יהודה ביטון

פסטיבל חיפה הספיק לחשוף את ההצגות שהפיק במשך חצי יום בלבד, בטרם הוחלט שלשום על הפסקתו בעקבות הפיגוע בנתניה. אתמול המשיכו להעלות את הצגות התחרות במתכונת סגורה בפני חבר השופטים, היוצרים והעיתונאים, בכדי להמשיך ולקיים את התחרות שתוכננה.

מבין ההצגות שנצפו אתמול ניסתה "למה נשבר לפרפר" ללכת בדרך פחות שגרתית כדי להצליח ולשלב הומור עם מטען רגשי. זהו הימור שפסטיבל מצופה לקחתו, אם כי במקרה זה הוא אינו עולה יפה. גרעין העלילה קצת מפותל, ומספר על נטישתם של הפרפרים את כל השירים שבהם הם מופיעים, על מורה גרוטסקית שמכינה את טקס האביב עם תלמידיה ומתקשה - בשל הנטישה - למצוא שירים מתאימים, ועל התנכלות של אחת התלמידות לאחרת על רקע ההופעה בטקס. המחזה והבימוי מדביקים יחד ריאליזם, גרוטסקה ופנטזיה בעזרת לא מעט התרחשויות שרירותיות ולא מוצדקות, במעברים סגנוניים חריפים, וקשה להזדהות עם הדמויות והעלילה.

ב"יסוריו של דרקון מאוהב", הדרקון הוא הגיבור שצריך להילחם באביר כדי לזכות בליבה של נסיכה דרקונית. ההיפוך הזה הוא חלק מסדרה של התחכמויות לעלילות קלאסיות, שהמחזה נשען עליהן כדי ליצור הומור. חלק מהקטעים אמנם משעשעים, אך זהו מנגנון שתלוי באיכות הכתיבה והבימוי, וביצירת מימד של עומק כמשקל-נגד לתרגילים השכלתניים הללו, מימד שחסר בהצגה.

תבנית פשוטה מאפיינת את "הג'ירפה הנמוכה", הצגה חביבה ושגרתית לגיל הרך. היא עוסקת בנושא בעל מסר ברור: ההתמודדות עם החריגות. הנוסחה המוכרת מפגישה את הגיבורה - ג'ירפה נמוכה - עם כבשה שחורה, תנין בלי שיניים ועוד יצורים כדי להראות את ההתגבשות שלה בהתמודדות עם הנידוי החברתי. עיצוב הבימה אף הוא פשוט, וכולל צמחים מצוירים על פלטות עץ, וההומור קולח.

שתי ההצגות הבולטות בפסטיבל היו "מה עם מיקי?" ו"האפצ'יק ושלושת הכובעים", שיקבלו התייחסות מפורטת בהזדמנות קרובה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ