במקום פתיחת מדרכות: רובוט יזחל בביוב בת"א ויתקין תשתית תקשורת

תל אביב / בעירייה פירסמו מכרז לרכישת רובוט ולהפעלתו בעלות של כמיליון דולר

מאת ים יהושע
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת ים יהושע

עבודות תשתית תת-קרקעיות ברחובות הערים הן מטרד לתושבים: פעירת המדרכות והכבישים מלווה ברעש קידוח, בענני אבק, בערימות עפר ובסגירת רחובות היוצרת עומסי תנועה כבדים. בעיריית תל אביב מצאו פתרון חלקי: בתוך כחצי שנה ייכנס לשימוש רובוט, שיחסוך את הצורך בפעירת מדרכות וכבישים בעת הנחת תשתית תקשורת.

רוב רשתות התקשורת מתבססות על תשתית של סיבים אופטיים, המונחים בקרקע. השימוש ברובוט יאפשר ניצול של התשתיות התת-קרקעיות הקיימות, כשיזחל בתעלות הניקוז ובצינורות הביוב ויתקין את הסיבים.

כמה סוגי רובוטים מתאימים למשימה, והם מיוצרים בשווייץ, בגרמניה וביפאן. הרשות הכלכלית של תל אביב - חברה שהוקמה על ידי העירייה ופועלת בשיתוף פעולה עמה - פירסמה מכרז שייסגר בעוד כשלושה חודשים לרכישתו והפעלתו של אחד הרובוטים האלה, בעלות משוערת של כמיליון דולר.

שיטות העבודה של הרובוט מגוונות. לפי שיטת "קורנינג", למשל, רובוט שנמצא תחת בקרה של מצלמה זוחל בקווי הביוב ונועץ בחלקם העליון ווים בצורת קרס. על הווים אפשר להלביש שני כבלים, שכל אחד מהם יכול להכיל 216 סיבים אופטיים. שיטה זו כבר נוסתה בהצלחה בברלין.

אפשרות אחרת היא שיטת "קה-טה". בשיטה זו פועל הרובוט באופן דומה ל"קורנינג", אך פורס לאורך הצנרת טבעות קפיציות הנצמדות לדפנות. בחלקן העליון של הטבעות מותקנים תופסנים קפיציים, שעליהם יכול הרובוט להלביש עד 12 שרוולים חלולים. כבלי הסיבים מושחלים בנשיפה לתוך השרוולים. שיטה זו פועלת בהצלחה בהמבורג, בווינה ובאטלנטה. בשיטת "וינה", לעומת זאת, מחובר הרובוט לעגלה שבה יושב עובד, ונוסע בצנרת בקטרים מעל 70 סנטימטרים. שיטה זו מאפשרת הנחת כמות גדולה של סיבים בצינור.

השימוש ברובוטים לביצוע עבודות הולך ורווח ברחבי העולם. לאחר אסון מגדלי התאומים, למשל, שולבו רובוטים במבצע החיפוש וההצלה. רובוטים, שממדיהם נעים בין גודלה של קופסת נעליים לזה של מזוודה בינונית, זחלו מתחת לשרידי הפלדה והבטון המרוסק וסביבם, בהנחיית מפעילים מעל פני הקרקע. הם חיפשו אחר ניצולים וקורבנות במקומות שאליהם לא העזו בני אדם להיכנס - בעזרת פנסים, מצלמות וידיאו וחיישנים אלקטרוניים.

מעריכים שהנחת תשתיות התקשורת בעזרת הרובוט תהיה זולה ומהירה יותר, לעומת הדרך שבה נעשו העבודות עד כה. תושבי העיר לא אמורים להרגיש כלל בביצוע העבודות, שיתקיימו כשישה מטרים מתחת לפני הקרקע.

"הסיבים שיניח הרובוט יכולים לשרת חברות סלולר, אינטרנט וכבלים", אומר מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי, תומר שרת. "חשוב לזכור שאם מסקנות ועדת קרול לרפורמה בתקשורת יאומצו, הרי שכל חברה תצטרך את התשתיות שלה. הדרך היחידה שבה זה יכול לקרות היא רק על ידי מיזם כמו שלנו, כי לא יעלה על הדעת שכל חברה תתחיל לפתוח מחדש את הכביש. הדרך הקלה, המהירה והזולה תהיה בעצם בהשחלת הסיבים בתשתיות הקיימות. נכון שיהיו מדי פעם השלמות קטנות במקומות שבהם ניאלץ לפתוח מדרכות, אבל ב-95% מהמקרים לא נעשה זאת. התפישה היא שלא נפתח מדרכות בכלל".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ