מסלול לסרטים ניסיוניים בקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה

הקרן תקצה 400 אלף שקל לסרטים, שיוקרנו בטלוויזיה או בחלל מוזיאלי. האוצרת נעמי אביב תבחר בפרויקטים ותלווה את העשייה

מאת דנה גילרמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת דנה גילרמן

ההודעה הרשמית על פתיחת מסלול חדש לסרטים ניסיוניים בקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה נפתחת בציטוט של הבמאי פרנסיס פורד קופולה מ-1993. "במאי קולנוע הוא אחד התפקידים הדיקטטוריים האחרונים שעוד נותרו בעולם שהופך יותר ויותר דמוקרטי. אבל בשבילי, התקווה הגדולה ביותר היא שעכשיו, כשיש מצלמות וידיאו קטנות, אנשים שבדרך כלל לא היו עושים סרטים יתחילו לעשות אותם... אחת ולתמיד כל הדיבור סביב 'המקצוענות' של הקולנוע יעבור מן העולם, לנצח, והקולנוע ייהפך לצורה של אמנות".

דוד פישר, מנכ"ל הקרן החדשה, מאמין שצריך לאפשר את "הדמוקרטיזציה של המדיום". לאחר שעות של צפייה בסרטים ניסיוניים וביצירות וידיאו, לאחר שהבין שהיום כמעט כל אדם שיש לו כישרון, מצלמה ומעט כסף יכול לעשות סרט, החליט פישר להקצות מעט ממשאבי הקרן לעשייה ניסיונית. אמנם מדובר במסלול חדש עם סכום התחלתי של 400 אלף שקל, אבל במונחים של אמני וידיאו, שחיים על תקציביה הדלים מאוד של הסצינה הפלסטית, ושואפים ליהנות מתקציביו הנדיבים של חוק הקולנוע, זהו סכום נכבד למדי.

מטרת הפרויקט היא לתמוך בעבודות שיוצגו בטלוויזיה ובחלל מוזיאלי. "ברור לי שבתחום הניסיוני אי אפשר לצפות שכל הסרטים יהיו מיועדים לשידור בטלוויזיה. לכן ויתרנו על הסעיף המציין ששידור בטלוויזיה הציבורית הוא תנאי לתמיכה", אומר פישר. "אנחנו מוכנים לממן עבודות שבסופו של דבר יוצגו רק בגלריות ובמוזיאונים, אנחנו רוצים לשתף פעולה עם מוסדות מסוג זה, ואנחנו מקווים ללוות את העבודות בקטלוג".

פישר מציין שכבר בשנה שחלפה אושרו בקרן כמה פרויקטים ניסיוניים, בהם "מקום" של עמית גורן, שבו השתתפו כ-20 אמנים וקולנוענים; סרט של נועם משולם שעוסק במותו של הילד מוחמד דורה ובלינץ' בחיילי צה"ל, על ידי שילוב של אנימציה וחומרים חדשותיים; וגם סדרה חדשה על קיוסקים בתל אביב שתצולם בכמה מצלמות.

השנה הוחלט למסד את הסרט הניסיוני כמסלול נפרד שינוהל על ידי נעמי אביב, מבקרת ואוצרת אמנות. אביב היא שתבחר בפרויקטים הראויים לתמיכה ותלווה את תהליך העשייה. לדברי פישר, ההחלטה לבחור באוצרת משדה האמנות הפלסטי נועדה ליצור סדרת פרויקטים שתהיה בהם יד מכוונת של אדם אחד.

אביב בחרה להגדיר את המסלול "קולנוע ניסיוני", אף על פי שהיא מודעת לקושי הטמון בהגדרה מסוג זה, בעיקר כשנדרשת ההבחנה בין קולנוע ניסיוני לווידיאו-ארט. "כל עבודה המציעה אלטרנטיווה עכשווית, מעלה הרהור או מערערת על הגבולות של המדיום, של האסתטיקה ושל הצורה, מתאימה למסלול הזה", היא מסכמת. ובכל זאת, מדבריה עולה שעבודות ניסיוניות הן בדרך כלל עבודות דלות תקציב שנעשות בידי יוצר אחד ואינן תלויות בהפקה מורכבת או בעודף טכנולוגיה.

ברוח אותה דלות, בחרה אביב בנושא "רעב" ככותרת גג לפרויקטים העתידיים שיוגשו לקרן במסלול הניסיוני. הבחירה בנושא טעון ואקטואלי מעידה על נטייתה לצד התיעודי, הרציני ובעיקר הסגפני של המדיום. נדמה שבהקשר הזה לא יוצע שום רעיון גרנדיוזי, גם אם ההגדרה של האוצרת לרעב, כפי שהיא מופיעה בדף הצהרת הכוונות, מאפשרת טווח נרחב של התייחסות, החל ברעב פיסי וכלה ברעב מטאפיסי ופילוסופי.

אלא שרעב כזה אינו מאפיין היום את העשייה; למעט במחסור בכסף, שעליו יענה, באופן חלקי למדי, המסלול החדש. חלק גדול מעבודות הווידיאו שנעשות היום בעולם וגם בישראל שואפות להיות קולנוע. רובן הפקות מורכבות למדי הכוללות שחקנים, מוסיקה, תפאורה, תאורה, תסריט ובימוי, ועלותן יכולה להסתכם בסכומים גבוהים למדי. לא מיליוני דולרים, כעלות הסרטים של האמן מתיו בארני, אבל עשרות או מאות אלפי שקלים הדרושים כדי לממן עבודות של אורי קצנשטיין או קרן רוסו.

עד היום, מי שהשתתף חלקית במימון עבודות כאלה היו גלריות ומוזיאונים. אמנים רבים לוקחים הלוואות מהבנק ומקווים שהעבודה תימכר בעתיד. המסלול החדש פותח אפשרות מימון חדשה, לא רק לאמני הווידיאו, אלא גם למוסדות ולמוזיאונים המציגים את עבודתם ויכולים לפנות לקרן בהצעה לשיתופי פעולה. הצעות יתקבלו עד חודש מארס.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ