התלמידים רוצים שינוי
ירדן סקופ
25/08/2013 | 12:38
רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, סקר “הארץ” מספק הצצה לעולמם של התלמידים בכיתות הגבוהות. הם מתחברים לרשתות חברתיות מדי יום, חולמים לעסוק בניהול או במחקר ולא מאמינים שיהיה פה שלום; אוהבים את בית הספר, אך היו רוצים לרענן את המערכת. שר החינוך רוצה לבטל כמה בחינות בגרות - התלמידים לא יתנגדו לזה

יותר מחצי (55%) מהתלמידים העולים לכיתות י”א וי”ב בעד ביטול כל בחינות הבגרות – כך עולה מסקר "הארץ" בניתוחו של הפרופ' קמיל פוקס. בסקר השתתפו 500 תלמידים, וממצאיו מתפרסמים ערב פתיחת שנת הלימודים תשע”ד ביום שלישי השבוע. בחלוקה לשנתונים - 61% מהתלמידים העולים לי”א בעד ביטול כל בחינות הבגרות, ואילו 49% מהעולים לי”ב תומכים במהלך.

אחד הנושאים שצפויים להעסיק את מערכת החינוך במהלך השנה הקרובה הוא השינוי המתוכנן במבנה תעודת הבגרות. נכון לעכשיו, רוצה שר החינוך שי פירון להשאיר את הבגרויות במתמטיקה, אנגלית ושפת אם (עברית או ערבית) במתכונתן הנוכחית - בצורת בגרויות חיצוניות. מסתמן שגם הבגרויות באזרחות ובתנ"ך יישארו חיצוניות, ואילו בגרויות החובה בספרות והיסטוריה יעברו שינוי, שטרם ברור מה יהיה אופיו הסופי. נראה כי פירון מתכוון להפוך את הבגרויות הללו לבחינות פנימיות, או להמיר אותן בעבודת חקר. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כבר הביע את התנגדותו לביטול הבגרויות בתנ"ך ובהיסטוריה, וסופרים וחוקרי ספרות פנו בסוף השבוע שעבר לשר החינוך בקריאה לא לבטל את הבגרות במקצוע. באחרונה חזר והשמיע שר החינוך את עמדתו, המופיעה גם במצע מפלגתו, "יש עתיד", לפיה יש לשנות משמעותית את מבנה בחינות הבגרות ולהביא לצמצום במה שהוא מכנה "אינפלציה של בגרויות".

למרות ההתנגדות בקרב מורים וחוקרים בתחומים ההומניים, נראה כי מרבית התלמידים מסכימים עם עמדת שר החינוך. 45% מהתלמידים שנשאלו מעדיפים לבטל את הבחינה בספרות, לאחר מכן, 17% רוצים בביטול הבחינה בתנ"ך, 16% בביטול הבחינה בהיסטוריה, ו–13% בביטול הבחינה באזרחות. ל–9% מהנשאלים לא היתה דעה בעניין.
גם במצעד המקצועות המשעממים בעיני התלמידים, ספרות נמצא במקום הראשון - 30% אמרו שהוא הכי משעמם. אחריו היסטוריה עם 14% מהתלמידים שרואים בו כמשעמם ביותר, 13% מאמינים כי מקצוע האזרחות הכי פחות מעניין, 12% הצביעו על תנ"ך ו–10% אמרו שמתמטיקה הוא המקצוע המשעמם ביותר. 12% מהתלמידים השיבו שאין מקצוע משעמם לדעתם. נראה כי לטענות שהשמיע שר החינוך פירון, לפיהן הבגרויות במקצועות ההומניים משניאות את המקצוע על התלמידים, יש אחיזה של ממש במציאות. השאלה היא האם ביטול הבגרות במקצועות כמו ספרות אכן תגרום לתלמידים להתעניין בהם יותר.
הסקר נערך בפאנל אינטרנטי של חברת I-panel בניתוחו ופיקוחו של פרופ' קמיל פוקס. הוא הוצג במלואו ע"י פרופ' קמיל פוקס, בכנס חיפה לחינוך של עיריית חיפה ו"הארץ", אשר התקיים אתמול בתיאטרון חיפה.

התלמידים נשאלו גם אם חשוב יותר שבית הספר ילמד ערכים או יכין לבחינות הבגרות. 55% מתוכם חושבים שבית הספר צריך ללמד ערכים, ורק 9% סבורים שחשוב יותר שיכין את התלמידים לבחינות הבגרות. 36% סבורים כי על בית הספר לבצע את שני הדברים. בנוסף, 56% מהתלמידים סבורים כי מערכת החינוך צריכה לעסוק בנושאים פוליטיים.
כמחצית מהתלמידים סבורים כי בחינות הבגרות לא מכינות היטב לקראת האוניברסיטה, לעומת 12% שחושבים ההיפך. כמו כן, 68% מהתלמידים שנשאלו סבורים כי בחינות הבגרות אינן מספקות כישורים לחיים. למרות זאת, הרוב המכריע של התלמידים - 70% מהם - העידו כי הם אוהבים את בית הספר.

מהסקר עולה עוד כי 79% מהתלמידים סבורים שבית הספר זקוק לחדשנות. עם זאת, מרבית התלמידים העידו כי האינטרנט אינו תחליף לידע הנרכש בבית הספר, ו–70% מהם הודו כי הם צוברים יותר ידע מהלימודים בבית הספר מאשר מפייסבוק או מוויקיפדיה. בפילוח הנתונים לפי שכבות הגיל, רק 64% מהעולים לכיתה י”ב אמרו כי הם צוברים יותר ידע מהלימודים בבית הספר לעומת ויקיפדיה או פייסבוק.

סקר הארץ ו-I-Panel  לחצו להגדלה

78% מהתלמידים הודו כי הם גולשים בפייסבוק בכל יום. 30% עושים זאת במשך פחות משעה, 34% בין שעה לשעתיים, 21% שוהים בפייסבוק בין שעתיים לארבע שעות ביום ו–14% מהתלמידים מעבירים יותר מארבע שעות ביום ברשת החברתית הפופולרית.
למרות שהם מבלים הרבה מזמנם ברשתות חברתיות ובניהול קשרים וירטואליים, 61% מהתלמידים העידו כי תנועות הנוער עדיין רלוונטיות לחיי היומיום של בני הנוער, לעומת 21% שחשבו ההיפך. 18% אמרו שאין להם דעה בנושא.

המתיחות בין ערבים ליהודים בישראל חדרה למערכת החינוך במידת מה. 61% מהנשאלים השיבו כי לא היה מפריע להם ללמוד עם תלמידים ערבים בכיתתם, לעומת 39% שהצהירו כי היה מפריע ללמוד עם תלמיד ערבי. 58% מהתלמידים אמרו שלא היה מפריע להם ללמוד אצל מורה ערבי, לעומת 42% שהעידו כי היה מפריע להם ללמוד אצל מורה ערבי, שיעור מטריד המעידים ככל הנראה על גזענות בקרב תלמידי ישראל.

בנוסף, הרוב המכריע של התלמידים – 67% - השיבו כי הם אינם מאמינים שיהיה שלום בין ישראל לפלסטינים. עם זאת, שיעור דומה מתוכם הביע התעניינות בשיחות השלום הנערכות כעת. 69% מהנשאלים אמרו כי ישראל לא יכולה להעביר לפלסטינים חלקים מירושלים, במסגרת הסכם שלום מקיף.

82% מהתלמידים העידו כי הם רוצים להתגייס לצבא בתום לימודיהם. מרבית התלמידים - 77% - השיבו כי לדעתם יש לגייס תלמידי ישיבה לצבא.

בנוגע לשאיפות לעתיד של התלמידים, 45% מהם העידו כי ברצונם לעסוק בתחומי הניהול כשיגדלו, 19% רוצים לעסוק במחקר, 16% ברפואה, 14% בתעשיה ו–7% רוצים להיות כוכבי טלוויזיה. הרוב המכריע של התלמידים (73%) העידו כי הם אינם רוצים להיות מורים כשיגדלו. רק 8% רוצים להיות מורים, ו-19% העידו כי אינם יודעים עדיין.

לגבי בחירת המקצועות בהם נבחנו במתכונת מורחבת, העידו קצת יותר ממחצית מהתלמידים (54%) כי בחרו בהם בגלל עניין אישי, 37% העידו כי חשבו על מקצוע עתידי כשבחרו במקצועות מורחבים בתיכון, 5% חשבו על תפקיד אפשרי בצבא ורק 4% הושפעו מלחץ הוריהם.
 

0
 
הוספת תגובה

תודה!

תגובתך נקלטה בהצלחה, ותפורסם על פי מדיניות המערכת

אנא המתן...