מאת זוהר בלומנקרנץ

שר התחבורה, אפרים סנה, החליט אתמול סופית לסגור את נתב"ג להמראות מטוסים בשעות 01.30 אחר חצות ועד 06.00 בבוקר החל ב-26 באוקטובר. בכך דחה סנה את פניותיהם של משרדי חוץ וחברות תעופה אירופיות שעירערו על החלטתו המקורית וביקשו לדחות את יישומה בשנה, בנימוק שייפגעו. בתגובה להחלטה ישקלו חברות התעופה את המשך הפעלת טיסות הבוקר מישראל.

עם חברות התעופה שייפגעו במיוחד מהחלטת השר נמנות לופטהנזה, אליטליה, צ'אך איירליינס, קלמ, מאלב, טורקיש איירליינס וסוויס איירליינס. חברות אלה מפעילות כיום בסך הכל 47 טיסות שבועיות מנתב"ג ב-05.55-05.20 לפנות בוקר.

החלטת סנה התקבלה בתום דיון שהתקיים אתמול במשרד התחבורה, ובו נבחנו דרכים שיאפשרו לחברות התעופה האירופיות להמשיך ולהמריא מהשעה 05.30 לפנות בוקר מנתב"ג במטוסים שאינם מרעישים, על אף ההחלטה להרחיב את מגבלות ההמראה מנתב"ג ל-06.00 בבוקר. סנה אף שקל לדחות את יישום מגבלות ההמראה למועד מאוחר יותר וכמו כן לתת עדיפות בזמני המראת המטוסים לאותן חברות תעופה אירופיות הפועלות כיום בשעות 06.00-05.30 בבוקר בגלל לוח טיסות המשך ממדינותיהן ליעדים ברחבי העולם.

ואולם בתום הדיון התברר כי לא ניתן להרכיב רשימה של מטוסים מדגמים שקטים במיוחד שיוכלו לטוס לפני 06:00. עם זאת הוחלט לבחון מתן עדיפות לחברות תעופה בעלות מטוסים שקטים להמריא ראשונות עם פתיחת השדה להמראות בשעה 06.00 בבוקר.

מחברות התעופה האירופיות נמסר: "הזזת מועד היציאה לאחר השעה 06.00 בבוקר תהווה פגיעה כלכלית חמורה המסכנת את הענף". עוד נמסר כי קיימת חשיבות עליונה לקיים את לוח הזמנים הנוכחי, בין השאר, מכיוון "שהטיסות שאנו מציעים לתיירים ולנוסעים הישראלים תלויות כלכלית במידה רבה בטיסות המשך מנמלי הבית של חברותינו. הזזת מועדי הטיסות תגרום לכך שהנוסעים מישראל לא יוכלו להתחבר לטיסות ההמשך - דבר שיגרום לפגיעה קשה ברווחיות הטיסות מישראל, והתוצאה הישירה תהיה ביטול טיסות שתוביל לפיטורים בענף".

יועץ שר התחבורה לתקשורת, ירח טל, אמר כי לחברות התעופה האירופיות ניתנת ארכה של חצי שנה להיערך לשינוי, וכי עם כל הצער וההבנה לצורכיהן לא היה ניתן לדחות את סגירת נתב"ג מטעמי איכות סביבה, בוודאי שלא למשך שנה נוספת, כפי שביקשו.

דובר לופטהנזה בישראל אמר אתמול בתגובה: "קיבלנו בהפתעה את החלטתו של שר התחבורה. אנו צריכים לשקול את צעדנו. קיווינו שסנה יבין כי הזמן שניתן לנו לצורך התארגנות לא מתאים, שכן בעוד שלושה ימים מתכנסת ועדה בינלאומית העוסקת במתן לוחות זמנים לחברות תעופה סדירות. קיוונו שהשר ייתן לנו את הזמן הדרוש. שלושה ימים אינם מספיקים כדי לשנות את תכנון לוח הטיסות"..

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ