המצב קשה

עדנה לוינשטיין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עדנה לוינשטיין

* מאת: ד"ר אורי ורניק

* הוצאה: פוקוס

אורי ורניק הוא פסיכולוג קליני בכיר, שבין יתר עיסוקיו הוא נוגע גם במה שקשור בשכול ובמין, אם כי האחרון אינו ממין העניין הפעם. היה זה אך סביר שבתקופתנו הקשה יפרחו כאן כמה ספרי "יהיה טוב", כשם שפרחו אלבומי הניצחון בתום חלק ממלחמותינו. ואכן, גם ורניק נרתם להרגיע את האומה, לעזור לה לגרש את העננים החולפים בשמיה ולהשיא לה כמה עצות כדי להתגבר על המצב.

החרדה, טוען ורניק, היא בעצם מנגנון ההישרדות שלנו. מי שלא חש חרדה - לא לומד להיזהר. החרדה הכרחית לחיים, היא מופעלת במערכת העצבים העצמאית שלנו, שאינה נמצאת כלל בשליטתנו. איתור וזיהוי גורמי הסכנה נעשים מיידית ובאופן אינסטינקטיווי באזורים העתיקים במוח ולא באמצעות חשיבה הגיונית מודעת. החרדה מובילה להערכת מצב ולהתמודדות. כשאנו מבחינים באיום על קיומנו ומצפים להתמשכותו, אנו נכנסים למצב של כוננות והתמודדות, המהווה מצב של לחץ.

המרשם לשיפור ההרגשה ולהתאוששות ממצב של לחץ חריף הוא שמירה על שגרת חיים, הימנעות משינויים מרחיקי לכת בחיים, שמירת קשרים חבריים, ובעיקר - רצוי להתנתק מהתקשורת ומהתמונות הקשות שהיא משדרת. את מי בעצם משרתים הדיווחים האלה בחדשות, שואל ורניק, אם לא את הטרוריסטים, המעוניינים לזרוע בהלה באוכלוסייה.

עוד עצות: כדאי לעשות תרגילי הרפיה עצמיים, מדיטציה, להנהיג מנוחת צהריים מרעננת, לעשות פעילות גופנית, להימנע מצריכת קפאין לפני השינה. אם מופיעים סימנים כמו בלבול וטשטוש הכרה, מחשבות אובדניות, אם יש נטייה להתבודדות והסתגרות, אם יש אלימות במשפחה, ואם אתם מזניחים את הטיפול העצמי ונוטים לדכדוך - חפשו מיד את המומחה. זה יכול להיות ארגון ער"ן, או אגף הרווחה של העירייה, או יחידת הטראומה בבתי חולים, קציני בריאות נפש יחידתיים, המרכז הישראלי לטיפול בפסיכוטראומה, מרכזי "עמך" ועוד הרשימה ארוכה. עצה אחרת היא לדבוק באלוהים, כי גם תפילות עוזרות לזיכוך הנפש, טוען ורניק.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ