ממלאי המקום

עקב סדרת ביטולים של אמנים מחו"ל, פסטיבל תל אביב הכניס תחת מטרייתו עוד מופעים מקומיים, שרק מעטים מהם יועלו בבכורה

מאת ציפי שוחט
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת ציפי שוחט

פסטיבל תל אביב-יפו, שיחל ב-10 בנובמבר, הולך ומקבל צביון ישראלי, עקב הביטולים הרבים של להקות ואמנים מחו"ל. מרבית הביטולים נובעים מהחשש של אמנים לבוא לישראל בתקופה זו. המגמה הזאת, שהחלה כבר בשנה שעברה בפסטיבל תל אביב הראשון, מקשה על המארגנים - אגף התרבות והאמנויות של עיריית תל אביב - למלא בתוכן את הצהרתם כי הפסטיבל יהפוך את תל אביב למרכז תרבות עולמי.

עד כה בוטלו כמה מהמופעים המרכזיים בפסטיבל: המחזמר הדרום אפריקאי "אפריקן פוטפרינט", בלט ציריך, הלהקה הניו יורקית "קליזמטיקס", תיאטרון המחול "לה פורה", ורקדן הפלנמנקו חואקין קורטז. בנוסף בוטל המופע של אנסבל תמנה בראור ואלי מאירי, שלא מסיבות פוליטיות. לפי שעה אין נתונים על מכירת הכרטיסים לפסטיבל, שהחלה רק לפני ימים אחדים, אבל אין ספק כי הוא יוצא לדרך מוכה וחבול.

הביטולים הרבים נובעים גם מהאופן שבו הפסטיבל מתנהל: המופעים נרכשים בחו"ל על ידי אמרגנים פרטיים, הם אלה שאחראים להם והם אלה שיספגו את ההפסדים, אם יהיו. הפסטיבל, שתקציבו זעום, כ-2.5 מיליון שקל בלבד, נושא רק בעלות האולם ומממן פרסום ויחסי ציבור, ובמקרים אחדים - גם נותן רשת ביטחון צרה למופעים ואמרגנים מסוימים. בכך הוא שונה מפסטיבל ישראל, למשל, שקונה בעצמו את ההפקות ואחראי להן גם כלכלית.

יוסי מר חיים, המפיק האמנותי של הפסטיבל, ממחיש את הבעייתיות שיוצר מבנה הניהול הזה, שבו הפסטיבל למעשה תלוי באמרגנים, ואלה מצדם חוששים מהפסדים. "'לה פורה' וחואקין קורטז לא ביטלו בעצם את בואם", אומר מר חיים, "אלא רק הודיעו שנוכח המצב הם לא מוכנים להתחייב. אבל משרד האמרגנות מולטי מדיה הודיע לנו, שהם לא יכולים לקחת על עצמם את המשך הטיפול בהם, משום שמדובר בהוצאות ובסיכונים נוספים".

חוסר הבהירות בנוגע לבואם של להקות ואמנים זרים הביא את מר חיים להחלטה מודעת, לדבריו, להגדיל את המשבצת הישראלית בפסטיבל - מה שעושה אותו לישראלי הרבה יותר מבינלאומי. "כשחרב הביטולים מתנופפת כל הזמן, אנחנו מרגישים לא בטוחים", אומר מר חיים, "מספיק שסולן או נגן חוששים להגיע, ומופע שלם מתבטל. הביטולים האלה גם מפחיתים את אמון הציבור בפסטיבל.

"התעקשתי שהתחום הישראלי יהיה גדול יותר מהסיבה הפשוטה שהפקות חוץ תמיד יכולות לבטל את בואן, וההפקות הישראליות בטוחות הרבה יותר. אם אהיה המפיק האמנותי גם בשנה הבאה, אנסה לחזק עוד יותר את חלקם של המופעים הישראליים, ואשתדל גם שחלק מהתקציב המיועד לאמני חוץ ייועד לאמנים מקומיים".

נוכח הדברים האלה, מתעוררת השאלה אם יש מקום לפסטיבל בינלאומי כמו זה שפסטיבל תל אביב מתיימר להיות, ואולי יש לשקול ברצינות אפשרות להקים במקומו פסטיבל חדש, ישראלי-תל-אביבי, לאמנויות הבמה. פסטיבל כזה, שטרם הוקם כמותו, עשוי לתרום יותר לאמנים ולקהל המקומי.

בימים האחרונים נוספו לפסטיבל עוד מופעים מקומיים רבים - אבל רק חלקם יועלו בו בבכורה. ככלל, מתעורר הרושם שכמעט כל מה שמועלה בעיר תל אביב בתאריכי הפסטיבל קיבל את חסותו: התיאטרון הערבי-עברי ביפו מעלה לקראת הפסטיבל בכורה של ההצגה "געגועים" בבימויו של יגאל עזרתי וכן את "גברים בשמש", הפקה משותפת של התיאטרון עם בית הספר לדרמה של סמינר הקיבוצים. בתיאטרון הערבי-עברי ביפו יתארחו גם הפקות של תיאטרונים אחרים, ובהן "נחיתה מאולצת" של תיאטרון אל-חכוואתי ממזרח ירושלים; "נון סטופ קפה" של קבוצת הנוער הייצוגית של מרכז ביכורי העיתים, שעובדת בשיתוף עם נערים מרמלה; וכן עוד שתי הפקות של המרכז לתיאטרון בעכו: "תפילה", שפתחה את פסטיבל עכו ותהיה אחד ממופעי הפתיחה של פסטיבל תל אביב, ו"ירח מלא".

עוד צורפו לפסטיבל שלוש הפקות של תיאטרון הסמטה ביפו, שרק את מהן, "המספריים של מוני", עולה בבכורה. השתיים האחרות הן "החשפנית" ו"שייקספיר - מה זה הדבר הזה?".

עוד נוספו תחת מטריית הפסטיבל: ערב מקהלות במרכז ענב - מפגש המקהלות התל אביביות "בת קול", מקהלת הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, ומקהלת "מעיין", המקהלה הייצוגית של המחלקה למופעים בעיריית תל אביב; ואופרה קאמרית שהלחין משה זורמן על פי "פונדק הרוחות" של נתן אלתרמן, עם התזמורת הקאמרית רמת גן בניצוח אביב רון.

עוד נוספו לפסטיבל מיצג של אורן פרבדה, שיתקיים באולם הכניסה של תיאטרון תמונע; ערב מחווה לכנר להקת הברירה הטבעית, סמסון קהמקר, שבו ישתתפו בין השאר אהוד בנאי, דוד ד'אור, אתי אנקרי ולהקת מתופפים; וכן שני קונצרטים של מוסיקה קלאסית מן המזרח הקרוב שילוו בהרצאה.

לכך יש להוסיף את המופעים המקומיים שנכנסו לתוכנית הפסטיבל עוד לפני הביטולים של ביקורי הלהקות מחו"ל, ובהם: פסטיבל התיאטרונטו בהבימה; ההצגות "חלום ליל קיץ" של תיאטרון גשר, "מכתב לנועה" של בית לסין, "אטום" של הקאמרי, "הקיץ האחרון" של תיאטרון באר שבע, ו"נערי הזהב - די גאלדענע יאטן" של תיאטרון היידישפיל.

בנוסף יוצגו פרויקט של האופרה הישראלית עם תושבי שכונת התקווה - "הספר", על פי רוסיני; ערב מחווה לישועה אזולאי; קונצרט עשור ללהקת "בוסתן אברהם"; להקת "נשות חווה", קונצרט חזנות בבית הכנסת הגדול; פרויקט המחול "הרמת מסך" במרכז סוזן דלל; בכורה של להקת הבלט הישראלי "באך דוויז'ין"; ומופע למען ילדי וראייטי, "לב הזהב".

עם המופעים הבולטים מחו"ל שיתקיימו בפסטיבל - אם לא יהיו ביטולים נוספים - נמנים האופרה "לה טראוויאטה" בכיכר של האופרה הישראלית, הפותחת את הפסטיבל, והופעתו של זמר הבריטון האוסטרי וולפגנג הולצמאייר ב"מסע החורף של שוברט". עוד בפסטיבל, להקת המחול "סולטנס אוף דה דאנס"; מופע פלמנקו של אנטוניו מרקז; ההצגות "נשות פיקאסו" מאנגליה ו"אילוף הסוררת" מפולין, וכן מופע קומי של תיאטרון "יילנה" מספרד; אנסמבל "פלוריאה" מצ'כיה עם זמרים ישראלים מ"האנסמבל הקולי החדש"; הלהקה האירית "דרוויש"; הזמרת הצ'כית ורה בילה; הזמרת היוונייה פאני קסנאקי; הלהקה הטורקית "יני טרקי"; הזמר הרוסי אולג גזמנוב; חמישיית פבלו זיגלר במופע טנגו ג'ז; נגן הסקסופון רוברטו אוטביינו; ונגן הג'ז אל דימיולה, שייתכן כי יארח עוד אמנים.

כתבות מומלצות

ערן זהבי. יכול לכתוב מחדש תסריט ידוע

שש שנים אחרי שעזב, זהבי לא יכול היה לבחור תזמון טוב יותר לחזרתו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושופטת העליון איימי קוני בארט בבית הלבן, ב-2020. עם הופעת בארט הרסן של השמרנים בעליון הותר

בארה"ב החל עידן חדש של אקטיביזם שיפוטי ימני, שלא ייעצר בהפלות

שלט נגד הפלות ליד הכניסה לבית הרופאים רחוב ריינס פרישמן תל אביב 
השלט-של עמותת אפרת

בשם חופש הביטוי מסרבת עיריית תל אביב  להסיר פרסום נגד הפלות בכניסה למרפאה העורכת אותן 
הפגנה
הפגנות
הפלות
נגד
הריון
שלטים
תא
בית רופאים

בישראל השליטה על הריונה של אישה מעולם לא היתה בידיה

איור של בחורה אומרת לבחור: "אסור ללכת לישון כועסים"

ישבנו באוטו, דיברנו על הריב ואז הוא הוציא שקית. זו היתה מחווה מדויקת

Vivo V23

עם מראה של אייפון וערכה נדיבה: המותג הסיני הגיע סוף סוף לישראל

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ