לחשוף את הרוע - סרטיו של סטנלי קובריק

"לוליטה", "התפוז המכני", "בארי לינדון", "הניצוץ", "מטאל ג'אקט" (110 שקלים כל אחד, הפצה: גלובוס יונייטד). הסרטים מתורגמים לעברית. למכירה ולהשכרה

מאת גואל פינטו
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת גואל פינטו

שלושה אירועים קולנועיים הקשורים לבמאי המנוח סטנלי קובריק מתרחשים כעת בישראל: יציאתו לאקרנים של הסרט ".A.I" (אינטליגנציה מלאכותית) בבימויו של סטיוון ספילברג, על פי רעיון של קובריק; הגעתו של המפיק יאן הרלן - שהפיק רבים מסרטיו של קובריק, לרגל הקרנת סרטו התיעודי "סטנלי קובריק - חיים בתמונות"; וסדרה של חמישה מסרטי קובריק היוצאים בפורמט די-וי-די מחודש, בתרגום לעברית.

באנגליה יצר קובריק את סרטיו החשובים ביותר, שחלק מהם יוצאים כעת בחבילת די-וי-די. סרטו הראשון שם היה "לוליטה" (1962), על פי ספרו של ולדימיר נבוקוב. הסרט מביא את סיפורו של סופר המתאהב בצעירה בת 14. העיבוד לרומן הפרובוקטיווי נעשה בזהירות רבה, ולמרות זאת חולל שערורייה. בסופו של דבר נחל הסרט הצלחה, ואף היה מועמד לפרס אוסקר על התסריט ולפרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה.

תשע שנים לאחר מכן, יצר קובריק את "התפוז המכני" (1971), על פי ספרו של אנתוני ברג'ס, שעורר חילוקי דעות בשל גילויי האלימות הקשים שבו. הסרט עוסק במסע מחריד הכולל אונס ורצח, שמבצעת קבוצת צעירים אלימה ואכזרית. הסרט, בכיכובו של מלקולם מקדואל, היה מועמד לארבעה פרסי אוסקר וזכה להצלחה בעיקר באירופה.

סרטו הבא של קובריק, "בארי לינדון" (1975), מבוסס על רומן של הסופר בן המאה ה-19 ויליאם תאקרי. הסרט מתאר צעיר בן המעמד הבינוני, המנסה לרכוש לעצמו מעמד על ידי פיתוי נשים, הימורים וקרבות סיף. קובריק, בניסיון ללכוד את רוח התקופה, צילם את הסרט כולו באמצעות תאורה טבעית בלבד, ואף פיתח עם הצלם שלו, ג'ון אלקוט, את היכולת לצלם לאור נרות. הסרט היה מועמד לשבעה פרסי אוסקר וזכה בארבעה.

ב-1980,יצר קובריק את אחד מסרטי האימה הטובים ביותר - "הניצוץ", בכיכובו של ג'ק ניקולסון. במרכז הסרט סופר שאיבד את השראתו ועובר לגור עם אשתו ובנו במלון מבודד ורדוף רוחות, בו הוא מאבד את שפיות דתעו. בפורמט הדי-וי-די תוספת מעניינת - סרט תיעודי שצילמה ויוויאן קובריק, בתו של הבמאי, באתר הצילומים. הערות הבמאית שנוספו 23 שנה לאחר צילום הסרט מוסיפות לו פרספקטיווה מעניינת, אך יש אפשרות לצפות בו גם בלעדיהן. קובריק ידוע כבמאי ששנא להצטלם וזאת הזדמנות לראות אותו עובד ומדריך את שחקניו.

סרטו הבא של קובריק, "מטאל ג'אקט" (1987), הוא סרט מלחמה מצמרר, המביא למסך את זוועות מלחמת וייטנאם ואת השפעתה על הלוחמים בה. הסרט מחולק לשניים - בחלק הראשון פוגשים הצופים את קבוצת המתגייסים, ובחלק השני מתוארות הזוועות שהם חווים.

הצפייה בחמישה הסרטים הללו של קובריק ממחישה את מקומו כיוצר חשוב בעל ראייה ביקורתית. הוליווד מעולם לא ביטאה הערכה מקצועית אליו, ומעולם לא העניקה לו את פרס האוסקר על בימוי או על הסרט הטוב ביותר.

כתבות מומלצות

עוברת אורח ליד מתקן למסכות נגד קורונה ב הרצליה

A woman walks past a stack of used and discarded surgical masks hanging allong a fence in Israel's Mediterranean coastal city of Herzliya on January 3, 2022. (Photo by JACK GUEZ / AFP)

מסכה מסכות
קורונה
הקורונה
וירוס
נגיף
מגיפה
מגיפת
מגפה
מגפת
מחלה
בריאות 
עולמית
corona
coronavirus disease 2019
coronavirus disease 2020

קוביד
COVID 19
COVID-19

מיליון כניסות בשבוע: ההצלחה המפתיעה של אתר נתוני הקורונה של משרד הבריאות

נעה אילן, "דואט", 2020

צפיתי, האזנתי, התקרבתי, צילמתי, עליתי וירדתי 4 קומות. לא הבנתי

מנהיג מפלגת חוק וצדק ירוסלב קצ'ינסקי בוורשה, בפברואר

האיש החזק בפולין לעג לטרנסים: "אני לא ולדיסלב, מעכשיו אני זושה"

מפגינה בעד הזכות להפלות מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון

לא להאמין, אבל בחשיכה הזאת אפשר בכל זאת למצוא נקודת אור

מתוך "אלביס". בלי גילויים סנסציוניים

כמי שהיה עד לתופעת אלביס בשנות ה-50, אני ממליץ על צפייה בסרט

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ