מי יציל את פיאט?

ההפסדים של פיאט אוטו מאיימים על הקבוצה כולה. ממשלת איטליה שוקלת התערבות ישירה

מאת אקונומיסט
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאת אקונומיסט

כדי להבין את המשבר בו שרויה פיאט, בעבר גאוותם של ג'יאני אניילי ומשפחתו, כדאי לעצור מונית בטורינו, ביתה של קבוצת התעשייה המוכרת בעיקר בחטיבת המכוניות, אך מוכרת ציוד כבד לתעשייה, ביטוח ועוד. נהג המונית יסביר כי כבר אינו נוהג בפיאט. הוא מעדיף אופל, מתוצרת חברה בת של ג'נרל מוטורס האמריקאית, מכיוון שנמאס לו להקדיש את ימי החופשה שלו לביקורים במוסך.

בעבר שלטה פיאט בשוק המכוניות באיטליה. כיום נתח השוק שלה מדולדל. אחת ההשלכות היא שפיאט אוטו מסוגלת להמשיך בפעילות רק הודות לתמיכה הפיננסית של חברות בנות אחרות בקבוצה. והחברות האלה אינן מצליחות לייצר די רווחים כדי לסתום את החור שפוערת פיאט אוטו בדו"חות הקבוצה. פיאט אוטו צוברת הפסדים במהירות, והיא מתקשה להתאים את מבנה העלויות שלה לירידה החדה בפעילות. אכן, כמה אנליסטים מעריכים כי המבנה הזה גדול כיום פי שניים על מידותיה המצומקות של פיאט אוטו.

ב-9 באוקטובר הודיעה פיאט על ארגון מחדש נרחב בפעילות המכוניות. התוכנית לפטר 8,100 עובדים עוררה גל מחאה, ובכך רכש המשבר גם ממד פוליטי. ראש ממשלת איטליה, סילוויו ברלוסקוני, נפגש עם שני המנהלים הבכירים של פיאט ב-13 באוקטובר, ואמר להם, ככל הנראה, באופן ישיר ובוטה, לפנות את הדרך ולאפשר למדינה לפתור את הבעיה. חברים בממשלתו הימנית זועמים על השלכות הפיטורים בפיאט, במיוחד אלה שישפיעו על הדרום החלש כלכלית. שלושת האיגודים המקצועיים הגדולים ערכו שביתה כללית ב-18 באוקטובר.

ממשלת איטליה מתפתה להתערב במשבר פיאט כדי להבטיח את המשך כהונתה. כמה פוליטיקאים העלו רעיון להקמת "איטל-אוטו", יצרנית מכוניות ממשלתית שתנסה להציל את פיאט אוטו. אך הממשלה אינה יכולה להשתלט על החברה. שלושה מכשולים עומדים בדרכה: בריסל, בנקאים והעסקה של החברה עם ג'נרל מוטורס(GM).

בריסל לבטח לא תראה בעין יפה התערבות ממשלתית בוטה בחברה. כך גם הבנקאים של פיאט, שזומנו לפגישה עם שר האוצר של איטליה, ג'וליו טרמונטי, ברומא ב-16 באוקטובר. השיחות בינהם, שאמורות להימשך כמה שבועות, חשפו גישות מנוגדות. הבנקים מאמינים כי רק הצלה ידידותית לשווקים תסייע לפיאט. הממשלה, בלחץ הבוחרים, רוצה פעולה יותר ישירה.

מצבה של פיאט הרבה יותר חמור מכפי שהיה ניתן ללמוד מהסכם האשראי החדש שחתמה עם הבנקים במאי. הבנקים התחייבו להעניק לחברה אשראי בסך 3 מיליארד יורו בעוד שלוש שנים, ופיאט מצדה התחייבה לתקן או למכור את פעילות המכוניות. אם היא תבחר להמשיך לייצר מכוניות, יהיה עליה למכור נכסים אחרים כדי להפחית חובות בסך 5 מיליארד יורו לרמה סבירה יותר. עד אז, לא תקבל החברה הלוואות חדשות.

ההסכם הזה אינו משאיר מקום רב לתמרונים. סדרת יעדים פיננסיים מחייבת את האצת המאמצים לתיקון פעילות המכוניות ומכירת נכסים לייצוב המאזנים. לדברי הבנקאים, ייתכן שפיאט תיאלץ למכור "יהלומים" כמו חברת הביטוח המצליחה טורו. אם לא תעמוד פיאט בלוח הזמנים, היא תפסיד את האשראי המובטח, וככל הנראה תקרוס.

הבנקים הצליחו להחתים את פיאט על תנאים נוקשים כאלה מכיוון שמאחורי הקלעים נלחמה הקבוצה בניסיונו של בנק ההשקעות מדיובנקה לאלץ את פיאט להגיע להסדר חובות עם הבנקים, שכחלקו יקבלו אחזקות תמורת ההלוואות שלהם. מדיובנקה היה אמור לנהל את מכירת הנכסים של פיאט. לכן החליטה משפחת אניילי, לפנות לבנקים בחיפוש אחר עסקה פחות מפחידה.

מעבר לבריסל ולבנקאים, יש ממד שלישי לעתידה של פיאט. ב-15 באוקטובר דיווחה ג'נרל מוטורס על הפסד של 804 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2002, ותלתה את האשם בירידה החדה בערך אחזקותיה בפיאט אוטו, 20%, מ-2.4 מיליארד דולר ל-220 מיליון דולר. כלומר, ג'נרל מוטורס אומדת את השווי הכולל של פיאט אוטו ב-1.1 מיליארד דולר בלבד. הנהלת פיאט בטורינו הגיבה בזעם, באומרה כי זו "הערכת שווי מגוחכת לנוכח נכסיה ומעמדה הוותיק בשוק המותגים של פיאט אוטו".

חרף העימות המילולי, נראה כי פיאט תמצא את עצמה בחיקה של ג'נרל מוטורס. יו"ר פיאט, פאולו פרסקו, יודע כי או ששני הצדדים יגיע להסכמה על המחיר שבו תממש פיאט את אופציית המכר של 80% מפיאט אוטו לאמריקאים, או שיימצאו דרכים אחרות לשתף פעולה. כבר כעת יש להן חברה משותפת המייצרת מנועים ומערכות הילוכים עבור אירופה ודרום אמריקה, כמו גם מיזם רכש משותף.

אם לא תצליח פיאט להבריא את פעילות המכוניות, לא תהיה לה ברירה אלא לממש את אופציית המכר - הבנקים יאלצו אותה לעשות זאת. אך גם אם פיאט אוטו תתאושש, האופציה ככל הנראה תמומש. משפחת אניילי ובעלי מניות אחרים לבטח יעדיפו להחזיק מניות ג'נרל מוטורס. יתר על כן, פיאט ללא פיאט אוטו תהיה חברה הרבה יותר יציבה.

נראה כי פיאט כופה את עצמה על קבוצת התעשייה הגדולה בעולם - מחייבת את ג'נרל מוטורס לקנות, אף על פי שפיאט אוטו נראית הרבה פחות טוב מכפי שנראתה כשנעשתה העסקה ב-2000. האיטלקים יכולים למכור את המניות לג'נרל מוטורס בכל מועד שירצו, אחרי 2004, אך לג'נרל מוטורס אין זכות לרכוש את המניות בכל מועד שתרצה. הסיבה לכך היא שלאחר כישלון תוכנית למיזוג פיאט עם ב.מ.וו ב-1999, רצתה דיימלרקרייזלר לרכוש את פיאט. ג'נרל מוטורס חששה מההשפעה של עסקה כזו על פעילותה באירופה, ולכן חתמה את העסקה עם פיאט כצעד מגננתי.

אך לג'נרל מוטורס יש בכל זאת כוח מסוים. אופציית המכר מתבטלת במקרה של שינוי בשליטה בקבוצת האחזקות פיאט, אומר סמנכ"ל הכספים של ג'נרל מוטורס, ג'ון דוויין. ולפי מסמכים שהוגשו לרשות ניירות הערך של ארה"ב, גם ברמת פיאט אוטו יש לג'נרל מוטורס זכות וטו על "פעולות עסקיות משמעותיות מסוימות". כל עסקה שבה ישתנה מבנה הבעלות, באמצעות השקעה של הבנקים או הממשלה, חייבת - כך נראה - את אישור ג'נרל מוטורס.

יתר על כן, מחיר 80% ממניות פיאט אוטו אמור להיקבע על ידי בנקאים להשקעות עצמאיים, אם לא יצליחו שני הצדדים להגיע להסכמה. חילופי הדברים בשבוע שעבר אותתו, לכאורה, כי לא יהיה קל להשיג הסכמה כזו. אך נראה כי הנהלת פיאט תסכים לכל ההפרשות הדרושות, כדי להגן ולממש את אופציית הרכש, וכי הבנקים יסכימו לכך כדי להגן על הלוואותיהם.

הירידה בפעילות המכוניות של פיאט היתה אכזרית. היא החלה את שנות ה-90 עם נתח של 14% משוק המכוניות האירופי; ב-2000 הוא כבר היה חד ספרתי. השנה הוא נע סביב 8%; אך המגמה עדיין שלילית: בספטמבר היה נתח השוק 7%.

פאולו קנטרלה, מנכ"ל קבוצת פיאט עד שהודח במאי, התעקש כי בעיית החברה היא הפצה לא יעילה. אך שוק המכוניות האירופי סובל זה זמן רב מכושר ייצור עודף של כ-30% ביחס לביקוש. פורד וג'נרל מוטורס סגרו מפעלים באירופה, לאחר שרנו סגרה מפעל גדול בבלגיה ב-1997. ואולם העלייה בפריון העבודה במפעלים הנותרים משמעותה כי עודף כושר הייצור לא נפתר.

בשבוע שעבר הציע נגיד הבנק המרכזי של איטליה, אנטוניו פאזיו, כי ראיית החשבון של פיאט לקויה, וכי ליקויים אלה מנעו מהנהלת פיאט מלראות את הבעיות הפיננסיות המחריפות. סזר רומיטי, שניהל את פיאט מ-1976 ועד פרישתו לפנסיה לפני ארבע שנים, אמר כי אינו מסוגל להבין את ההידרדרות המהירה של הקבוצה.

ואולם המקור האמיתי של הבעיות פחות אפל. פיאט חשבה כי שלל דגמים חדשים יאוששו את פעילותה ב-1995. אך רק הדגמים החדשים של אלפא רומיאו זכו להצלחה. מכוניות הסדאן הבינוניות שלה לפלח השוק הגדול והרווחי ביותר באירופה נכשלו. בשנים הראשונות הן הצליחו לכבוש 5% מהשוק, אך איבדו אותו במהירות. דגם סטילו החדש, ששיווקו החל ב-2001, היה אמור לשנות כל זאת. לא כך היה. בה בעת מתחרותיה של פיאט, כמו פז'ו-סיטרואן ורנו הצרפתיות ופולקסוואגן הגרמנית, למדו לנהל טוב יותר את מחזור המוצר.

פתרון פשוט, אך בלתי אפשרי כעת, הוא מיזוג פיאט אוטו עם אופל של ג'נרל מוטורס. אופל תרשום כנראה הפסד של 500 מיליון דולר השנה, מחצית מההפסד הצפוי של פיאט אוטו. אך כפי שהוכיחו ההפגנות שנערכו בשבוע שעבר במפעלי פיאט, כל הנהלה תתקשה לקצץ בכושר הייצור העודף. הדבר נכון גם באופל בגרמניה. כלומר, גם לחברה ממוזגת לא צפוי עתיד מזהיר. אך לעת עתה נראה כי במצבה הנוכחי, לפיאט אוטו אין כלל עתיד.

כתבות מומלצות

מנהיג מפלגת חוק וצדק ירוסלב קצ'ינסקי בוורשה, בפברואר

האיש החזק בפולין לעג לטרנסים: "אני לא ולדיסלב, מעכשיו אני זושה"

מפגינה בעד הזכות להפלות מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון

לא להאמין, אבל בחשיכה הזאת אפשר בכל זאת למצוא נקודת אור

מתוך "אלביס". בלי גילויים סנסציוניים

כמי שהיה עד לתופעת אלביס בשנות ה-50, אני ממליץ על צפייה בסרט

Myvatn, Iceland

הרוחות כמעט העיפו אותנו, הנוף פיצה על הכל: טיול בצפון איסלנד

הזמרת תמר אייזנמן
תל אביב 
תא
תא
מוסיקה
מוזיקה

"אני לא בת 21 שבאה לכבוש את התפוח הגדול. באתי לתת בו ביס"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ