בין אורות נוצצים

גרסתו של מיקיאגי לשיר של ה"פוינטר סיסטרז", המופיעה בדיסק של סדרת המסיבות "FFF", שבה ומעלה לתודעה את הקשר ההיסטורי בין הדיסקו להומואים

מאת איתמר זהר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת איתמר זהר

מיקיאגי אולי לא יודע זאת, אבל הוא חתום על היסטוריה קטנה. הביצוע שלו ל-Excited" "I'm So של ה"פוינטר סיסטרז" הוא כפי הנראה שיר הדיסקו הלועזי הראשון שזוכה לביצוע ישראלי רציני (באנגלית). הפרשנות המקורית של מיקיאגי לשיר כלולה בדיסק "Excited", שיצא באחרונה בהפקת די-ג'יי עופר ניסים ומוקדש לסדרת מסיבות ההומואים "FFF" שהוא מארגן כבר כמה שנים בתל אביב.

20 שנה בדיוק חלפו בין יציאת השיר של ה"פוינטר סיסטרז" ובין שובו המבורך של מיקיאגי, שהיה סולן להקת "נוער שוליים", לאולפן ההקלטות. הדיסקו והעברית מעולם לא הסתדרו ביחד. בישראל, כמו ברוב העולם, נחשב הדיסקו ז'אנר מוסיקלי נחות, השייך בדרך כלל למועדונים לא אלגנטיים במיוחד. כדי לרקוד אתו, כפי ששר אפרים שמיר, אפשר להסתפק ב"קצב, אורות נוצצים, מכנסיים ממשי, רחבת ריקודים".

אבל ההומואים, ויעידו על כך רוב באי מסיבות סוף השבוע שלהם, מדן ועד אילת, מאיביזה ועד קייפטאון, מצאו בדיסקו, כבר בימי "הווילג' פיפל", מקלט חם. כך אפשר להבין את החיבור ביניהם ובין השחורים באמריקה - יוצריו המובהקים של הדיסקו בשנות הזוהר שלו, בשנות ה-70 וה-80, עוד לפני תקופת התקינות הפוליטית. אלה ואלה השתייכו לאוכלוסיות שנדחקו לשוליים. בלית ברירה, הם נאלצו להילחם על מקום משלהם.

הדיסקו העניק להם - אולי בלי שהתכוונו לכך - זהות ייחודית. לזהות הזאת נדרש מקום. המועדון הלילי הסיר את המחיצות ומחק ולו לכמה שעות בכל סוף שבוע את השונות. הצורך והמענה האלה עדיין קיימים, למרבה הפלא או הצער. לא בכדי שרו ה"פט שופ בויז", מנציגיו הבולטים של דור ההומואים שהבשיל כבר ולכאורה לא נדרש להתאמץ כדי לסמן לעצמו את הטריטוריה שלו: all feel better in the dark" "We .

נער בן 17, בין שהוא מתגורר ביישוב-ספר ישראלי או בעיירה קטנטנה בבריטניה, עדיין ירגיש נוח יותר בחיקם החמים של הרמקולים מחרישי האוזניים, בין כותלי מועדון סגור ואפל שמגדיר אותו מחדש, הרחק מהמשפחה והסביבה המלחיצות. המועדון נותן לו במתנה את הזהות המינית שהוא כה רצה להיות חלק ממנה ולא ידע היכן להשיגה.

החיבור בין הדיסקו ובין ההומואים, גם אם היה בו כדי לקומם כמה מאנשי שני הצדדים של המשוואה, הוא הוכחה לכוחה של המוסיקה לכונן קהילות נפרדות, לפעמים מתבדלות שלא ברצונן, לתת להן את היכולת להתבטא, ולפעמים אף לפרוץ את הדרך לבאים אחריהם, גם אלה שלא יודו בכך בפה מלא.

בשלב מסוים, כשהכסף והמסחור של הדיסקו הביאו לשיכרון כוח, ניסו גם ההומואים וגם השחורים לפרק את שותפות הגורל. אבל מהר מאוד התברר עד כמה הם קשורים, למרות הכל, בעבותות. כשדונה סאמר ניסתה להתנער בתחילת שנות ה-90 מהחיבור בינה ובין קהילת ההומואים, הדבר כמעט הביא לחיסול הקריירה שלה.ה שלה.

כתבות מומלצות

אוסטין בטלר כאלביס. "הרגשתי כאילו אני מסתכל למעריצות בתוך הנשמה"

"אם הוא לא יקבל אוסקר על התפקיד של אבא שלי, אוכל את כף הרגל"

בילי ג'ו ארמסטרונג בהופעה. "יש יותר מדי טמטום בעולם"

סולן גרין דיי אחרי פסיקת ההפלות: "מוותר על האזרחות האמריקאית"

הפגנה למען זכות ההפלה בתל אביב, ב-1978. לאורך השנים נמתחה ביקורת חריפה על פעילותן של הוועדות

בוויכוח על ההפלות בישראל ידם של השמרנים תמיד על העליונה

כריך "אומלט אנד צ'יז" של "סלין פרייטאג בייגל"

קשה להבחין בדוכן הזה, שמצליח להוסיף רוח כל כך נדרשת לשינקין

בראד פיט למגזין הגברים GQ. מה השתבש?

גופה? בובת שעווה? הרשת תוהה מה עולל מגזין GQ לבראד פיט

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ