130 קמ"ש, הצעה אחרונה

השבוע נפתח הקטע הראשון בכביש מספר 6; סוף סוף המכוניות החדשות של העשירונים העליונים יוכלו לנשום קצת

מאת יואב קווה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת יואב קווה

נהיגה ראשונה בכביש מספר 6.אסור להתרגש מדי, הרי לא כדאי להירשם בספרי הסטטיסטיקה כנהג שגרם לתאונה הראשונה בחוצה ישראל. מה שבטוח, הסיכוי לתאונות בכביש הזה נמוך.

הכביש דו מסלולי, שני נתיבים בכל מסלול, שוליים רחבים וגדר הפרדה (ואין הכוונה לחומה שחוצצת בין הכביש לבתי קלקיליה). התנועה בקטע הנוכחי, שמוביל משום מקום (צומת נחשונים, סמוך לראש העין) לשום מקום (צומת אייל, סמוך לכפר סבא), דלילה. אפשר להעריך שגם בשנים הקרובות, ואחרי שייפתחו קטעי דרך נוספים, ייחשב הכביש לבטיחותי.

אחת הסיבות קשורה למשאיות, שמעורבותן היחסית בתאונות קטלניות גדולה בהרבה מזו של מכוניות פרטיות. לנוכח התעריף שיוטל בכביש על משאיות - פי שלושה מזה שיוטל על מכוניות (חמישה קטעי דרך או יותר יעלו למכונית 11 שקלים ולמשאית - 33 שקלים) - יבחרו בוודאי נהגי תובלה רבים להדיר את גלגליהם מכביש 6 ולהמשיך לנסוע בכבישים הציבוריים. לחברה הפרטית שמפעילה את הכביש יש אינטרס שייסעו בו פחות משאיות - משקלן הגבוה הוא מהגורמים העיקריים לבלאי ואף להרס כבישים.

העלות החודשית לנסיעה יום-יומית בכביש (50 ק"מ ומעלה, הלוך וחזור, חמש פעמים בשבוע) היא 473 שקלים למכונית פרטית. העלות השנתית היא 5,676 שקלים (או 17,028 שקלים למשאית). ושוב, העשירים יותר, אלה שממילא נוהגים במכוניות חדישות ולכן בטוחות יותר, הם אלה שגם ייהנו מהכביש הבטוח ביותר במדינה. הקטע הנוכחי של חוצה ישראל, 18 קילומטרים אורכו, נגמא בתוך פחות מ-10 דקות. בקושי מספיקים להבחין בפרטים: בין המסלולים שורות של חמניות קמלות - ניסיון של מתכנני הנוף להמשיך את רצף השדות אל תוך הכביש; מעל המסלולים גשרים שונים ועליהם עשרות מכשירי מעקב ומצלמות מתוחכמות - חלק ממערך הגבייה המשוכלל.

מהירות הנסיעה החוקית בחוצה ישראל היא 110 קמ"ש. זה אולי גימיק, אבל אם מביאים בחשבון את העובדה שבכל כביש מעניקה משטרת התנועה 10 קמ"ש של חסד, אפשר להגיע למסקנה שגם 120 קמ"ש הם חוקיים. על ה-120 האלה אפשר להוסיף עוד כ-10 קמ"ש - הרי מדי המהירות ברוב המכוניות מזייפים בכ-10% כלפי מטה. מחיר אחרון: 130 קמ"ש.

האם מהירות כזאת תשפיע לרעה על מאזן התאונות בכביש? בזכות הסטנדרט הבטיחותי הגבוה - נראה שלא. האוטובאנים בגרמניה, הכבישים המהירים בעולם, משרתים למעלה מ-30% מנפח התנועה בגרמניה, אבל לאורכם מתרחשות פחות מ-4% מהתאונות במדינה. בקרוב אצלנו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ