שפיר הנדסה תכרה מנהרות בקו המזרחי של השפד"ן תמורת 150 מיליון שקל

מאת ענת ג'ורג'י
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת ענת ג'ורג'י

חברת שפיר הנדסה זכתה בשבוע שעבר במכרז לכריית מנהרות בקטע הקו המזרחי של השפד"ן (שפכי גוש דן). ההצעה שהגישה שפיר לביצוע העבודות, בהיקף של 150 מיליון שקל, היתה הנמוכה מבין 9 ההצעות שהוגשו; בין מגישי ההצעות - סולל בונה, דניה סיבוס, אורי דורי וקבוצת אשטרום.

איגוד ערים דן לביוב ואיכות סביבה פירסם בינואר 2002 את המכרז למנהור 12 ק"מ בשני מוקדים - מתחת לכביש מכבית ומתחת לראשון לציון. אורך כל קטע כ-6 ק"מ. בשל היקף הפרויקט והייחודיות שלו, הוחלט באיגוד ערים דן לפרסם מכרז בינלאומי. בהתאם לכך נקבע כי למכרז יגשו רק קבלנים ישראלים שהגיעו להסכם שיתוף פעולה עם שותפים זרים בעלי ניסיון בביצוע פרויקטים מסוג זה.

עם פתיחת הצעות המתמודדות במאי, התברר כי קיימים פערים של עשרות מיליוני שקלים ביניהן. כך למשל, בין הצעת שפיר לבין ההצעה הגבוהה ביותר - שהיתה של דניה סיבוס - היה פער של 130 מיליון שקל. מקורות בענף התשתיות טענו אז כי ההצעות הנמוכות מלמדות על התחרות הקשה בענף. לטענת המקורות, פערים בסדר גודל כזה אינם הגיוניים. המקורות הוסיפו כי בדרך כלל השונות נעה סביב 15%.

מקורות בחברות התשתית שהגישו הצעות נמוכות טענו אז כי לעתים שיטת העבודה משפיעה על גובה ההצעה, וכך גם העלות שקובעת החברה הזרה עמה מתחברת החברה הישראלית.

חודשיים מאוחר יותר, ביולי 2002, ניפה האיגוד את חמש ההצעות הגבוהות במכרז והחל בבדיקת ארבע ההצעות הנמוכות. באיגוד אומרים כי כמה מההצעות כלל לא עמדו בתנאים המקצועיים הנדרשים וכי שפיר הנדסה, בשיתוף חברה גרמנית המתמחה במנהור, נבחרה לא רק בגלל המחיר הנמוך שהציעה.

הקו המזרחי לאיסוף שפכים בגוש דן יוקם לאורך כביש גהה, מראש העין בצפון ועד למפעלי השפד"ן בחולות ראשון לציון. אורכו עתיד להיות כ-25 ק"מ. הקו המזרחי נועד לתת פתרון לאיסוף השפכים של יישובי מזרח גוש דן, מבית דגן ורמת אפעל ועד לאזור ראש העין. יישובים אלה מזרימים כיום את שפכיהם לנחלים ולמערכת הביוב של איגוד ערים דן.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ