ביהמ"ש: מותר לילדים לשחק במשחקי מחשב אלימים

ארה"ב/ אינדיאנפוליס תפצה את תעשיית משחקי המחשב לאחר שהגבילה את השימוש בהם

מאת שחר סמוחה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת שחר סמוחה

בית משפט פדרלי מחוזי בארה"ב קבע בשבוע שעבר כי עיריית אינדיאנפוליס תשלם הוצאות משפט בסך 318 אלף דולר לתעשיית משחקי המחשב והווידאו האמריקאית. זאת, לאחר שבאוקטובר אישרר בית המשפט העליון של ארה"ב פסיקה שקבעה כי הגבלת הגיל שהטילה עיריית אינדיאנפוליס על שימוש במשחקי מחשב אלימים באולמות משחקים (arcades) נוגדת את חופש הביטוי.

תחילתו של הסיפור בחוק עזר עירוני שחוקקה עיריית אינדיאנפוליס ביולי 2000, המחייב בעלי אולמות משחק להפריד על ידי קיר או מחיצה את המכונות המריצות על גביהן משחקים אלימים. החוק גם אסר על ילדים מתחת לגיל 18 לשחק במשחקים אלימים.

בנימוקו לחקיקה הסתמך התובע המחוזי של אינדיאנפוליס סקוט צ'ין, על מחקרים שהצביעו על קשר בין משחק בכותרים אלימים לבין התנהגות אלימה. ואולם בית המשפט הפדרלי קבע כבר באוקטובר 2000, חודש לאחר שחוק העזר העירוני נכנס לתוקפו, כי אין הוכחות לקשר בין אלימות אמיתית, למשחק במשחקים אלימים; וכי ניסיון להגן על ילדים מחשיפה לתוכן ממוחשב אלים הינו "לא מעשי ואף מושחת". זאת, מכיוון שיש בכך פגיעה בחופש הביטוי, העיסוק והאמנות.

העירייה עירערה על ההחלטה לבית המשפט העליון בארה"ב, ואולם במארס 2001 הודיע בית המשפט העליון כי הוא מסרב לדון בערעור ובכך הוא משאיר על כנה את החלטת הערכאה הנמוכה יותר. כעת, קבע בית המשפט הפדרלי כי עיריית אינדיאנפוליס תחויב במימון הוצאות המשפט של תעשיית המשחקים.

מאז הטבח שביצעו שני תלמידי תיכון "קולומביין" בליטלטון קולוראדו בחבריהם ובמוריהם באפריל 99', נמצאית תעשיית הבידור האלקטרוני בארה"ב תחת מתקפה של חלקים בציבור, בתקשורת ובמערכת הפוליטית בארה"ב. בחיפוש בביתם של שני הנערים שביצעו את הטבח נמצאו בזמנו עותקים של Doom ושל Duke Nukem - שני משחקים המבוססים על ירי בלתי פוסק בכל מה שזז על המסך.

הורי התלמידים שנרצחו הגישו זמן קצר לאחר אותו גילוי "דרמטי" תביעה נגד תעשיית המשחקים, בטענה שיכולת הירי הגבוהה של שני הרוצחים היא תוצאה ישירה של משחק אינטנסיווי באותם כותרים. התביעה נדחתה, ואולם הסערה הציבורית לא שככה.

בעוד שרוב השמאל האמריקאי השתמש בטבח כדי להעלות שוב לסדר היום את סוגיית מכירתם של כלי נשק בארה"ב, בחרו הרפובליקאים שמתנגדים לחקיקה כזאת (ה-NRA, שדולת הנשק, היא מהתורמים הגדולים של המפלגה) להניע קמפיין נגדי שעיקרו הפניית תשומת הלב אל הוליווד ואל תעשיית משחקי המחשב. בלחץ הציבור והפוליטיקאים, הקצה הנשיא לשעבר, ביל קלינטון, 10 מיליון דולר למימון מחקר שיבדוק את הקשר בין משחקים לאלימות, ואולם קשר כזה לא נמצא.

בעשר השנים האחרונות שבהם הפכו משחקי המחשב לצורת בילוי פופולרית במיוחד בקרב ילדים ובני נוער בעולם המערבי, והאלימות שבהם רק גברה והפכה גרפית יותר ויותר כתוצאה משיפורים דרמטיים ביכולת העיבוד הגרפית של המחשבים, חלה דווקא ירידה דרמטית בשיעור הפשיעה בארה"ב.

בין 1993 ל-2000 חלה ירידה של 60% במספר מעשי האונס בארה"ב וירידה של 52.5% במספר מקרי התקיפות האלימות במדינה. אם טענותיהם של השמרנים בארה"ב היו נכונות, שפע המשחקים האלימים שפותחו בשנים האחרונות היה לכאורה אמור לגרום לרמת הפשיעה לעלות, או לפחות להישאר בעינה.

המסר ששלח בית המשפט לעיריית אינדיאנפוליס הוא חד משמעי: רשויות המנסות לפגוע בחופש הביטוי ללא בסיס עובדתי לטענותיהן, ישלמו על כך. יהיה מעניין לראות מה תהיה השפעת הפסיקה על תיקים דומים שמתנהלים בפלורידה, בקליפורניה ובמיזורי..

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ