מחוברים מדי?
דפנה יעקובוס
25/08/2013 | 13:04
הידע הרב שנגיש עבור התלמידים באינטרנט פוגע במעמד המורה, והם הופכים דעתניים ומתקשים לקבל סמכות. במקביל, תוכניות הריאליטי מקנות להם מושג מעוות של אהבה וזוגיות. איך שומרים על רלוונטיות בית הספר בעולם מקוון?

איך מחנכים ילדים שצופים בתוכניות ריאליטי? מהו תפקיד המורה בעידן ויקיפדיה? אתמול בכנס החינוך בחיפה נערך פאנל תחת הכותרת “מהריאלי לריאליטי”, שעסק בחינוך בעידן המודרני. "אני מודאגת מהתמונה המעוותת שמקבלים בני נוער מתוכניות ריאליטי”, אמרה קארן טל, מנכ”לית מיזם תובנות בחינוך, לשעבר מנהלת ביאליק רוגוזין בתל אביב. טל הוסיפה, ”בני נוער מדברים כל היום על התוכניות הללו, שמעוותות אצלם את משמעות הזוגיות, האהבה, והחיזור. בבתי הספר אנחנו מלמדים מהו חיזור ואיך לחזר בצורה שהיא לא אלימה, ואחר כך הילדים נחשפים לתכנים האלה. האם לזה אנחנו רוצים לחנך את ילדינו?".

בתגובה לדבריה אמרה טמירה ירדני, מייסדת חברת טדי הפקות ויזמות, שעולמם התרבותי של בני הנוער אינו מסתכם בטלוויזיה ובתוכניות הריאליטי. "הלוואי שהטלוויזיה היתה הדבר שכולם מסתכלים עליו. זה לא כך. כל פעם מגלים שהעולם הוא גם אינטרנט ויוטיוב, אבל גם ספרים וגם מוזיקה. יש הרבה גירויים, יגדל כאן דור מפואר". ירדני סיפרה על פרויקט משותף לטדי הפקות ולמשרד החינוך ושידורי קשת, במסגרתו השתתפו אלפי ילדים בכיתות ה' ו־ו' בתחרות ארצית בנושא השפה העברית. "הפכנו את מושא התאווה מלהיות סלב ללדעת עברית, וזה עבד", אמרה ירדני, "גילינו מעורבות הורית יוצאת דופן והייתה שנת עשיה. ראיתי שזה עובד כמו כוכב נולד".

העיתונאי גיא מרוז עימת את ירדני עם טענות שעלו במאמרים שונים, לפיהן מנכ”ל קשת, אבי ניר, הוא המחנך של בני הנוער בישראל, ולא מורים. "פופוליסטי להגיד שאבי ניר הוא חינוך, ערוץ 2 הוא ערוץ בידורי”, ענתה ירדני שהוסיפה כי בהפקת  “כוכב ונולד” נעשו מאמצים להעמיק את הידע והעיסוק בתרבות הישראלית. “יש לנו מסורת של שירה של פן, אלתרמן, זך, ארגוב, שמר, וכך הילדים מכירים את החומרים".

צילום: תומר אפלבאום

 - "והילדים לא חושבים ש'הנני כאן' נכתב על ידי הראל סקעת"?, הקשה מרוז.

 - "זה לא משנה", השיבה ירדני, "הם נחשפים למילים של חיים חפר".

לשלב טכנולוגיה ופדגוגיה

הפאנל עסק גם בהשפעת ההתפתחויות הטכנולוגיות על מערכת החינוך. לדוגמה ניתנה הסחת הדעת לה גורמים הטלפונים החכמים בשיעורים. אלון חן, סמנכ"ל השיווק של גוגל ויוטיוב ענה כי מערכות טכנולוגיות אינן מהוות איום על מערכת החינוך, לדידו. "אנחנו בעידן נדיר", אמר חן, "קל ופשוט היום למצוא מידע, אפשר דרך המחשב לעשות תואר בהרווארד. הטכנולוגיה יכולה להיות שותף של מערכת החינוך אם משתמשים בה בצורה הנכונה". חן סיפר על תוכנית משותפת של יוטיוב וגוגל עם משרד החינוך להכשרת מורים, "הבנו שמורה צריך לשלב את הפדגוגיה בשיעור. במקום לבקש סיכום על הרצל - ואז התלמידים עושים קופי פייסט מוויקיפדיה - כדאי אולי להפנות אותם להסתכל על הערך ולראות את הגירסאות השונות. לעודד חשיבה ביקורתית. זו מיומנות של המאה ה–21".

בכנס דובר גם על התערערות מקור הסמכות. העיתונאית אורלי וילנאי הפנתה את חן לסקר שנערך בחברות אותן הוא מייצג, בו אמרו בני 18 כי כל מי שמעל לגילם אינו סמכותי בעיניהם. "היום בני הנוער הם יותר דעתנים ואינדבידואליסטים וזה משהו שהמורה צריך להתמודד איתו”, ענה חן, “ולכן אנחנו עובדים עם משרד החינוך". הוא הוסיף ואמר ש–70% מההורים לא מודעים לפעילות של ילדיהם ברשת, "יחד עם איגוד האינטרנט עשינו יום לגלישה בטוחה. הרעיון הוא לקחת בני נוער, ללמד אותם על סכנות הרשת, ולספר על הדברים הטובים שהיא יכולה לתרום לחיינו. זה כמובן לא פוטר את ההורים מאחריות".

האם ייתכן שההתפתחויות הטכנולוגיות יביאו למצב בו בתי הספר יהיו לא רלוונטיים? "תפקיד המורה משתנה", אמרה בנושא רחל מתוקי, מנהלת מחוז חיפה במשרד החינוך ויו”ר המזכירות הפדגוגית הנכנסת. "המורה אינו עוד מקור הידע, אלא מכוון ומחנך ומשתמש בכלים על מנת לעזור לתמידים להגיע למקורות, לשאול ולמצוא תשובות ולהתמודד עם כמות המידע. אנחנו הולכים לקראת שינוי משמעותי ואומרים למנהלים שאנחנו מרחיבים את האוטונומיה שלהם. הלחצנו אותם בשנים האחרונות. אנחנו עובדים על תוכניות הלימודים ומרחיבים את אפשרויות הבחירה למורים, כדי שיוכלו לעשות תהליכים פנים בית ספריים".

ללמוד פחות, להעמיק יותר

במסגרת הכנס סיפרה קארן טל על מיזם "תובנות בחינוך" שהיא מובילה. "אנחנו כחברה צריכים לשבור את המשוואה לפיה הרקע הוא שיקבע את עתידם של הילדים. זה לא רק תפקידה של מערכת החינוך", הסבירה טל, "יש לעבור בית ספר, בית ספר, ולראות בכוחות משולבים עם המנהל מה עושים. אפשר לפתוח את שערי בית הספר עד הערב, אפשר לחנך למעורבות של התלמידים. אם הפריזמה היא רק למידה והישגים אנחנו מאבדים דור שלם של ילדים. התלמידים נושאים לעיתים סיפורי חיים מורכבים ואם רואים אותם ניתן לסגור את הפערים בין ירוחם לרעננה”, הוסיפה טל.

איל רם, מנכ"ל המכון לחינוך הדמוקרטי אמר כי הוא שואף להסיר את החומה המפרידה בין בית הספר לחברה. אני הייתי תלמיד של 5 יחידות עם ציונים טובים, ולא הצלחתי להבין על מה אני חותם כשחתמתי משכנתא. אני קורא מרכיבים של אוכל ולא זוכר מה זה חלבונים. החיים הם חומר הלימוד”. רם סיפר שכיום, המגמה העולמית היא ללמוד פחות מקצועות, אך לעומק, ולאורך זמן רב יותר.

0
 
הוספת תגובה

תודה!

תגובתך נקלטה בהצלחה, ותפורסם על פי מדיניות המערכת

אנא המתן...