הקומה השביעית בתחנה המרכזית בתל אביב הקלה על התושבים, אך הקשתה על הסוחרים

מאת ים יהושע
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת ים יהושע

מספר האוטובוסים שיוצאים מהתחנה-מפה

הקומה השביעית בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב נפתחה לפני חודשיים בדיוק. אל קומה זאת הועברו קווי "דן" רבים שתחנותיהם מוקמו קודם לכן ברחובות הצרים הסמוכים לתחנה, וקווים נוספים שהיו בקומה השנייה של התחנה. השינוי הביא לכך שברחובות הסמוכים לתחנה - הידועים בנפח תנועת אוטובוסים גדול שהביא לזיהום אוויר, רעש וצפיפות - ירד נפח התנועה בעשרות אחוזים. עם זאת, לא כולם מרוצים מהפעילות בקומה החדשה: סוחרי התחנה, למשל, שמדווחים על ירידה של 40% במחזור העסקים.

בעיות בדרכי הגישה של האוטובוסים אל הקומה השביעית ובעיות תקציב ואישורים עיכבו את פתיחת הקומה ב-10 שנים. ואולם, לאחר השקעה של 40 מיליון שקל וקבלת אישור ממשרד התחבורה, נפתחה הקומה לציבור לפני חודשיים: מודרנית, מאווררת ומשולטת. אל הקומה החדשה הועברו כל קווי "דן" שהיו עד כה בקומה הראשונה, וקווים אחרים שהיו ברחובות הסמוכים לתחנה. כמו כן עברה לקומה עמדת המודיעין, ובסך הכל עברו לקומה 20 קווים של "דן" ו-18 קווים של "אגד".

עד לפתיחת הקומה החדשה, קווים שהתנקזו לתחנה יצרו ביציאות ובכניסות פקקי תנועה, שגרמו לעתים להארכת זמן היציאה ממנה עד ל-25 דקות. זאת, בנוסף לנזק הסביבתי לתושבי האזור, שסובלים מתנועה סואנת ומזיהום אוויר. כעת, האוטובוסים מתחברים לוויאדוקט (גשר האוטובוסים העילי - י"י) שיוצא מהקומה השישית, מתחבר לרחוב חיל השריון ומשם ממשיך ליעדיו השונים.

מנתונים שאספה עיריית תל אביב עולה, כי מטרד האוטובוסים שממנו סובלים דיירי הרחובות הסמוכים הצטמצם בעשרות אחוזים, אך משה ציטיאת, פעיל שכונות המתגורר מול הוויאדוקט, אומר: "גם אם מורגשת ירידה בתנועת האוטובוסים, היא לא משמעותית או דרמטית. זה לא שהתחולל איזה שינוי גדול".

ואולם, יש מי שאינו מרוצה מפתיחת הקומה החדשה: הסוחרים. מאז שהועלו הקווים לקומה השביעית מדווחים הסוחרים, כי חלה ירידה חדה של כ-40% במחזור המכירות.

"פעם, כל החיילים והנוסעים היו עוברים דרכנו", אומר אחד מבעלי החנויות לממכר מזון מהיר. "היום הכל שומם. אנחנו כועסים מאוד על הנהלת התחנה. כשבחרנו לרכוש את החנויות היה לנו ברור שעיקר ההכנסות יבואו, באופן טבעי, מלקוחות אשר עושים את דרכם לאוטובוסים. גם ככה המצב קשה, והעובדה שעוברים בקומה פחות אנשים הופכת את המצב לכמעט בלתי אפשרי".

מהנהלת התחנה המרכזית החדשה נמסר: "העלאת קווי דן ואגד לקומה השביעית נועדה לשפר את השירות ללקוחות התחנה - נוסעים ובעלי חנויות. להערכת הנהלת התחנה פתיחת הקומה השביעית תביא לגידול ניכר בתנועת הנוסעים והעוברים בתחנה, דבר שיתרום גם לבעלי המסחר. לתחנה המרכזית לא היה ואין רצון לפגוע בבעלי המסחר ולראיה, בקומה השביעית של מסוף אגד אין כיום מסחר ולא מתוכננת פעילת מסחר בעתיד. בכל מקרה, צר לנו על כל פגיעה בבעלי המסחר בתחנה ונעשה כמיטב יכולתנו על מנת לסייע להם לשפר את מצבם מכיוון שהם אחד מעמודי התווך של התחנה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ