קבלנים שעבדו עבור מע"צ ימתינו לתשלום עד 2003

מקורות בענף התשתיות טוענים כי מע"צ מוסרת עבודות ללא כיסוי תקציבי

מאת ענת ג'ורג'י
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת ענת ג'ורג'י

קבלני תשתית העובדים עבור מע"צ בכמה פרויקטים טוענים כי מע"צ אינה משלמת עבור העבודות שבוצעו, אף שמועד התשלום חלף. לטענתם, מע"צ מיצתה את מרבית התקציב שהוקצה לה ב-2002, ומעכבת את התשלומים עד לקבלת תקציב 2003. מע"צ היא חברה ממשלתית (יחידת סמך במשרד התחבורה), וממונה על סלילת מרבית הכבישים הבין-עירוניים ועל הקמת מחלפים. תקציב מע"צ ל-2002 נאמד בשני מיליארד שקל.

לטענת הקבלנים, מע"צ פירסמה מכרזים רבים מדי לביצוע פרויקטים, בכמה מהמקרים מבלי שהיה לכך כיסוי תקציבי. מדובר, בין השאר, בקבלנים המבצעים עבור מע"צ עבודות במחלפים גדולים.

מקורות בענף התחבורה טוענים כי אחת הבעיות העיקריות הקשורות בניהול תקציב מע"צ נעוצה בהסכמה השוררת במשרדי הממשלה ולפיה חייבים לסיים כל פרויקט תחבורתי שהוחל בביצועו. לטענת המקורות, הסכמה זו מאפשרת למע"צ לבצע מספר רב מדי של פרויקטים מדי שנה, לעתים ללא בסיס תקציבי וללא יכולת לסיימם בתוך פרק זמן סביר. זאת, במקום להתחיל במספר קטן יותר של פרויקטים בכל שנה, בהתאם למאושר בתקציב, ולסיימם. לטענת המקורות, מאחר שמע"צ היא גוף דומיננטי בענף התשתיות, תנאי התשלום שהיא מתווה משמשים גופים אחרים בענף, בהם רשויות וחברות יזמיות. המקורות אמרו כי הם נמצאים במלכוד מאחר שמדובר במזמין העבודה הגדול בענף ולפיכך הם נמנעים מלהיכנס עמו לעימות.

נשיא התאחדות הקבלנים, סם אולפינר, אומר כי מרבית הקבלנים העובדים כיום עם מע"צ מתלוננים כי היא הפסיקה לשלם עבור הפרויקטים המבוצעים עבורה. לדבריו, מדובר בחובות המסתכמים במאות מיליוני שקלים. לטענתו, מע"צ הודיעה לכמה מהקבלנים על דחיית התשלומים, בתירוצים שונים, אך לא נקבה במועד תשלום חדש. "אם אין לה תקציב מספיק, מדוע היא מפרסמת מכרזים?", הוא שאל.

אולפינר הוסיף כי הקבלנים הנתונים ממילא בקשיים בשל המיתון בענף הנדל"ן, נאלצים להתמודד עם הבנקים הלוחצים, ועם העובדה שבהתאם להוראת החשב הכללי במשרד האוצר, המכרזים הממשלתיים אינם צמודי מדד - ולכן שכרם נשחק ככל שהתשלום מתעכב.

לדבריו, דחיית התשלומים לתקציב 2003 תגרור תביעות נגד מע"צ. "אם קבלן מאחר בביצוע העבודות", אומר אולפינר, "הוא נאלץ להתמודד עם תביעות מצד מע"צ; אך הם מרשים לעצמם לא לשלם על עבודות שבוצעו".

מנכ"ל מע"צ, עמי לקס, אמר כי ייתכן שקיימים סעיפים בתקציב בהם אזל הכסף, וכי במקרים אלו מבקשת מע"צ שינוי תקציבי, דבר שאורך זמן מאחר שהוא מחייב את אישור הכנסת. כך למשל, אומר לקס, יכול להיות סעיף מסוים ובו כ-20 מיליון שקל המיועדים לעבודות עפר והפקעות בפרויקט מסוים; לעתים ההפקעות מתעכבות זמן רב לנוכח התנגדות בעלי קרקע, ולעתים הן מתאפשרות ומחייבות פיצוי מיידי בסכום גבוה. דבר זה, לדבריו, מחייב בקשה לשינוי תקציבי (העברה מסעיף אחר שבו יש עודף) כדי לאפשר תשלום עבור עבודות העפר. במאזן השנתי, טוען לקס, הדברים מתאזנים. לטענתו, עיכובים בתשלומים יכולים לנבוע גם מכך שקבלן הגיש חריגים מהחוזה והם לא אושרו.

הטענות האמורות נשמעות בהמשך לטענות שהעלו באחרונה קבלנים, ולפיהן מע"צ דחתה בשנה האחרונה את מועד התשלום בגין העבודות המבוצעות עבורה, ומשלמת היום לפי שוטף פלוס 120, במקום שוטף פלוס 90 כמקובל. לקס, אישר אז כי לעתים מתעכב התשלום לקבלנים, אך הדגיש כי לא מדובר במדיניות מכוונת של מע"צ אלא במקרים בהם לא היה תקציב מספיק לשלם לקבלנים.

דובר מע"צ, מאיר גזית, מאשר כי למע"צ יש בעיות של תזרים מזומנים, הגורמות לעיכובים בתשלומים. עם זאת לדבריו, מע"צ לא מיצתה את כל תקציב 2002, ותעשה כל שביכולתה כדי לשלם לקבלנים. בתגובה לטענות לפיהן מע"צ עובדת מהר מדי בפרסום מכרזים אמר הדובר כי בד"כ הטענות נגד מע"צ הן שהיא עובדת לאט מדי.

כתבות מומלצות

קנדי כורע ברך מול בית המשפט העליון בוושינגטון, באפריל

העליון בארה"ב: עובדים בבתי ספר רשאים להתפלל במקום עבודתם

אדולף אייכמן. "פנינים" מתועבים

חשבתי שכבר שמעתי הכל. ההקלטות של אייכמן טלטלו אותי

הפגנת מחאה נגד פסיקת העליון, מול בית הנבחרים של יוטה

למה מתכוון בית המשפט העליון בארה"ב כשהוא מדבר על "ניטרליות"

"שבב של אהבה 2". נקודת מבט מקורקעת במציאות

העונה הראשונה היתה מצוינת. השנייה משונה ומהנה לא פחות

גדי סוקניק, חדשות ערוץ 2

המרוויח הגדול ביותר מההתבטאות של גדי סוקניק הוא סוקניק עצמו

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ