פרויקט שיקום שכונות יצומצם; במקומו - פינוי-בינוי

כך ממליצה ועדת היגוי שהוקמה במשרד השיכון לבחינת פרויקטים של שיקום שכונות

מאת זיו מאור
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת זיו מאור

פרויקט שיקום שכונות יצומצם בהדרגה בשנים הקרובות עד היעלמותו המוחלטת; במקומו יקודמו פרויקטים של פינוי-בינוי, שבהם מפנים והורסים מתחמים ישנים לצורך בנייה חדשה וצפופה יותר - זו תהיה, ככל הנראה, ההמלצה העיקרית של ועדת היגוי שהוקמה במשרד השיכון לעניין שיקום שכונות.

הוועדה הוקמה על ידי שר השיכון, נתן שרנסקי, כדי שתערוך בחינה מקיפה של פרויקט שיקום שכונות שהחל לפני 25 שנה. ההמלצות, הכוללות שינויים מהותיים נוספים בפרויקט שיקום שכונות, יוגשו לשר השיכון עד סוף יוני.

הוועדה קובעת כי פרויקטים של פינוי-בינוי הם, למעשה, שיקום שכונות. זאת משום שהליך זה מחדש מהיסוד תשתיות במתחם המשוקם ובסביבתו - למשל באמצעות סלילת כבישים חדשים. לדעת הוועדה, פרויקט פינוי-בינוי מושך אוכלוסייה חזקה למתחם, מעלה באופן משמעותי את ערך הרכוש של התושבים, משביח את סביבת המתחם ומגדיל את צפיפות הבנייה וניצול הקרקע.

הוועדה אמנם לא מציינת זאת במפורש, אך ככל הנראה שיקול נוסף שהוביל אותה למסקנותיה הוא השיקול התקציבי. פרויקטים של פינוי-בינוי אמורים להחזיר את ההוצאות הכרוכות בהם. כלומר, שיווק הקרקע והבנייה החדשה אמורים לממן את הפינוי, הקמת התשתיות ומתן הדירות החדשות לדיירים הוותיקים.

פינוי-בינוי - או שיקום עירוני כפי שהוא נקרא על ידי משרד השיכון - נהפך לכלי מרכזי של המשרד בשנים האחרונות. המשרד מנסה לקדם עשרות פרויקטים בשיטה זו ברחבי המדינה, תוך ניסיון להגדיל את מלאי הדירות באזורי הביקוש. לרוב מספר הדירות בפרויקט פינוי-בינוי חדש הוא פי שלושה או ארבעה ממספר היחידות המקורי.

מנתוני משרד השיכון עולה כי מאז שהופעל פרויקט שיקום שכונות, המדינה השקיעה בו 6 מיליארד שקל. במשך השנים טופלו כחלק מהפרויקט 180 שכונות ברחבי המדינה. בשנים אלה נמתחה על הפרויקט ביקורת נוקבת. בין השאר נטען כי ביצוע פרויקטים רבים מדי שנה מותיר תקציב נמוך לכל שכונה. כתוצאה מכך השיפוץ והשיקום של השכונות נמשכים על פני שנים, ובכל אותה עת חלקים נרחבים מהשכונות מהווים למעשה אתרי בנייה.

כדוגמה מביאה ועדת ההיגוי את שכונה ד' בטבריה. שם החל הפרויקט ב-78' והושקעו בו 53 מיליון שקל עד סוף 99'. במשך השנים שופצו כחלק מהפרויקט 2,408 יחידות דיור, מתוך 4,368 שהיו מיועדות לשיפוץ. מתוך 2,408 יחידות הדיור ששופצו, 748 מיועדות כיום לשיפוץ חוזר. בסך הכל, לאחר יותר מ-20 שנה שבהן נמשך הפרויקט בשכונה, יש עדיין צורך לשפץ כ-62% מיחידות הדיור בה.

עוד אומרים בוועדת ההיגוי כי מרבית ראשי הרשויות המקומיות רואים בתקציב שיקום שכונות מקור תקציבי שנועד להוות תוספת לתקציבי רשויותיהם. מסיבה זו הם לוחצים להגדיל את התקציב המיועד לשיקום התשתיות על חשבון התקציב שיועד לשיפוץ בתים ולרווחת הכלל. הטיפול בתשתיות וסעיף התקציב המיועד לשיפוץ דירות של קשישים, הקטינו עוד יותר את התקציב שנותר לשם שיפוץ בתים בשכונות.

בתקופת ממשלת נתניהו, כאשר יצחק לוי כיהן כשר השיכון, הוחלט לצמצם את מספר השכונות שיטופלו בפרויקט שיקום שכונות מדי שנה. זאת כדי לאפשר לכל שכונה תקציב גדול יחסית, במטרה שהטיפול בה יסתיים בתוך שנה או שנתיים. ההחלטה כבר מיושמת בחלקה, ומספר השכונות הנכלל בפרויקט הצטמצם בשנה האחרונה באופן משמעותי.

הקפאת פעולות השיקום

ב-2001 עמד תקציב שיקום שכונות על 355 מיליון שקל, ואילו התקציב ל-2002 עומד על 271 מיליון שקל בלבד - ירידה של 24%. מתוך תקציב זה, 174 מיליון שקל מיועדים לשיקום פיסי של השכונות, ו-97 מיליון שקל מיועדים לשיקום חברתי בשכונות.

ועדת ההיגוי קבעה כי לגבי שכונות ספורות יש לקבוע כללים לריכוז מאמץ נוסף לשיקומן. לגבי שאר השכונות, הומלץ להקפיא בהן לחלוטין את פעילות השיקום, ולהכניסן למסלול מרוכז.

בנוסף נקבע כי יש לפעול להעלאת שיעור ההשתתפות של הרשויות המקומיות בפיתוח התשתיות בשכונות אלה, ולצמצם את ההשקעות בשיפוץ דירות של קשישים - כדי לתת דגש חזק יותר לשיפוץ בניינים ופיתוח חצרות.

המלצה נוספת שנועדה להגדיל את נפח הפעילות, היא להגדיל את שיעור ההשתתפות של הדיירים בשיפוץ הבניין, ולהקטין את היקף הפטורים.

שיקום חברתי

הוועדה דנה גם בשיקום שכונות חברתי, העוסק בסיוע לאוכלוסייה בעניינים שונים כגון השכלה וטיפול בנפגעי סמים. תקציב 2001 לעניין זה היה 100 מיליון שקל, מתוכם 28 מיליון שקל מתקציב משרד השיכון, 43 מיליון שקל מתקציב משרד החינוך, 21 מיליון שקל מתקציב משרד העבודה והרווחה וכ-8 מיליון שקל מתקציב משרד הבריאות.

ועדת ההיגוי קבעה כי משרד הבינוי והשיכון אינו מתמחה בתכנון ובביצוע פעילויות רווחה, בריאות וחינוך, וכי בעתיד יש לעמוד על כך שפעולות הממשלה יבוצעו על ידי המשרדים הייעודיים.

הכוונה בעיקר להעברת האחריות לשיקום חברתי ממשרד השיכון למשרד העבודה והרווחה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ