התע"א גברה על אלביט במכרז להשבחת מטוסים

מאת אמנון ברזילי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת אמנון ברזילי

תחרות עזה שהתנהלה בין שתי החברות הישראליות, התעשייה האווירית (תע"א) ואלביט מערכות, על השבחת מטוסי התובלה של חיל האוויר הטורקי מסוג הרקולס (C-130) הסתיימה בנצחון התע"א, שקיצצה יותר מ-50% מהצעת המחיר האחרונה שהוגשה למשרד הביטחון הטורקי. למרות ההודעה על נצחונה, משהה משרד הביטחון הטורקי את החתימה הסופית על החוזה. הצעת המחיר בשיאה של התחרות היתה כ-22 מיליון דולר, אך התע"א הוכרזה כזוכה לאחר שהסכימה לבצע את עבודות ההשבחה ב-8 מיליון דולר בלבד.

למכרז להשבחת מטוסי התובלה מסוג C-130 של חיל האוויר הטורקי ניגשו חברות רבות, בעיקר אמריקאיות, בהן חברות הקרובות ליצרנית המטוסים לוקהיד מרטין. למרות זאת נשרו כל החברות מהתחרות ולשלב הרשימה האחרונה נותרו שתי החברות הישראליות, הנחשבות כיום למובילות בעולם בהשבחות מטוסים. המוניטין שלהן הוא בהיקף העבודות ובעיקר במגוון היכולות שצברו להשביח מטוסי קרב ותובלה וכן מסוקים המיוצרים במערב ובמזרח.

בסלון האווירי שנערך ביוני השנה הציגה התע"א לראשונה את חבילת ההשבחה המתקדמת שפותחה עבור תא הטייס של מטוס ההרקולס. את עבודות האינטגרציה מבצע מפעל להב שבחטיבת כלי הטיס הצבאיים של התע"א. ההשבחה מאריכה את חיי המטוס, משפרת את ביצועיו ומורידה את עלויותיו. היכולות החדשות האלה מושגות באמצעות עיצוב מחודש של תא הטייס, התקנת צגים חדישים והתקנה של מערכות מחשוב מתקדמות.

ההחלטה לפתח חבילת השבחה למטוסי הרקולס (המכונים "קרנף" בחיל האוויר הישראלי), נועדה לספק פתרון לחילות אוויר המחזיקים מאות מטוסים מסוג זה ומתקשים לגייס את הכספים הדרושים לרכישת הדור החדש של המטוס (C-130J).

התע"א ואלביט מערכות משתפות פעולה בטורקיה בהשבחת מטוסי הקרב מסוג פנטום ואף 5 של חיל האוויר הטורקי. למרות זאת היתה התחרות ביניהן מלווה בהשמצות ובהאשמות הדדיות, ונסיונות משרד הביטחון לשכנע את שתי החברות להגיש הצעה משותפת נכשלו.

הנהלת התע"א סירבה להגיב על התחרות האחרונה, אך מקורות בחברה ציינו כי לפעמים יש להביא בחשבון שיקולים אסטרטגיים ארוכי טווח בהחלטות לקבלת עבודות, והמכרז הטורקי להשבחת מטוסי ההרקולס מדגים מקרה כזה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ