שני חלוצים בדרך לפסגה

קוריאה שואפת להיות מעצמה בייצור רכב. דגמי הכביש-שטח יונדאי טראקאן וקאיה סורנטו אמורים לקרב אותה לשם. מבחן השוואתי

מאת יואב קווה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת יואב קווה

מגרש הכדורגל הוא לא המקום היחיד שבו מפגינים הדרום-קוריאנים שאפתנות והתלהבות. מנהלי חברת יונדאי, יצרנית הרכב הגדולה במדינה (והבעלים של חברת קאיה), הכריזו באחרונה שעד סוף העשור תהיה יונדאי אחת מחמש יצרניות הרכב הגדולות בעולם. כיום החברה ממוקמת במקום העשירי, עם קצב ייצור של כ-2.5 מיליון מכוניות בשנה - כמחצית מדיימלר-קרייזלר, שבמקום החמישי.

כדי להכפיל ולרבע את המכירות יהיה על הקוריאנים לשכנע את העולם שהמכוניות שלהם לא רק טובות ומשתלמות יותר - אלא גם נחשקות. מקדמי תדמית מוכחים הם דגמים ספורטיוויים ודגמי כביש-שטח. מכוניות כאלה מושכות קהל לאולמות התצוגה, משפרות את הדימוי הכולל של החברה, וגם נמכרות ברווח גבוה יחסית.

הבציר האחרון בתחום הכביש-שטח הוא יונדאי טראקאן וקאיה סורנטו. לשמות יש כמובן תפקיד ביצירת הרושם הראשוני. השם טראקאן הוא שילוב של לטינית וטורקית, ופירושו "שליט האדמה". סורנטו הוא שמה של עיירת חוף אופנתית באיטליה.

היררכיה משפחתית: טראקאן מחליף את יונדאי גאלופר, שייצורו הופסק. סורנטו מצטרף למשפחת קאיה ומתמקם, בגודל ובמחיר, מעל הדגם ספורטאז'. שניהם דגמי כביש-שטח של ממש (להבדיל מג'יפונים עירוניים כמו יונדאי סנטה פה), ובעלי שלדה נפרדת בתצורת סולם, הילוכי כוח (LOW) וגם מנוע דיזל טורבו.

השיווק של סורנטו וטראקאן בישראל החל בימים אלה, במחיר 182 אלף שקל לסורנטו ו-190 אלף שקל לטראקאן. מחירים אלה נמוכים ב-70-60 אלף שקל מהמחיר של מיצובישי פאג'רו וטויוטה לנדקרוזר פראדו, וב-40-30 אלף שקל ממחיר איסוזו טרופר וניסאן טראנו 3.0.

קאיה אמנם נמצאת בבעלות יונדאי, אבל אין זה אומר ששתי המכוניות תאומות. קשה להגיד אפילו שהן אחיות. טראקאן ארוך מסורנטו ב-15 סנטימטר, כלומר קצר בכ-5 סנטימטר מפאג'רו ופראדו. אלא שלמרות גודלו, יש בו חמישה מושבים (ולא שבעה), בדיוק כמו בסורנטו.

טראקאן קורץ לעולם בפנסי חזית היי-טקיים. אבל אם מתעלמים מהפנסים, זהו עיצוב של קרון רכבת - קווים מרובעים ושמרניים. רבים יטענו שכך צריך להיראות "ג'יפ" אמיתי. למשתתפים במבחן זה נראה קצת משעמם ומיושן.

לסורנטו עיצוב מודרני וסקסי יותר, וגם קווי גוף מתוחכמים יותר. מכסה המנוע מעוצב בחיתוך האות V, והקורה השלישית (קורת C) נוטה בחדות לאחור. התוצאה מלהיבה, אלא אם כן קולטים פתאום שזה חיקוי של לקסוס RX300 (שלא נמכר בישראל). גם עיצוב הפנים של סורנטו צעיר יותר משל טראקאן, למרות המרקם הלא נעים של ריפוד המושבים.

בהזדחלות עירונית בסגנון עצור-סע-עצור-סע יש עדיפות ברורה למכוניות שניחנות בתגובת דוושה טובה. מהי תגובת דוושה טובה? כשלוחצים על דוושת התאוצה והמכונית מזנקת באופן אחיד וחלק (מובן שכל זה קשור גם ליכולת ולאופי של המנוע ותיבת ההילוכים). כזאת היא קאיה סורנטו. בעצם, כל כך התפעלנו מתגובת הדוושה ומהליטוש של המנוע (מסילה משותפת מתוצרת בוש הגרמנית), שלעתים שכחנו שזה מנוע דיזל, ולא בנזין.

לטראקאן מנוע חזק יותר, אבל פחות חלק ונעים. המנוע שלו, שלקוח אגב מהמיניוואן קאיה קרניבל, גם רועש יותר וצורך יותר דלק (5 ק"מ לליטר, לעומת 7.5).

לסורנטו עדיפות בעיר גם בזכות הגה קליל ונעים יותר והודות לממדים הקומפקטיים יחסית. מערכת המתלים בסורנטו קשיחה יחסית לטראקאן. בנסיעה אטית עדיף להימצא בטראקאן המפנק. בנסיעה מהירה יותר הוא מתחיל להתנדנד, וזה הזמן לדלג לסורנטו. בזכות המתלים המרוסנים, ולמרות ההגה הקליל מדי, סורנטו טובה יותר גם בנסיעה בכביש מהיר משובש או מפותל.

מבחן השטח הכיל הפעם פרק חולי, פרק הררי עם עליות וירידות תלולות, ופרק מישורי ובו שבילי עפר מהירים. מנצח החולות הוא בעל המנוע החזק יותר. טראקאן, עם קצת יותר הספק ומומנט, הצליח להתקדם בעלייה חולית גם אחרי שסורנטו נתקע.

בעליות הקשות שוב גילה טראקאן עדיפות. את אחת העליות, יציאה תלולה מנחל, כבש טראקאן בניסיון ראשון ובלי דרמות. סורנטו נתקע באמצע העלייה ולא הצליח להתגבר על מדרגת סלע. הכיבוש הושלם בניסיון השלישי, בעזרת טריק קטן שלא כדאי לנסות בבית: בלימה ברגל שמאל, העלאת סל"ד ברגל ימין ואז שחרור דוושת בלם וזינוק.

בשבילים מהירים, לעומת זאת, גילה סורנטו התנהגות ספורטיווית ומגובשת יותר. טראקאן סבל ממתלים רכים, כמעט רופסים (במיוחד הקדמי, שהגיע די בקלות למצב של סגירת מהלך).

עוד כמה מלים לחובבי שטח: בשתי המכוניות מתבצע השילוב ל-High) 4x4 או Low) בסיבוב כפתור (ולא בידית). שתיהן כוללות דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה (לא נעילה מלאה). לסורנטו יש יתרון בזווית הנטישה ובזווית הבטן (למרות מרווח גחון מוצהר נמוך יותר).

ומה בדבר הילדים מאחור? כל עוד הם ילדים, לא יישמעו תלונות רמות בנוגע לנוחות הספסל האחורי. מבוגרים, לעומת זאת, יתאכזבו לגלות שהספסל בסורנטו מתוכנן בצורה כושלת: הרצפה גבוהה מדי ביחס למושב, מה שמאלץ להציב את הברכיים בזווית לא נוחה.

שתי המכוניות מרווחות במידה דומה, טובה. מבחינת מרווח כתפיים, רגליים וראש, אפשר לשכן מאחור שלושה מבוגרים בגודל מלא.

רשימת האבזור של שתי המכוניות לא קצרה. היא מכילה, בין היתר, חישוקים קלים, גגון מקורי וחלון גג חשמלי. טראקאן מצויד במדרגות צד מקוריות - אביזר שאמור לעזור לנוסעים להעפיל לג'יפ, אבל מכער את החזות החיצונית ומועד לחטוף מכות מסלעים מזדמנים בשטח. סורנטו מתגאה בחלון אחורי שנפתח בלחיצת כפתור, אנטנה חשמלית ושלוש חגורות בטיחות אלכסוניות מאחור (ולא שתיים אלכסוניות ואחת נוספת שחובקת רק את הבטן). שתי המכוניות כוללות רק שתי כריות אוויר, ואין בהן מזגן בעל פתחי אוורור ליושבים מאחור.

לסיכום, טראקאן מיועד למי שמתעקשים על כביש-שטח בגודל מלא, מוכנים להסתפק בחמישה מקומות ישיבה ודורשים מנוע חזק. סורנטו הוא כלי מודרני, מפתיע וטוב יותר. בעצם, זו המכונית המלוטשת הראשונה בתולדות קאיה - והטובה ביותר במבחר הדגמים של החברה.

קאיה סורנטו

תצורה: כביש-שטח, חמש דלתות, חמישה מקומות ישיבה

מידות: אורך 457 ס"מ, רוחב 186 ס"מ, גובה 173 ס"מ, בסיס גלגלים 271 ס"מ, משקל עצמי 2,027 ק"ג, נפח תא מטען 980 ליטרים (מושב אחורי מקופל), צמיגים 245/70R16

הנעה ותמסורת: אחורית או לכל הגלגלים, דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה, הילוכי כוח (Low)

מנוע: דיזל, הזרקה ישירה, מגדש טורבו, 4 בוכנות, 16 שסתומים, 2,497 סמ"ק, הספק מרבי 140 כ"ס ב-3,800 סל"ד, מומנט מרבי 32 קג"מ ב-2,000 סל"ד

ביצועים: מהירות מרבית 166 קמ"ש (נתוני יצרן), תאוצה 100-0 קמ"ש ב-14.6 שניות, צריכת דלק 7.5 ק"מ לליטר (נתוני מבחן)

נתוני שטח: מרווח גחון 20.3 ס"מ, זווית גישה 28 מעלות, זווית נטישה 26.4 מעלות

בטיחות: שתי כריות אוויר, ABS, עוד לא נעשה מבחן ריסוק פומבי

שנת השקה: 2002

אחריות: שלוש שנים

מחיר: 182 אלף שקל

יונדאי טראקאן

תצורה: כביש-שטח, חמש דלתות, חמישה מקומות ישיבה

מידות: אורך 471 ס"מ, רוחב 186 ס"מ, גובה 179 ס"מ, בסיס גלגלים 275 ס"מ, משקל עצמי 2,100 ק"ג, נפח תא מטען 1,140 ליטרים (מושבי אחורי מקופל), צמיגים 255/65R16

הנעה ותמסורת: אחורית או לכל הגלגלים, דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה, הילוכי כוח (Low)

מנוע: דיזל, הזרקה ישירה, מגדש טורבו, 4 בוכנות, 16 שסתומים, 2,902 סמ"ק, הספק מרבי 150 כ"ס ב-3,800 סל"ד, מומנט מרבי 34 קג"מ ב-2,000 סל"ד

ביצועים: מהירות מרבית 166 קמ"ש (נתוני יצרן), צריכת דלק 5 ק"מ לליטר (נתוני מבחן). תאוצה 100-0 קמ"ש - אין נתון

נתוני שטח: מרווח גחון 22.5 ס"מ, זווית גישה 30 מעלות, זווית נטישה 25 מעלות

בטיחות: שתי כריות אוויר, ABS, עוד לא נעשה מבחן ריסוק פומבי

שנת השקה: 2002

אחריות: שלוש שנים

מחיר: 190 אלף שקל

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ