הקים את קאר כחברה בת של קבוצת הבנקאות הצרפתית קרדי אגריקול אינדו-סואץ.

קאר הוא שם מוכר בעולם הסחורות והנגזרות הפיננסיות, ווארלה מתואר כאיש שידע כיצד להרחיב את פעילותה. ב-1997 הוא רכש את פעילות החוזים העתידיים של דין ויטר, שהעסיקה 300 עובדים. רבים מהם חוו את הפיגוע במרכז הסחר העולמי ב-1993.

וארלה מתאר בגאווה את השנים שאחרי העסקה. "פיתחנו את החברה", אמר, "כמו משפחה מלוכדת. היינו הצוות הטוב ביותר בתעשייה". ואכן, המחצית הראשונה של 2001 היתה אחת התקופות הטובות ביותר בתולדות החברה, מכיוון שמשקיעים רבים עברו ממניות ואיגרות חוב לחוזים עתידיים.

העובדים ששרדו מנסים לחזור לעבודה, אך הם עדיין בהלם. כמה מהם עושים את דרכם הלוך וחזור בין המשרדים של קרדי אגריקול אינדו-סואץ, שם הם עובדים לעת עתה, למרכז האבל בוולדורף אסטוריה, שבו נתלו תצלומים של העובדים הנעדרים על לוח מיוחד.

"אף אחד לא ירד", אמר דיוויד מנגולד, סגן נשיא בכיר בקאר, שהיה במקסיקו באותו יום. "אין שם סיפורים עם סוף טוב". בעוד מנגולד מדבר, כשהוא יושב על ספה בחדרו של וארלה, מתחיל מייקל פראולי, סגן נשיא אחר, האחראי על פעילות המסחר במתכות של קאר, לתאר כיצד היה בלונדון בעת ההתקפה, וניהל שיחת ועידה עם עמיתיו בניו יורק. "שמענו רעש נורא ברמקול", אמר פראולי. "שמענו את ההתרסקות ואנשים צועקים, ואז הקו מת". המטוס התרסק ארבע קומות מעל המשרדים של קאר.

המשרד בלונדון ניסה לחדש את הקשר עם ניו יורק, וכמה מהעובדים אכן הצליחו. מנגולד ופראולי מתקשים להבין מדוע אף אחד מהעובדים של קאר לא שרד, בעוד שאחרים, בקומות גבוהות יותר, הצליחו לצאת.

"אחד מהעובדים שלנו הצליח להתקשר לאשתו ב-9:22 ולומר שהכל בסדר, שיש להם אוויר", אמר פראולי. "אני חושב שחלק הצליחו לרדת לקומת הכניסה", אבל אף אחד לא הצליח לצאת. כעת עסוקה קאר גם בהקמת קרן מיוחדת למשפחות של העובדים הנעדרים.

"עד שזה קרה, עבדנו קשה וטוב מבעבר", אמר מנגולד. "התחרות בין שולחנות המסחר בסחורות שונות היתה נהדרת - מי ישיג תוצאות עוד יותר טובות", אמר מנגולד.

קאר חידשה את הפעילות של המשרד בניו יורק בלונג איילנד סיטי, עם מחשבים ופקסימיליות שכורים. כמה שולחנות עדיין לא חזרו לפעילות, כמו שולחן המט"ח, שאיבד חמישה מעשרה עובדים, ועדיין מנסה להשלים את משימות הסליקה של עסקות שבוצעו בעת התרסקות המטוס. עובדים אחרים מנסים לשחזר עסקות באנרגיה, שעל אף המחשוב עדיין מחייבות מידע מסחרנים - מידע חסר.

"בחוזים העתידיים לבדם היו לנו 30 אנשי מינהלה", אמרה החברה, "ו-15 במסחר במט"ח. כעת נותרו 10". מעבר לכך מנסה המינהלה לטפל בפקודות מסחר חדשות. נפח הפעילות נמוך בכ-40% מהרגיל, אך החברה אומרת כי כך קורה גם בחברות אחרות, בשל קיצור שעות המסחר.

מריאן האנסן, סגנית נשיא בקאר, עובדת על סליקה של עסקות מט"ח עם צוות של חמישה עובדים במקום עשרה. "אנחנו מנסים להבטיח שהמצב לא ייצא מכלל שליטה", אמרה. אך היא ועובדים אחרים מעידים כי הם מתקשים לעבוד. "אני מדברת עם המשפחות של הנעדרים. זה נראה לי הרבה יותר חשוב מהעסקים שלנו כאן. אבל אני מכריחה את עצמי להתרכז. כשאנשים החלו להגיע לעבודה השבוע, כולם בכו והתחבקו. ואז החלו להתקשר לקוחות ולומר כמה הם שמחים לשמוע את הקולות שלנו".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ